بستن

ستاد کرونا: مجوز ندادیم / هیات شاهزاده قاسم: مجوز شفاهی دادند

هفت‌برکه: مراسم هیات شاهزاده قاسم (ع) در زمین چمن استادیوم شهدا با حضور پرشمار مردم بازتاب‌هایی زیادی داشت. گروه برگزارکننده می‌گویند که با دادن تعهد از فرمانداری مجوز شفاهی گرفته‌اند. اما ستاد کرونا اعلام کرد روز شنبه از برگزارکنندگان مراسم شکایت خواهد کرد. 

به گزارش هفت‌برکه، طبق مصوبات ستاد کرونا که پیش از شروع دهه محرم در جلسه‌ای به هیات‌های مذهبی شهرستان گراش اعلام شده بود برگزاری هر نوع مراسم‌ تعزیه بر خلاف مصوبات ستاد کرونا بوده و ممنوع است.(مصوبات ستاد کرونا)

گروه تعزیه هیات شاهزاده قاسم (ع) روز چهارشنبه با انتشار پوستری در فضای مجازی اعلام کرد که قصد برگزاری مراسم عزاداری با مجوز ستاد کرونا در زمین چمن استادیوم شهدا گراش را دارد. ساعت مراسم از ساعت ۲۳ الی ۲۴ اعلام شده بود. 

هیات شاهزاده قاسم(ع) هر ساله دو برنامه جداگانه در محرم دارد. هیات زنجیززنی شاهزاده قاسم(ع) امسال اعلام کرد که همانند سال گذشته به دلیل شرایط کرونا برنامه‌های خود را لغو کرده است. اما گروه تعزیه که هرساله برنامه حرکت کاروان امام حسین‌(ع) و تعزیه‌خوانی را اجرا می‌کرد به دنبال کسب مجوز برای اجرای برنامه‌های خود بود.

چهارشنبه ۲۰ تیرماه برنامه عزاداری این هیات شامل حرکت کاروان در محوطه استادیوم برگزار شد. استقبال زیاد مردم و ایجاد ازدحام باعث شد این برنامه زودتر از زمان تعیین شده به پایان برسد.

موسوی: سلامت مردم برای ما اهمیت دارد

سیدحسن موسوی، رئیس سازمان تبلیغات شهرستان گراش در خصوص برگزاری این مراسم گفت: «هیات شاهزاده قاسم (ع) هیچگونه مجوزی برای برگزاری این تعزیه یا مراسم عزاداری از سازمان تبلیغات نداشته است، این مراسم ظاهرا با هماهنگی دفتر امام جمعه برگزار شده است، در جلسه ستاد کرونا که شانزدهم مردادماه برگزار شد و اصحاب رسانه هم حضور داشتند مصوب شد که برگزاری هر گونه تعزیه‌ای ممنوع می‌باشد و مصوبات هم قرائت و به تمامی هیات‌ها اعلام شد.»

موسوی در پایان خاطر نشان ساخت: «من به عنوان رئیس سازمان تبلیغات سلامت مردم برایم در اولویت است. صبح امروز هم این تخلف هیات شاهزاده قاسم (ع) را طی نامه‌ای به فرمانداری و ستاد کرونا اعلام کرده‌ام که هر تصمیمی گرفته شود تابع ستاد کرونا هستم.»

جعفری: شنبه موضوع از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌شود

محمدکاظم جعفری، دبیر ستاد کرونا شهرستان گراش با اشاره به مصوبات ستاد کرونا گفت: «آخرین جلسه تصمیم‌گیری ستاد کرونا روز سه‌شنبه دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰  تشکیل شده و مصوبات آن طی اطلاعیه شماره ۶ و شماره ۷ ستاد کرونا در سال ۱۴۰۰ اعلام شده است.

تنها درخواست‌های مطرح شده در جلسه، درخواست هیات سوارکاری برای برگزاری مسابقه کورس و هیات فوتبال برای برگزاری مسابقات جام حذفی فوتبال بود که با هر دو درخواست بدلیل وضعیت فوق قرمز شهرستان مخالفت شد. تاکید گردید که در شرایط قرمز اجازه برگزاری هیچگونه مسابقه‌ای نیست و بعد از آن نیز باید برای برگزاری مسابقات باید مجوز ستاد کرونا اخذ گردد.

دبیر ستاد کرونا شهرستان گراش با بیان اینکه هیات شاهزاده قاسم (ع) مجوزی از ستاد کرونا نداشت افزود: «موضوع درخواست هیات عزاداری حضرت شاهزاده قاسم (ع) در جلسه ستاد مطرح نشده بود که تصمیم‌گیری شود. بعد از آن جلسه هم مجوزی برای برگزاری این مراسم صادر نکرده‌ایم. اگر مجوزی از ستاد کرونا دارند ارائه بدهند. این موضوع روز شنبه از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌شود و براساس مستندات تصمیم‌گیری با آن‌ها است، و موضوع مهمتر از برگزار شدن یا نشدن مراسم تعزیه، رعایت یا عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.»

مجوز شفاهی بوده است

یکی از افراد نزدیک به هیات شاهزاده قاسم در مورد مجوز گفت: «پیگیری از طرق گروه تعزیه و حتی بدون هماهنگی مسئولین اصلی هیات بوده است. در نهایت هم مجوز کتبی صادر نشد. اما بعد از جلسه با امام جمعه، در جلسه فرماندار در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، بعد از گرفتن یک تعهدنامه به صورت شفاهی اعلام کردند که مراسم برگزار شود.» 

احسان شامحمدی از همکاران هیات گفت: «این برنامه تعزیه نبوده است. دم در ماسک توزیع می‌شد و حداکثر تلاش را برای رعایت پروتکل‌ها داشتیم. تنها در بخشی از برنامه تماشاگران در بخش مردانه تجمع داشتند، به خاطر همین برنامه را سریع‌تر و ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه خاتمه دادیم.»

برای مشخص شدن موضوع مجوز این مراسم با مهدی سروش، مسئول گروه تعزیه هیات شاهزاده قاسم تماس گرفتیم. سروش گفت: «هر چیزی در مورد هیات در هفت‌برکه بزنید بلااستثنا از شما شکایت می‌کنم.»

هفت‌برکه: با توجه به این که در متن خبر به دفتر امام جمعه اشاره شده بود. لازم بود که از دفتر امام جمعه نیز در مورد نحوه صدور مجوز این برنامه پرسیده بودیم که به دلیل عجله در انتشار خبر این کار انجام نشده بود. این برداشت که ممکن است برنامه با مجوز امام جمعه برگزار شده باشد باعث ناراحتی به حق و واکنش امام جمعه شد. در ادامه توضیح حجت‌الاسلام بخشایش‌پور امام جمعه گراش را در مورد این خبر بخوانید:

تکمیل خبر:  هیچ مجوزی از طرف دفتر امام جمعه برای تعزیه صادر نشده است

حجت‌الاسلام و المسلمین بخشایش‌پور امام جمعه در تماسی با هفت‌برکه اعلام کرد که از طرف دفتر امام جمعه مجوزی برای برگزاری مراسم داده نشده است.

امام جمعه گراش در تماس با هفت‌برکه ضمن گلایه از نحوه انعکاس خبر این مراسم گفت: «ادعای برخی افراد در مورد صدور مجوز از دفتر امام جمعه به هیچ وجه صحت ندارد و باید درباره این موضوع از خود من یا دفتر پرسیده می‌شد.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور گفت: «از زمان شیوع کرونا بیشترین تاکید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف ستاد نماز جمعه بوده است و در هفته‌های اخیر نیز هر چند بعضی شهرها برگزاری نماز جمعه را شروع کرده‌اند اما ما به خاطر کمک به کادر درمان و تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های اجتماعی نماز جمعه را با همه اهمیت‌اش تعطیل کرده‌ایم.»

امام جمعه گراش گفت: «در موضوع هیات شاهزاده قاسم نیز هیات امنا چند بار مراجعه کردند که به فرم سال‌های گذشته برنامه را در خیابان برگزار کنند، توصیه اول من بر عدم برگزاری بود چون در هیات‌های دیگر نیز توقع ایجاد می‌کرد. بعد از چند بار رفت و آمد وقتی اعلام کردند که برنامه و نقشه‌ای دارند که مراسم با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود موضوع را به فرمانداری ارجاع دادم که بعد از گرفتن تعهد، اجازه برگزاری صادر شد .»

امام جمعه گراش گفت: «بنده از تصمیم فرماندار محترم حمایت می کنم، چون هیئت امنای هئیت شاهزاده قاسم (ع) وعده ی رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی رو داده بودند، هر چند جوانان هئیت شاهزاده قاسم(ع) در عمل انجام شده ازدحام جمعیت واقع شده بودند و در کمترین زمان ممکن برنامه را خاتمه دادند.»

نماینده ولی فقیه در شهرستان گفت: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی ) ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما نباید بگذاریم مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود. با همین نگاه در شهرستان تاکید اصلی ما بر رعایت پروتکل‌ها است و خوشبختانه اکثریت هیات‌ها با ولایتمداری در این مورد با دقت مراعات بودند. در این مورد خاص هم تلاش زیادی از طرف هیات انجام شد و با مشاهده ازدحام جمعیت برنامه پیش از موعد تعطیل شد.»

تکمیل خبر: مسئول هیات از مردم عذرخواهی کرد

سروش، مسئول هیات حضرت شاهزاده قاسم(ع)، در متنی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، در مورد تصمیم هیات و تمهیداتی که برای مراسم اندیشیده شده بود توضیح داد و در نهایت اظهار کرد: «با این حال گروه تعزیه خوانی حضرت شاهزاده قاسم (ع) در صورتی که بروز مشکل ازدحام جمعیت از سوی این گروه بوده است و باعث ناراحتی و خدشه دار شدن اذهان عمومی شده ایم از شما مردم ولایی و حسینی این شهرستان عذرخواهی می کنیم.»

متن کامل را ادامه می‌خوانید:

با سلام خدمت مردم عزیز و فهیم شهرستان ولایی گراش

محمد مهدی سروش، مدیر هیات تعزیه خوانی حضرت شاهزاده قاسم(ع) هستم،در مورد مسائل پیش آمده در خصوص مراسم عزاداری شب سوم محرم مورخ ۲۰/۵/۱۴۰۰ با توجه به تعهداتی که ما به ستاد کرونا دادیم ، مسئله فاصله گذاری و رعایت پروتکل بهداشتی با جدیت کامل و ویژه به صورت کامل رعایت و انجام شد. اقدامات بهداشتی اعم از ضد عفونی محیط ، توزیع ماسک و همچنین استفاده از محلول های ضد عفونی توسط اعضای گروه انجام شده است.

ازدحام ایجاد شده توسط عزاداران غیر قابل پیش بینی بوده و بعد از مشاهده تمامی نیرو ها به دنبال رعایت فاصله گذاری بوده و تذکرات لسانی را در میکروفن دادم که مستندات آن موجود می‌باشد.

به دلیل استقبال زیاد مردم عزیز، رعایت فاصله گذاری به صورت دقیق ، از کنترل ما خارج شد.
اعضای گروه بعد از مشاهده ازدحام جمعیت، پس از گذشت ۲۰ دقیقه و یا به عبارتی ۴۰ دقیقه قبل از تایم قانونی که یک ساعت تعیین شده بود ، مراسم را بخاطر سلامتی و جان مردم عزیز به اتمام رسانده و مردم را به بیرون از محیط اجرا هدایت کردیم .

با این حال گروه تعزیه خوانی حضرت شاه زاده قاسم (ع) در صورتی که بروز مشکل ازدحام جمعیت از سوی این گروه بوده است و باعث ناراحتی و خدشه دار شدن اذهان عمومی شده ایم از شما مردم ولایی و حسینی این شهرستان عذرخواهی می کنیم.

گروه تعزیه خوانی حضرت شاهزاده قاسم (علیه السلام)

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

5 نظر

  1. توی این فکر بودم که جنگ تحمیلی ۸۳نفر خود گراش شهید شدند و بر اثر کرونا ۵۳نفر یعنی ۳۰نفر تا تعداد شهدا خود گراش با کشته های کرونا فاصله هست .خدا نکنه آمار بیشتر بره

  2. از اقای کشاورز ، دادستان محترم درخواست میکنم با جدیت با این عمل ناهنجار و خلاف قانون به شدت برخورد کنن.
    از مدیران سایت هم بابت اطلاع رسانی قدردانی میکنم.
    اقای سروش شما بجای معذرت خواهی از مردم بابت این موضوع، تهدید میکنی.

  3. مگه قرار نشد پذیرایی صورت نگیره.
    چرا ۲ شب هس که مسکن مهر دارن شربت توزیع میکنن.
    حالا ما شربت رو نمی خوریم جلو بچه که نمیشه گرفت.
    بخاطر همین امشب از ماشین پیاده نشدیم و از داخل ماشین به نوحه گوش دادیم.
    ا از لحاظ نظم و انضباط و اجرای قوانین هیئت مسکن مهر همیشه حرفی برا گفتن داشته و قابل تقدیر بوده.

  4. سلام
    امام حسین نگفته حتما بیا تو خیابون بزن به سر و کله خودت و گریه کن
    آقا سروش تو اگه به فکر مردم بودی نباید اجرا میکردی که الان معذرت خواهی کنی
    اون بنده خدا هم راست میگه جلو بچه نمیشه گرفت
    من خودم شخصا از خونه نمیام بیرون من مریض بشم اطرافیانم مریض میشن
    پس جای معذرت خواهی برنامه هاتون لغو کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top