بستن

خبرهای هیات‌های عزاداری گراش: صدای نوحه، طبل و سنج و زنجیر

گریشنا: چند شبی است که صدای عزاداران حسینی را می‌شود از گوشه‌وکنار شهر شنید، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی و هیئت‌های مختلف فعالیت‌های خود را در دهه‌ی اول ما محرم آغاز کرده‌اند تا هر کس به طریقی ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین(ع) اثبات کند.

در گزارش آغاز شب‌های پرشور محرم  که دیشب از ملیحه حاجی‌زاده در گریشنا منتشر شد، فعالیت‌ها و برنامه‌های حرکت چند هیات مذهبی را خواندید. این‌بار او در تکمیل گزارش قبلی خود به سراغ هیات‌های فعال دیگر در سطح شهر رفته و از فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان در دهه‌ی اول ماه محرم پرسیده است.  

هیات زنجیر‌زنی شاهزاده قاسم (ع)  هر شب از ساعت ۲۰ شروع به عزاداری می‌کنند و سپس به طرف بقعه شیخ عبدالله انصاری راهی می‌شوند.

هیئت زنجیر‌زنی سیدالشهدا(ع) با سیاهپوش کردن قطعه‌ای زمین در خیابان بندی و  به صدا در آوردن طبل‌هایشان، شور حسینی را به بخشی از  محله ناساگ گراش منتقل کرده‌اند و تا شب چهارم ماه، در شهرک شهید بهشتی به عزاداری خواهند پرداخت و از شب پنجم تا دهم  از ساعت ۲۱:۳۰ به مرکز شهر راهی می شوند.

خسرو حسن‌زاده مسئول این هیئت می‌گوید: «قرار است این هیئت شب پنجم به طرف حسینیه اعظم، شب ششم به طرف حسینیه حاج علیرضا خانی، شب هفتم به طرف قدمگاه، شب هشتم به طرف مدرسه علمیه، شب نهم به طرف حسینیه ولی عصر (عج) هیات زنجیر‌زنی  را هدایت کند و برنامه مشخصی برای عاشورا تدارک دیده نشده است.»

همچنین حسن‌زاده از برگزاری مراسم صبح روز تاسوعا خبر داد و گفت:«مراسم روز تاسوعا از  ساعت  ۸ صبح شروع خواهد شد و شب یازدهم نیز مراسم تعزیه‌ای در جایگاه هیئت برگزار خواهد شد.»

انصارالحسین (ع) گروه دیگری از عزاداران حسینی هستند که از شب دوم ماه محرم، سینه زنان، مسیر بلوار معلم تا مدرسه علیمه را طی خواهند کرد و برای شب‌های پنجم تا دهم مسیر خاصی را در نظر ندارند. به گفته‌ی محمد جواد حاجی‌پور مسئول هیئت انصار الحسین، این هیئت هرشب ساعت ۲۱ مراسم را شروع خواهد کرد.

 هیئت زنجیر‌زنی حضرت امیرالومنین (ع) شب‌های اول تا سوم محرم را در شهرک شهید دستغیب به عزاداری پرداخته اند، به گفته غلامعباس سپهر مسئول این هیئت، قرار است از شب پنجم از ساعت ۲۰:۳۰ دسته زنجیر‌زنی هیئت امیرالمومنین (ع) به حسینیه‌ی حضرت ابوالفضل (ع) هدایت شود.

از دیگر برنامه‌های این هیئت می‌توان به برگزاری جلسات روضه خوانی و سخنرانی در مسجد امیرالمومنین(ع)  اشاره کرد.

هیئت محمد رسول الله (ص) یکی از پر‌سابقه‌ترین هیئت‌هایی است که هرساله عزاداران محله بندوشیخ در این هیات فعالیت می‌کنند.

اصغر دانشور مسئول این هیئت در مورد برگزاری عزاداری در شب‌های محرم می‌گوید:«اعضای هیئت سینه‌زنی محمد رسول‌الله(ص) از اول محرم هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا پاسی از شب در این هیئت جمع می‌شوند و قرار است از شب‌های آینده از مسجد محمد رسول الله به سمت مدرسه علمیه حرکت کنیم.»

هیئت زنجیر زنی حضرت علی اکبر (ع) امسال در شهرک پردیس(مسکن مهر) هیئتی پر شور را برپا داشته است تا آن قطعه از شهر نیز از رنگ و بوی محرم دور نماند.

محمدرضا حسن‌زاده مسئول هیئت علی اکبر (ع) بیان می‌کند:« هرشب از ساعت ۲۰:۳۰ در خود هیئت به برگزاری مراسم می‌پردازیم اما در صورت امکان یک شب هم دسته زنجیر زنی را به سمت تکیه شهدا راهی خواهیم کرد.»

جوانان قمر بنی هاشم ومحبین حضرت زینب (س) نام دو دسته عزاداری است که یکی با دسته سینه زنی و دیگری با زنجیر زنی، هرشب از ساعت ۲۰:۳۰ از مسجد صاحب الزمان (عج) به طرف دیگر هیئت های فعال شهر حرکت خواهند کرد.

اکبر خیل تاش مسئول هیئت محبین حضرت زینب (س) می‌گوید:«از شب اول تا ششم محرم دسته زنجیر زنی را به بیرون از مسجد هدایت خواهیم کرد اما به دلیل ازدیاد دسته‌ها در شهر، صلاح دیدیم از شب ششم ماه محرم عزاداری را در مسجد صاحب الزمان (عج) ادامه دهیم.»

و همچنین دسته زنجیر زنی امام حسین (ع) در کانون حضرت معصومه(س) واقع در بلوار کوثر، هرشب مراسم را از ساعت ۲۰ شروع می‌کند و از شب چهارم به طرف حسینیه اعظم و تکیه شهدا هدایت خواهد شد.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top