بستن

خانه شهیدان عظیمی در وضعیت بحرانی

هفت‌برکه: باران که می‌زند، در دل دوست‌داران میراث فرهنگی شور می‌افتد. آنها همانقدر که از سیراب شدن برکه‌ها و باطراوت شدن شهر خوشحالند، از خراب شدن برکه‌هایی نظیر برکه کل و حاج اسدالله و آسیب به بناهایی همچون حمام دهباشی و خانه‌های تاریخی نگرانند.

هنوز برآورد کاملی از خسارت‌های باران سیل‌آسای دیروز ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ به بناهای تاریخی گراش صورت نگرفته است. با این حال، هشدار رییس اداره‌ی میراث فرهنگی در مورد ریزش بخشی از خانه‌ی شهیدان عظیمی، نشان می‌دهد که نگرانی میراث‌دوستان بی‌مورد نیست.

 

سید عفیف‌الدین زندوی، رییس اداره‌ی میراث فرهنگی، در مورد وضعیت آثار تاریخی گراش در پی بارندگی اخیر به خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «در بازدیدی که دیشب، همزمان با بارندگی‌ها، از برکه کل و برکه حاج اسدالله و حمام دهباشی داشته‌ام، خوشبختانه این سه اثر در این بارندگی‌ها آسیب خاصی ندیده‌اند و وضعیت‌شان مثل سابق است.» او می‌گوید دیواری که جلوی حمام توسط مالک این زمین گذاشته شده است، به شکل طنزآمیزی جلوی ورود سیل به حمام را گرفته است!

رییس میراث فرهنگی در ادامه از وضعیت بحرانی بخشی از خانه‌ی شهیدان عظیمی می‌گوید: «سقف اتاق‌های طبقه دوم در ضلع شرقی خانه‌ی شهیدان عظیمی در حال آوار شدن است! اگر این سقف پایین بیاید، کل اتاق‌های آن سمت خراب می‌شود.»

خانه‌ی شهیدان عظیمی که اکنون محل استقرار اداره میراث فرهنگی و موزه‌ی مردم‌شناسی گراش است، چند سال پیش از طرف خانواده‌ی شهیدان به میراث فرهنگی بخشیده شد. بخشی از این خانه در سال‌های گذشته مورد مرمت قرار گرفته بود (خبر در هفت‌برکه)، اما بودجه برای مرمت بخش دیگر هنوز فراهم نشده است. زندوی از پیگیری‌اش برای اقدام آنی برای جلوگیری از تخریب خانه خبر می‌دهد: «من امروز به اداره کل میراث فرهنگی استان نامه داده‌ام و رونوشت آن را برای فرمانداری و شورای شهر هم فرستاده‌ام و درخواست کرده‌ام که اقدام آنی و فوری صورت بگیرد.»

گفتنی است که برکه‌ی حاج‌اسدالله، به خصوص سقف آن، نیز در وضعیتی بحرانی قرار دارد (در هفت‌برکه بخوانید) در آخرین اقدامات برای رسیدگی به وضعیت برکه، نماینده‌ی مجلس در اردیبهشت ۱۴۰۰ از آن بازدید کرده بود (خبر در هفت‌برکه) و اعضای شورای ششم نیز در شروع به کارشان، جلسه‌ای با غلامرضا آرمان‌مهر، مدیر عامل انجمن ایکوموس، در مورد این برکه تشکیل داده بود.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

2 نظر

  1. آدمیزاد که ساخت دست خداست تاریخ انقضا داره و یه روزی خراب و نابود میشه و به خاک برمیگرده ، دیگه بنا و خانه که ساخت دست بشره میخوای تا ابدالدهر سالم بمونه و ویران نشه؟! چه توقع بیجایی دارین شما!!
    فقط خدا کنه این بناها و خانه‌ها روو کسی ویران نشه همین.

  2. وضعیت برکه اسدالله به شدت بحرانی است و علارغم وعده‌ی نماینده و مسئولین به نظر می‌رسه که به زودی سقفش تخریب می‌شه و حسرتش به دل علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ و معماری این منطقه باقی می‌مونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top