بستن

تحلیل گریشنا؛ سه هفته تا انتخابات:‌ همه هستند

گریشنا: یکشنبه ۲۹ اردیبهشت با پایان مهلت، نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر گراش اعلام شد.

۳۵ داوطلب شهر گراش پیامکی دریافت کردند که برای گرفتن نامه تایید صلاحیت خود به فرمانداری گراش مراجعه کنند. به این ترتیب یک گام دیگر به روز انتخابات نزدیک می‌شویم. با قطعی شدن صلاحیت نامزدها، رایزنی برای انصراف نامزدها و تشکیل ائتلاف‌ها شدت بیشتر گرفته است. ۲۴ روز مانده به انتخابات گریشنا نگاهی تحلیلی به اوضاع انتخاباتی گراش دارد.

تاکنون ۱۲ نفر کنار رفته‌اند

به نوشته رویدادشهر در شهرستان گراش در مجموع ۱۲۰ نفر برای حضور در شورای‌های شهر و روستا رقابت می‌کنند. از ۱۳۲ نفر ثبت‌نامی ۸ نفر در بخش ارد و ۳ نفر در بخش مرکزی به دلیل انصراف و رد صلاحیت از ادامه رقابت باز ماندند. در شهر گراش نیز یک نفر با تکمیل نکردن مراحل ثبت‌نام از حضور درانتخابات انصراف داد. اسامی، عکس و مشخصات ۳۵ نامزد تایید صلاحیت شده گراش پیش از این در گریشنا قرار گرفته است. (+) سایت مردمی فداغ نیز اسامی داوطلبان شورای اسلامی فداغ را منتشر کرده است. (+)

هر چند ممکن است به دلیل انصراف‌ها لیست نهایی که فرمانداری گراش و بخشداری مرکزی و ارد روز ۱۴ اردیبهشت منتشر می‌کنند کمی متفاوت‌تر از این باشد. تبلیغات انتخاباتی از ۱۶ تا ۲۲ مجاز خواهد بود و انتخابات روز ۲۴ خردادماه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

جلسه در شورای شهر

پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه رییس فعلی شورای شهر گراش از نامزدهای دوره چهارم دعوت کرد که در جلسه هم‌اندیشی شرکت کنند. نزدیک به سی‌نفر از نامزدها در این جلسه شرکت داشتند.

دکتر فتحی در این جلسه از سختی‌های کار در شوراهای شهر سخن گفت و تحلیل خود از وضعیت فعلی شهرستان را بیان کرد. سخنانی که برای بعضی از نامزدهای حاضر در جلسه به عنوان پیش‌نهادی برای انصراف تلقی شد. در جلسه شورای شهر گراش برخی از نامزدهای شاخص شورای شهر نیز سخن گفتند تا اولین گام برای تلطیف فضای انتخاباتی را شورای سوم برداشته باشد.

لیست‌های انتخاباتی

جلسات هیات امناهای مساجد برق‌روز منظم‌ترین جلسات سیاسی ماه‌های اخیر در شهر گراش است. قرار است خروجی این جلسات یک لیست هفت نفره باشد. از گوشه‌های دیگر شهر خبرهای پراکنده می‌رسد.

در لیست مساجد برق‌روز تاکنون شش اسمی تقریبا قطعی است. علی‌اصغر لطافت، ابراهیم شیروان، محمدعلی شامحمدی، سعید وقارفرد، مرتضی وقارفرد و مهدی صمیمی. البته دو نفر دیگر نیز در لیست مقدماتی حضور داشتند که ممکن است انصراف دهند. بیشترین چهره‌های این لیست جوانانی هستند که هیچ‌کدام سابقه فعالیت اجرایی و سیاسی ندارند. غیبت یک سر لیست که شاخص و نماد این گروه باشد احساس می‌شود. رایزنی‌ها برای قرار دادن یکی از چهره‌های شاخص در بالای این لیست ادامه دارد. در این لیست محمدعلی شامحمدی بیش از دیگران در حال چانه‌زنی برای تکمیل لیست دیده می‌شود.

مهندسان از جمله گروه‌هایی هستند که ممکن است با انتشار یک لیست وارد فضای انتخاباتی شوند. حضور چندین مهندس عمران و عضو نظام مهندسی گراش، فنی‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. گروهی که به نظر می‌رسد به جز صندلی‌های شورا برای صندلی شهرداری نیز گزینه خواهند داشت.

جذابیت ائتلاف

در میان نامزدهای ثبت‌نام کرده سه نفر هستند که بیشترین تقاضا را برای ائتلاف دریافت می‌کنند. اما تا این جای کار هر سه نفر می‌گویند که تمایل دارند به صورت مستقل وارد گود شوند.

علی اصغر حسنی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برای قرار گرفتن در چندین لیست دعوت شده است. با توجه به حضور برخی افراد که در گذشته سابقه همکاری با حسنی دارند، بعید نیست خود حسنی یک لیست اختصاصی را منتشر کند و جناح سوم در میانه انتخابات فعال شود. محمد ناصری، هادی هادی‌پور و علیرضا خواجه‌زاده از چهره‌های نزدیک به علی‌اصغر حسنی هستند.

حبیب‌الله مهرابی در آخرین لحظات سوار قطار انتخابات شد. در زمان ثبت‌نام نیز چندین تن از نامزدها از جمله یعقوب صادقی به نزدیکی دیدگاه‌های خود به حبیب مهرابی تاکید کردند. برخی از نامزدهای جوان همانند جعفر یوسفی نیز تمایل دارند در کنار حبیب مهرابی قرار بگیرند. از این رو نام این عضو دوره اول شورای شهر بیش از دیگران در زمان انصراف‌ها و ائتلاف‌ها شنیده خواهد شد.

امکان حضور عبدالرضا هرمزی نیز در چندین لیست انتخاباتی وجود دارد. او  و محمد کریمیان اعضای شورای سوم هستند که در این دوره حضور دارند. بی‌تردید بخش عمده‌ای از سوالات در مورد شورای سوم و عملکرد شورا و شهرداری از سخنگوی شورای سوم پرسیده خواهد شد. با توجه کم بودن افرادی که دارای سابقه عضویت در شورای شهر هستند اعضای شورای سوم و اول از گزینه‌های اصلی برای ائتلاف‌ها هستند.

من را هم پیاده کن

هنوز کسی رسما از قطار انتخابات شورای شهر گراش پیاده نشده است و نمی‌توان خبری رسمی در این مورد اعلام کرد. اما بعضی از نامزدها در روز ثبت‌نام نیز چندان جدی نبودند. تاکنون زمزمه انصراف پنج نفر جدی‌تر از دیگران است که به محض قطعی و رسمی شدن خبر در گریشنا منتشر خواهد شد.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top