بستن

نخل خون‌بار یا نخل بیمار؟

گریشنا: نخل خانه‌ی مرحوم غلامحسین صمیمی، روز سختی را از سر گذارند. بعضی‌ها از این نخل توقع معجزه دارند و گروهی دیگر معتقدند آنچه روی برگ‌های این نخل دیده شده احتمالا یک آفت گیاهی است. هر چند اظهار نظر قطعی نیاز به آزمایش‌های دقیق‌تر دارد.

به گزارش خبرنگار گریشنا، شنبه ۲۲ آذر خبری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد: «همزمان با اربعین از درخت نخل یکی از منازل گراش واقع در بندوشیخ خون جاری شده است». برای پیگیری این خبر به این منزل رفتیم. تجمع و ترافیک در کوچه و اطراف خانه به قدری زیاد بود که سخت می‌شد جایی برای پارک ماشین پیدا کرد. وارد منزل شدیم. حیاط و بام خانه مملو از جمعیت بود و چند نفری نیز به درخت نخل آویزان بودند و پارچه‌ و دستمال کاغذی را برای تبرک به برگ‌های نخل می‌کشیدند. عده‌ای نیز برگ‌ها را تکه می‌کردند و برای تبرک جستن با خود می‌بردند. بعضی‌های دیگر نیز با گره زدن برگ‌های درخت نخل برای برآورده شدن حاجات خود دست به دعا می‌شدند.

Nakhl (3)

روایت صاحب‌خانه

به سراغ زن صاحب خانه رفتیم. او روایت خود را که امروز بارها برای آدم‌های مختلف تکرار کرده است به ما می‌گوید: «دیروز، زمانی که یکی از کودکان در باغچه در حال بازی بود متوجه شدیم که دست‌های او پر از خون شده است. اول فکر کردیم که او زخمی شده اما بعد متوجه شدیم این خون‌ها مربوط می‌شود به درخت نخل. از بعد از ظهر امروز نمی‌دانیم چطور این خبر تا این اندازه گسترده شد که از همه‌ی قسمت‌های شهرستان برای دیدن و تبرک گرفتن به این‌جا می‌آیند و افرادی نیز با تماس تلفنی از ما خواهش می‌کنند تا برای آن‌ها نیز برای تبرک، برگ‌های نخل را نگه داریم. ما هیچ ادعایی در این مورد نداریم و تنها اتفاقی که افتاده است را شرح دادیم.» زن صاحبخانه مدعی است این نخل سال‌های گذشته نیز حاجت چند نفر را برآورده کرده است.

اظهار نظر سیدجواد معصومی

او ادامه می‌دهد: «سید جواد معصومی نیز بعد از دیدن درخت، این مساله را تایید کرد.» با سید جواد معصومی در این رابطه به صورت تلفنی تماس می‌گیرم او پاسخ می‌دهد: «من مانند بسیاری از همشهریان برای دیدن درخت به این منزل رفتم، اما در آن‌جا خونی را مشاهده نکردم. اما چندین نفر که قبل از من آن‌جا حضور داشتند، دستمال کاغذی که آثاری از لکه‌های قرمز رنگ بر روی آن بود را به من نشان دادند. من معجزه بودن این مساله را تکذیب نمی‌کنم و در عین حال نمی‌توانم صحت این مساله را نیز تایید کنم، چون بُعد معنوی و غیبی آن پوشیده است و هیچ کسی از آن باخبر نیست.»

اظهار نظر اولیه کارشناسان

مرتضی ایزدی دارای مدرک لیسانس گیاه‌پزشکی و فوق‌لیسانس شیمی خاک، بعد از دین عکس‌ها و خبر‌های منتشر شده در واتس‌آپ در این مورد اظهار نظر می‌کند: «شواهد و نشانه‌ها مربوط می‌شود به آفتی به نام «آفت کنه‌ی قرمز». چند شاهدی که در محل حضور داشتند اطلاع دادند که این لکه‌ها به صورت قطرات خونِ جاری و یا لخته نیستند و تنها با کشیدن دستمال کاغذی و یا پارچه بر روی درخت ظاهر می‌شوند؛ و از طرف دیگر اگر دقت کرده باشید رنگ این لکه‌ها قرمز متمایل به نارنجی است که دقیقا مطابق است با رنگ آفت کنه‌ی قرمز. مصطفی شادرام، یکی از کارمندان جهاد کشاورزی، که در محل حاضر شده نیز صحبت‌های من را تایید می‌کند.»

Nakhl (2)

معحزه یا شایعه؟

با وجود نزدیک شدن به نیمه شب، همچنان به تعداد افرادی که برای دیدن درخت به این خانه هجوم می‌آورند، افزوده می‌شود. به سراغ زنی که برگ درخت نخل را به صورت‌اش می‌کشید و صلوات می‌فرستاد رفتم و نظرش را در این مورد پرسیدم. او جواب داد: «نباید شک به دل راه داد. معجزه است دیگر، باید باور کرد. افراد زیادی برای شفا یافتن دستمال کاغذی‌های آغشته به خون را برای شفای بیمارشان با خود به بیمارستان می‌برند.»

دختر جوانی که به ستونی تکیه داده بود و با دوست‌اش صحبت می‌کرد گفت: «من خودم طلبه‌ام. این مسایل و زود‌باوری‌ها، نداشتن فرهنگ و سواد دینی و مذهبی و اعتقادی ما را می‌رساند. قبل از پخش شدن این‌گونه شایعات می‌بایست کارشناسان آزمایش‌هایی را بر روی این درخت انجام می‌دادند و بعد در مورد آن اظهار نظر می‌کردند. پخش این‌گونه خبر‌ها تنها بازی با اعتقاد مردم است.»

صدای صلوات‌ها بلندتر می‌شود و از گوشه‌ی دیگر زنی فریاد می‌زند: «شاخه‌های درخت را شکستید، برگ‌هایش تکه تکه شد، از آن بالا بیایید پایین.»

هر چند همه این شور و اشتیاق را می‌توان نشانه علایق دینی مردم دانست، اما فردا باید نمونه‌هایی را که زن صاحبخانه داده است به یک آزمایشگاه بدهم تا مشخص شود منشا قرمزی برگ‌های سبز نخل از چیست. این خبر بعد از رسیدن به نتیجه قطعی تکمیل خواهد شد.

Nakhl (4)

در بررسی نهایی مشخص شد این رنگ قرمز به دلیل افت کنه قرمز اروپایی است. (خبر کامل در گریشنا)

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

49 نظر

  1. ن خودم طلبه‌ام. این مسایل و زود‌باوری‌ها، نداشتن فرهنگ و سواد دینی و مذهبی و اعتقادی ما را می‌رساند. قبل از پخش شدن این‌گونه شایعات می‌بایست کارشناسان آزمایش‌هایی را بر روی این درخت انجام می‌دادند و بعد در مورد آن اظهار نظر می‌کردند. پخش این‌گونه خبر‌ها تنها بازی با اعتقاد مردم است.
    درود بر بصیرت…

  2. وجود کنه قرمز یا کنه خونی در نخل آفتی شایع است که معمولا با گرم شدن هوا فعالیت خود را بر روی برگ های نخل شروع می کند. این حشره کوچک که دیدنش با چشم ممکن نیست آثار خسارتش را به صورت پودری نارنجی متمایل به قرمز بر جای میگذارد که ممکن است با از بین رفتن کنه در فصول سرد، همچنان این هاله های قرمز بر روی برگ نخل باقی بماند که در صورت تماس با دست یا هر چیز دیگر، این رنگ منتقل میگردد و حالتی شبیه به خون میگیرد. در حالی که خون رنگ قرمز متمایل به زرشکی دارد، رنگ ناشی از این نوع آفت نارنجی متمایل به قرمز ایجاد میکند.

  3. نخل خونه عموم هم از این افت داشت حالا هر کی میخواد از افت مطلب بگیره بیاد اینجا رنگش هم بیشتر بود!!!!!!!

  4. نکته ای رو باید در ادامه متذکر بشم که اکنون به دلیل مناسب بودن شرایط دمایی(با توجه به اینکه هنوز سرمای شدیدی برای از بین رفتن کنه نداشته ایم)این آفت همچنان فعال خواهد بود. ضمنا به دلیل ارتفاع بیشتر نخل کناری، انتقال آفت در این فصل که فعالیت آن کمتر است به ندرت اتفاق میافتد.

  5. سلام
    کاری به شبکه اجتماعی و شایعات پر شده در گراش ندارم
    اما مردم مگه معجزه چطوریه ؟
    حتما که نباتید فردی بیمار باشه شفا پیدا کنه که بگیم معجزه رخ داده همین طبیعت بکر سرزمینمونم خیلی جاهاش به وسیله معجزه پدید امدند
    اقای کارشناسان چرا نخل خونه بقیه افراد شهرستان این طوری نیست؟
    دو نخل یکی به بلندی همین نخل و دیگری بزرگتر در خانه ما است نزدیک به هم که شاخ و برگاش به هم چسپیدن (پش فسیل ) پس چرا این چینین نیست؟ این بیماری باید در فسیل شهر هم باشد چرا نیست ؟
    اصلا بروید خانه های همسایه هایشان فسیل هایشان رو هم بررسی کنید؟ ببینید همچنین افتی دارند ؟

    1. من با دیدن چند تا از عکس ها فقط خندیدم، اولش فکر کردم سر کاریه بعد متوجه شدم نه جدیه، هر کسی سر و کارش با نخل و برگهای نخل باشه صد درصد موارد مشابه دیده، دهها بار مشابه این مورد رو دیدم. قرار نیست اگه درختی آفت دیده حتما درخت کناریش هم به همون مبتلا بشه، مثلا سرماخوردگی مسریه، ولی اینجوری نیست که هر کی در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفت حتما سرما بخوره،

  6. نمیدونم یقه کیو باید گرفت ولی مردم مقصر نیستند!
    مشکلات و گرفتاری پدر مردمو در آورده، به هر چیزی برای رفع مشکلات متوسل میشن. اینا واقعا امیدوارند!
    من بعد از شنیدن مسئله خیلی گریه کردم

  7. حالا افت یا معجزه؟؟؟!!!
    نمیدونم چیه اما جالب اینجان که چرا روز اربعین اتفاق افتاده؟؟؟
    عجب افت های زیرکی!!!!
    اگر هم نشانه باشه تو این زمونه با دوتا بحث علمی ردش میکنن…خدا چه شد باورهای صادقانه ی مردم،اگر کسی نیت صافی داشته باشه با یک برگ درخت حاجت روا میشه

  8. آنچه بیشتر مایه ی تاسفه اینه که توو خبر اومده زن صاحبخانه مدعی شده این نخل قبلا هم حاجت چند نفر رو داده!!!!آخه خواهر من این چه حرفیه؟اونی که حاجت میده نخل نیست که. حاجت رو کسی میده که من و شما و اون نخل رو آفریده.کاش بجای اعتقادات خشک و متهجرانه کمی به عمق اعتقادات و درک درست و بینش صحیح از این مسایل میپرداختیم. این موضوع نشون میده مبلغین مذهبی شهرما که به وفور هم یافت میشن و خصوصا حوزه علمیه وظیفه شون رو در عمق بخشیدن و تفسیر اعتقادات مذهبی مردم درست انجام ندادن.

    1. باسلام
      واقعا خسته نباشید
      کاری به صحت و سقم و کارشناسی کردن این موضوع ندارم. (هرکسی یه سری اعتقاد داره و به چیزی پایبنده اما…)
      من با دختر صاحبخانه دوستم. گفت: خون (یا به قول این افراد، همون مایع قرمزرنگ) جاری نبود و حالت چکه چکه نداشته اما رو (پش فسیل) اونم دوتا از پش هاش قطره قطره نشسته بود. انگار که داشت میجوشید و خودم دست زدم بوی خون می داد. و دستم طاهرش کردم.
      این حرفهاشون بود. دیگه الله اعلم
      تازه: از مادرش شنیدم گفت: خودم ۱۷سال قبل چنین خوابی رو دیدم. الان داره اتفاق میفته. جلل الخالق

  9. اینا فک کنم آفت باشه سال قبل سه تا از فسیل های صحرامون همین آفتو داشتن ولی نفهمیدیم ملت اعتقاد به این چیزا پیدا میکنن معجزه هم میکنه!!!!!!!!وگرنه تا الان اونجا رو کرده بودیم فسیل زیارت!!!!!
    عزیزان حاجت و معجزه میخواین برین از خود اماما و خدا طلب کنین نه از یه فسیل !!!!

  10. یعنی واقعا زشته…خداییش نگاه کنید با شاخه های درخت بدبخت چیکار کردن… حالا گیرم معجزه…یکی بیاد اینجوری انگشتای شمارو گره بده چیکار میکنید،اخه این درخت هم جانداره بدبخت !!
    کاشکی بجای این کارای مسخره بیاییم،حل مشکلامون رو از خدا بخواییم و بس…!

  11. اگه همینجور خرافات ادامه داشته باشه، مثل امامزاده قلقلی ،امامزاده خونی هم پیدا میشه. بعضی ها میگن چرا باید این اتفاق روز اربعین بیافته؟ سالانه هر روزش یه رویدادیه، ماکه نمیتونیم همش بگیم چرا روز عید قربان فلان شد؟ چرا لحظه سال تحویل بهمان شد؟ هر روزی میتونه یه درختی خراب بشه و هر روزی یه نهالی رشد کنه

  12. اقاى ایزدى که کارشناسه ، خیلى مقصره که بین ملت دو دستگى انداخته ، مردم این سرزمین با اعتقادشون به جنگ رفتن ، بچه هاشون تکه تکه شد چرا تا جواب ازمایش نیامده میگن افته است ، اگه این افته ، درخت طرف قزوین هم که شب عاشورا خون چکه مى کنه ام افته ، به معجزه چه میکن، چند روز پیش هم نزدیک کربلا اجاق گازى که اش رو درست مى کردند بدون گاز اتیش مى کرد پس اینم الکى است؟

  13. در دایره المعارف اسلام پدیا در مورد گرایش به خرافات این گونه آمده است:
    ریشه پیدایش شوم خرافات به ضعف فکری و ناکارآمدی بسیاری از انسانها مربوط می‌شود و این که فهم آنان از هستی و ادراکشان از رمز و رازهایشان ناقص است چون معرفت شناسی اکثر آنان مبتنی بر استدلال و عقلانیت نیست ، به خرافات پناه می‌برند و از راه های غلط و نادرست پندار های خود را توجیه می‌کنند.(توسل به جمادات و نباتات و مسائلی که هیچ جایگاهی در دین و عقل ندارد یا دنبال راه های ماورالطبیعه و متافیزیک رفتن تا کارهای عادی را از راه های غیر عادی انجام دهند و غیر اینها از خرافاتی است که ریشه در ضعف فکری و عقلی مردم دارد. پس منشا عمده خرافات جهل و نادانی بشر است.از این رو مسئله در بین عوام رواج یافته و گرایش به خرافات در آنها بیش از افراد تحصیل کرده است.)
    استاد شهید مطهری مفرماید :
    (انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد باید از طریق علمی، عقلی، کاوش،تفکر و جستجو کند تا علت واقعی را بیابد اما با خیال همه قضایا را میتوان زود حل کرد و بایک کلمه خودمان را راحت می‌کنیم.)
    اسلام با دعوت به تفکر برای هر پدیده ای سبب و علتی قرار داده تا ما گرفتار شانس و اتفاق و خرافات نشویم .

    1. احسنت بر جناب آقای عزیز نوبهار
      درود بر دانش، درود بر عقل.
      بله عزیزان… این است عاقبت خرافه گویی و خرافه پرستی
      حالا همسایها به ما میخندن.

  14. من نگفتم حتما معجزه است . اعتقادات انسانها در سرشت آنهاست نه در سواد .بنده به سواد بالا اعتقاد ندارم . مثل کنار زیارت مگه یک درخت نبود .چرا سالهاست همه میروند .حاجت میگیرند.الله اعلم

  15. اینکه هر شخصی عقاید خودش را داشته باشد،و به مسایل از دید و ذهنیت خودش نگاه کند، کاملا طبیعی ست و تاسف خوردن از این بابت که حاجت های خود را از یک درخت بخواهند، بی مورد! ( درختی که هنوز مشخص نیس معجزه گر است یا بیمار)

  16. در کار خدا شکی نیس، و البته چیز بعیدی نیس!
    مثل درخت چناری که توی قزوین هست و هرسال روز عاشورا خونبار میشه !
    نکتش اینجاست که اگر هم آفت باشه ادم چرا در روز اربعین؟(عظمت خدارو نمیرسونه؟ )
    چرا بعد روضه خونی؟
    و چرا صاحب خونه گفته که قبلا هم از اون درخت چیزایی دیده؟

    نمیگم کاملا باور کنیم ولی نبایدم منکرش باشیم 🙂

  17. معجزه چیز کوچیکی نیس الکی رخ بده مگر اینکه برای هدایت یه امت باشه یا شفا
    خو این درخت کدومشو انجام داده
    خدا بدادمون برسه با این اعتقاداتون

  18. سلام
    بی زحمت هر کی نیت کرده بره منزل آقای صمیمی یه توک پا بیاد آرمایشگاه بیمارستان یه لام بگیره در کمتر از تیم ساعت مشخص میشه خون هستش یا آفت.
    دیگه نیاز نیست این همه بگو مگو باهم داشته باشیم!!!

  19. با سلام دوستان عزیز. پدر من باغداره.هم مرکبات هم نخل.
    من همچین موردی زیاد دیدم.نباید در فضای مجازی اینقد سروصدا رامی انداختین.. خیلیها داره میخندن به کوته فکری بعضی ها!! معجزه چیه برادرم.خواهری که میگی برگهای درخت وبرای تبرک برداشتن. اینا همش نشانه ی ضعف ایمانه..! از مردم گراش با ان همه ادعا خیلی بعیده بخدا.. منکه شاخ در اوردم با کامنت هایی که خوندم.. خدایا هدایتمان کن تا به این باور برسیم که جواب برخی دعاها صبر و انتظار است……یه کم عاقلانه فک کنید اینا جز وقت مردم هدر دادن چیز دیگه ای نیست .متاسفم برای خانم صاحبخونه.که همچین خوابی دیده. خواهرم اگه دوس داری معروف و مشهور بشی .خیلی کارای دیگه هست که ادمو محبوب . و معروف میکنه .. نخل بکن و بنداز از خونت بیرون.!! میترسم یه روزی بگی مریضا رو شفا میده..خدااااااایا به جهنمت نیازی نیست!!! ما آدما خیلی خوب همدیگرو میسوزونیم..

    1. گل بانو گلی بجمالت .کهنه ات آباد و باغ پدرت در این چله سرد بی خزان باد .پیامت مثل گلبرگ لطیف ورنگهارنگ . درست می گویی وبجا . تو این غوغای جهالت و فریاد حماقت از ما مردم گراش مپندار .حاشا وکلا کراش چنین باشد .خود دانی وقتی غریقی به گرداب در افتاد دست بهر خاشکی زند شاید فرجی شود ونجات یابد . دیریست که این تیره اندیشان به رکود بازار ومشتری گرفتار آمده اند و این فریادهای آخرینشان بود وبس .خاطر آسوده دار . مدیدیست که جهالت وخرافات از گراش فراری شده .

    2. خواهرم گل بانو
      تشکر از اظهار نظر متین ومنطقی شما
      هر درخت مثمری افاتی دارد و بزرگداشت حادثه عظیم عاشورا هم دچار افت شده ولی ما هم مثل پدر بزرگوار شما باغبانی خوب هستیم و نخواهیم گذاشت افتی چنین ریز اسیبی به ثمر شعور حسینی مان وارد کند. انسانهای نیازمند افزایش اگاهی در هرجامعه ای یافت میشود .
      وبه قول کاکاجی که زیبا و لطیف گفتند :مدیدیست که جهالت و خرافات از گراش فراری شده

  20. با سلام خدمت همه شما کاربران محترم من هم این حادثه خون امدن را قبول ندارم و خدمت شما کاربران گرامی عرض کنم فعلا نظر ندهید بهتر است فعلا اتش بس اعلام کنیم در شبکه های اجتماعی تا انشالله متخصصان علوم دینی مردم را روشن خواهند کرد به نظر من سکوت در این شرایط اعصاب مردم را هم به هم نمیریزد با تشکر

  21. نظرات این خبر از خود خبر ، خواندنی تر بود . بعضیهاش که واقعا” تامل برانگیز و تلخ بودند :

    ” ر.ر در ۲۳ آذر ۱۳۹۳ نوشته است:
    نخل بیمار نیست ، ما ملت بیماریم ”

    ” علی در ۲۳ آذر ۱۳۹۳ نوشته است:
    چقد بیسوادیم ما
    دو ماه روضه خواندیم که بفهمیم ولی …
    وای … ”

    اما دردناکترین قسمت این خبر ، سکوت و بی خیالی امام جمعه ی محترم و سایر بزرگان مذهبی شهر ما بود . کاشکی میشد واضح تر گفت که در چنین مواقعی ، وظیفه ی چه عزیزانی بود که ملت را از این ضلالت و گمراهی آشکار ، باز دارند .
    و در آخر باز :
    نخل بیمار نیست ، ما ملت بیماریم

  22. کاکاجی بزرگوار. و آقا مرتضی عزیز.
    ممنون از لطف شما. شرمندم کردین با جوابتون.لحظه هاتون خدایی و حسینی. زندگیتون شاد .شاد.. وخونه دلتون بی غم باشه . الهی آمین
    معذرت که من به وبلاگ شما سرک میکشم و کامنت میزارم.امیدوارم بودن من در اینجا باعث دلخوری و رنجش عزیزی نشه.

  23. سلام
    خاب اله بس بکنی
    شما هم گلی توأ که باغی تو دست بیا.
    ول بکنی دگه.
    هرچی بیشتر کشش بدین بدتره. حالا هرچی بود گذشت.
    مشکل ما اینجان که هرکسی تو حوزه و حیطه ی خودش فعالیت نداره.
    اونشب مامور آگاهی و پلیس اونجا بودن. (جایی که باید باشن نیست اینا)
    الان که باید ملاهای مذهبی صحبت کنن و مردم رو ساکت کنن نمی کنن و نیستن.

  24. مومن در هیچ حالتی تغییر نمیکند، نه روزی که علیه اوست و نه روزی که با اوست…
    در سال یک یا دو بار امتحان سنگین میشوید اگه توسل و توکل داشته باشید از این امتحانها سربلند بیرون می آیید.
    دکتر بحرالعلوم

  25. با سلام
    دوستان بیایید موضوع بحث عوض کنیم ،،
    کاکاجی عزیز.کامنت شما بسیار شیوا بود. یه سوالی دارم اگه براتون امکان داره جواب بدین لطفا..تحصیلات شما در چ رشته ای بوده. بنظر من ادبیات یا روابط عمومی خونده ای؟؟ چون به همه کامنت ها خیلی بقول خودتون لطیف و زیبا جواب میدی..

    1. گل بانوی کهنه چون خود گلی چاره ای جز گل دیدن نداری والا دیگران فراوان به کاکا ایراد دارند که بد می نویسی و نا مفهوم .حق با آنهاست .تا حدی که توانسته ام سعی کرده ام نوشتنم را بهتر کنم . نه گل کهنه کاکا نه ادبیاتی است ونه می داند روابط عمومی یعنی چه . اگر فرصتی کوتاه دو سه دقیقه ای بین کار پیدا شود یرای گریشنا کامنتی می نویسم .بغضی وقتها هم با شرمندگی باز خوانی نکرده وقت تمام میشود . وبه رویت شما عزیزان می رسد. شرمندگی از من وبخشیدن از شما

  26. آوا جان . خواهر گلم .حق باشماست . چت روم نیست .ولی ..
    این حرفا فقط ذهنیت مردم رو به خیلی چیزا خراب میکنه . چون هر کسی یه حرفی میزنه . بخاطر همین گفتم .. معذرت اگه بهتون برخورد

  27. دیگه گندشو دراوردن با این خرافات بازیاشون…حتی اگه معجزه هم باشه ادم عاقل باور نمیکنه که از درخت خون بیاد…برید جمعش کنید این چرندیات رو…با این حرفای مزخرف مردمو رو از هرچی مذهب و دینه زده کردن ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

49 نظر
scroll to top