بستن

تندیس‌های جشنواره کل گراش به شیراز رفت

Kal-10-Poster گریشنا: فیلم‌های «جای خالی»، «برش» و IMPRESSION-XPS160 بیشترین جایزه‌های دهمین دوره جشنواره کل را دریافت کردند. 

بدین ترتیب، همانطور که از لیست نامزدهای این دوره مشخص بود، شیرازی‌ها موفق‌تر از فیلم‌سازان دیگر شهرها عمل کردند، و تندیس‌های اصلی را به خانه بردند. تنها یکی از تندیس‌های بخش مسابقه در گراش ماند. جشنواره فیلم کوتاه کل گراش هر ساله محل رقابت فیلمسازان استان فارس است و دهمین دوره‌ی آن هشتم و نهم اسفندماه در شهرستان گراش برگزار شد.

در مراسم اختتامیه جشنواره امشب نهم اسفند، توانگر زمین، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سخنران اصلی بود. او در سخنان کوتاه خود گفت از اولین دوره در جریان برگزاری جشنواره کل بوده است، و ضمن تقدیر از زحمات برگزارکنندگان جشنواره و حضور مسئولین، از آنان خواست که «با حمایت عزیزان و مسئولین، جشنواره را به سطح کشوری برسانید.»

بعد از او، نوبت به مهدی بوستانی شهر بابکی، نماینده هیات داوران، رسید که بیانیه هیات داوران را بخواند. بیانیه‌ای که او امروز صبح و با لحنی دوستانه و البته گلایه‌آمیز نوشته بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دوستان فیلمساز! با تیتراژ خارجکی، فیلم آدم بین‌اللملی نمی‌شود.» او فیلم‌سازان را به توجه به مخاطب دعوت کرد و گفت: «دوستان، فیلم کوتاه را برای کی و کجا می‌سازید؟ فیلم کوتاه، فیلم مخاطب خاص است.» اشاره بوستانی به تعداد قابل توجه فیلم‌های داستانی و مستند بودند که با ساختار تلویزیونی تولید شده بودند. بوستانی از گروه فیلم‌سازان تجربی نیز انتقاد کرد که فیلم‌های داستانی را به عنوان تجربی به جشنواره فرستاده بود.

اهدای جوایز با بخش بهترین صدابرداری و موسیقی شروع شد. در این بخش از «ساعت شش» کیوان محسنی تقدیر شد، و تندیس جشنواره به حسام موسوی برای فیلم IMPRESSION-XPS160 رسید.

در بخش بهترین تحقیق و فیلم‌نامه، تندیس جشنواره به نگین امین‌زاده فیلمنامه‌نویس و کارگردان  «جای خالی»  رسید.

داوران تصویربرداری فیلم‌های بیشتری را پسندیده بودند و همه نامزدها با دست پر برگشتند. در این بخش، یک لوح تقدیر به «جای خالی»، و یک دیپلم افتخار به پویان رنجبر برای فیلم «برش» رسید؛ اما تندیس را فیلم IMPRESSION-XPS160 دریافت کرد. همین فیلم یک دیپلم افتخار اضافه را برای جلوه‌های بصری نیز دریافت کرد.

کیوان محسنی برای «ساعت شش» تندیس بهترین تدوین را گرفت و تندیس بهترین بازی‌گر به ایران مسعودی بازیگر فیلم «جای خالی» رسید.

در بخش بهترین کارگردانی، پویان رنجبر و علی سعدی تندیس جشنواره را به خاطر فیلم «برش» دریافت کردند؛ و از تیام یابنده برای ساخت فیلم IMPRESSION-XPS160 تقدیر شد.

 «به‌جامانده» ساخته محسن مقدم برنده تندیس بهترین فیلم مستند شد.

احسان شادمانی و تیام یابنده نیز موفقیت سال گذشته را تکرار کردند. از شادمانی برای فیلم «پانچ» در بخش تجربی تقدیر شد؛ و طبق پیش‌بینی‌ها، تندیس بهترین فیلم در این بخش به یابنده به خاطر IMPRESSION رسید.

آخرین جایزه بخش اصلی مسابقه مربوط به بخش داستانی بود. از فیلم  «جای خالی» نگین امین‌زاده تقدیر شد  وتندیس به فیلم «برش» رسید و پویان رنجبر و علی سعدی کارگردان مشترک این فیلم جایزه را دریافت کردند.

پس از این، نوبت به اهدای جوایز ویژه جشنواره رسید. تندیس  بهترین فیلم در بخش ویژه میراث فرهنگی به یوسف محمودپور از بستک به خاطر فیلم مستند «برزه» رسید. در بخش ویژه گراش نیز، کیوان محسنی به خاطر «ساعت شش» تندیس را به خانه برد. در این بخش از محمدکاظم محمودی به خاطر فیلم «از فیلم از فردا می‌ترسم» تقدیر شد.

تماشاگران این دوره از جشنواره نیز در انتخاب بهترین فیلم‌شان شگفتی خاصی خلق نکردند، و تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «ساعت شش» محسنی رسید.

در بخش‌های اصلی مسابقه فیلم IMPRESSION-XPS160 با دریافت سه تندیس و دو لوح تقدیر موفق‌ترین فیلم حاضر در جشنواره بود. هر چند تیام یابنده کارگردان و بازیگر این فیلم در گراش حضور نداشت.سهم فیلم‌های «برش» و «جای خالی» هر کدام دو تندیس بود. جای خالی دو لوح تقدیر و برش هم یک لوح تقدیر گرفت ولی در رقابت رودرو برش تندیس بهترین فیلم داستانی را به دست آورد.

کیوان محسنی برنده بیشترین جوایز در دور گذشته این بار نیز سه تندیس گرفت که جوایز بخش گراش و انتخاب تماشاگران برای او قابل پیش‌بینی بود.

نتایج نشان‌دهنده فاصله شیرازی‌ها با فیلمسازان دیگر شهرستان‌های استان در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه کل گراش بود.

2 نظر

  1. و البته فیلم جای خالی دو تندیس و دو لوح تقدیر دریافت کرد: تندیس بهترین فیلمنامه، تندیس بهترین بازیگر، لوح تقدیر فیلمبرداری و لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top