بستن

همه چیز زیر سر «کنه قرمز» بود +عکس و فیلم

گریشنا: بر اساس بررسی کارشناس گیاه پزشکی آنچه تصور می‌شد ترشح خون از نخل است، در واقع یک نوع آفت مرسوم درختان به نام کنه قرمز اروپایی بود.

به گزارش خبرنگار گریشنا شایعه‌ی نخل ‌خون‌بار دیروز در اربعین حسینی در فضا‌های مجازی بسیار گسترده شد، گزارش مفصل این اتفاق در گریشنا منتشر شد. (+)  مصطفی شادرام،کارشناس گیاه‌پزشکی باانجام آزمایش‌هایی بر روی نمونه برگ‌های درخت نخل، مبتلا بودن این درخت را به آفتی با نام علمی کنه‌ی قرمز اروپایی panonychus ulmi  تایید کرد.

Kaneh (2)

این خون است!

در تکمیل گزارش قبل برای انجام تحقیقات و آزمایش‌های بیشتر، نمونه‌ای از برگ این درخت را به آزمایشگاه دکتر مهرابی بردیم. دکتر مهرابی بعد از انجام آزمایش‌های لازم و قرار دادن این برگ در زیر میکروسکوپ، پاسخ داد:« به نظر می‌رسد که این لکه‌ها، لکه‌های خون جاندار است که روی برگ‌ها چسپیده شده اما تشخیص نوع این خون در حیطه‌ی کاری این آزمایشگاه نیست.»

با شنیدن پاسخ دکتر مهرابی چند زنی که روی نیمکت‌های آزمایشگاه نشسته بودند از جایشان بلند می‌شوند و با هیجان می‌گویند: «پس این قضیه واقعیت دارد و شایعه نیست؟ این درخت در اربعین حسینی خون گریه کرده است ولی افراد بی‌اعتقاد نمی‌خواهند باور کنند.»

دکتر مهرابی در جواب به آن‌ها می‌گوید:«درست است که این لکه‌ها، خون است اما نمی‌توان تشخیص داد و قاطعانه گفت که این خون از چه نوعی است و منشا آن چیست.»

به آزمایشگاه بیمارستان امیر‌المومنین علی(ع) گراش رفتیم، مسعود خواجه‌زاده کارشناس این آزمایشگاه نیز بعد از دیدن برگ نخل مورد نظر صحبت‌های دکتر مهرابی را تایید می‌کند و می‌گوید:« برای انجام تحقیقات بیشتر می‌بایست به آزمایشگاه‌های آفت‌شناسی و گیاه‌شناسی مراجعه کنید.»

امام جمعه نظری ندارد

برای پیگیری این موضوع سری هم به دفتر امام جمعه می‌زنیم تا نظر حجت‌الاسلام حسینی، امام جمعه‌ی شهر را نیز در این رابطه بپرسیم، تنها پاسخ امام جمعه به ما این است که؛« در حال حاضر در مورد این مساله هیچ اظهار نظری نمی‌کند.» سکوت امام جمعه راه را بر اظهار نظرهای مذهبی می‌بندد و یک بار دیگر راه آزمایشگاه را در پیش می‌گیریم.

گیاه پزشکی جواب می‌دهد

با شادرام کارشناس گیاه‌پزشکی تماس گرفتیم و او را از نتایج به دست آمده تا اینجای کار، باخبر کردیم. او به ما قول می‌دهد برای انجام تحقیقات به یکی از باغ‌های اطراف گراش می‌رود تا نمونه‌ی مشابه را پیدا کند و برای انجام آزمایش‌های لازم آن را به آزمایشگاه خود ببرد. از طرفی چون نمونه‌ آفتی که در منزل مرحوم صمیمی وجود داشت به علت دستمالی شدن هیچ کنه‌ی زنده‌ای روی آن وجود نداشت و همه‌ی آفت‌ها متلاشی و از بین رفته بودند راهی جز جستجو برای پیدا کردن نمونه‌ی مشابه آن وجود نداشت.

بعد از ظهر حوالی ساعت ۱۶ شادرام با تماس به دفتر گریشنا اطلاع می‌دهد که نمونه‌ی مورد نظر را بر روی یکی از درختان نخل در سطح شهر پیدا کرده است و از ما می‌خواهد تا یکی از همکاران خود را برای عکاسی از این نمونه به آزمایشگاه بفرستیم. ابوالحسن حسینی برای عکاسی از این نمونه به این آزمایشگاه رفت. ابوالحسن حسینی کلیپی را نیز از این آزمایش‌ها در زیر دستگاه برای گریشنا آماده کرده است که در این کلیپ می‌توانید این حشره که در حال حرکت است، پوره و تخم‌گذاری این آفت را بر روی برگ ببینید.

همه چیز زیر سر کنه قرمز اروپایی

مصطفی شادرام در نوشته‌ای در مورد این آفت توضیحات داده است:

«این کنه، دامنه میزبانی وسیعی دارد ولی در بین تمام میزبان‌ها،سیب، به و گلابی از مهمترین آن‌ها می‌باشند. این کنه به تعداد زیادی از درختان میوه دانه‌دار، هسته‌دار و تعدادی از درختان زینتی و درختچه‌ها حمله کرده و در صورت عدم کنترل ، باعث خسارت جدی می‌شود.

حمله این کنه به درختان میزبان در ابتدا باعث رنگ پریدگی و سپس متمایل به قهوه ای شدن برگها و در نهایت خزان آن‌ها می‌شود. این کنه زمستان را به صورت تخم بر روی شاخه‌ها و خصوصاً در اطراف جوانه‌ها به سر می‌برد و در مناطقی که زمستان نسبتاً ملایم است سایر مراحل زیستی آفت نیز دیده می‌شود ولی مراحل متحرک مقاومت چندانی نسبت به سرما نداشته و در دماهای زیر صفر درجه از بین می‌روند.

تخم ریزی بیشتر روی شاخه‌ها به خصوص در محل اتصال شاخه‌های جوان به شاخه‌های پیر صورت می‌گیرد. در این مکان‌ها بعضاً دو یا سه ردیف تخم روی هم گذاشته می‌شوند و به طوری که توده تخم‌ها، به آن قسمت از شاخه رنگ قرمز می‌دهد که این توده تخم با چشم غیر مسلح نیز قابل روئیت می‌باشد.
این آفت در مناطق جنوبی بر روی برگهای درخت نخل فعالیت نموده و به دلیل کوچکی اندازه کنه، کمتر کسی متوجه این آفت می‌شود. مگر با دقت زیاد و آشنایی نسبت به این نوع آفت و یا به صورت تصادفی با لمس کردن برگ و رنگ گرفتن دست.»

وظیفه فراموش شده

با این نتیجه صحبت دکتر مهرابی نیز تایید و مشخص شد که خون جاندار مربوط می‌شود به خون کنه‌ی قرمز اروپایی که با لمس شدن از هم متلاشی می‌شود و آثار آن را می‌توان با دستمال کاغذی، پارچه و … مشاهده کرد.

قضیه نخل خون‌بار با بررسی دقیق‌تر مشخص است. اما نباید از جنبه‌های اجتماعی و مذهبی تمایل به معجزه به آسانی گذشت. هر از چند وقت اخباری از گوشه و کنار کشور و شهر شنیده  اما بدون بررسی دقیق رها می‌شود. اخباری که تاثیراتی ناخواسته بر اعتقادات مردم دارد. این کار کارشناسان مذهبی است که مردم را در این مورد ارشاد و راهنمایی کنند. در راستای وظیفه نهی از منکر حضرت علی(ع) می‌فرماید: «هر آن علمی که مورد تأیید و امضاء عقل نباشد گمراهی و ضلالت است.» (غررالحکم ،ص۵۴۶)

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

32 نظر

  1. تعجب من از خانم صاحب خانه اس که گفته قبلا هم این نخل حاجت داده و در خواب دیده! آخه بازی کردن با احساسات مردم تا چ حد؟! این همه نشانه در جهان هستی، شما آن را در آفت درخت نخل یافتید؟!

  2. خوب شد نگفتین این نخلی ک روش آزمایش انجام دادن کجاست وگرنه احتمال داشت اونو از ریشه درمیآوردن واسه رفعِ حاجت!
    خب الآن فک کنم اونایی ک از خون اون کنه آشامیدن یا مالیدن به دستو صورتشون واسه شفا گرفتن! برن واسه آزمایش ببینم سالمن!

  3. متاسفانه مردم گراش به خصوص زن های گراشی خرافات رو بیشتر باور میکنن .این های که همیشه زیر منیر اخوندها نشستند .تقصیر خودشون هم نیست .

  4. ای کاش این موضوع قبل از این انتشار گسترده با همین روش های ساده و با مشورت از کارشناسانی (که به راحتی در دسترس هستند) مورد بررسی دقیق قرار می گرفت تا مانع از شکل گیری چنین وضعیت می شدیم.

  5. اول سلام
    دوم زحمت بکشین دیدگاه رو پاک نکنید
    سوم اون کسانی که تا چیزی میشه به شعور مردم توهین میکنند فکر نکنم شما همان روزی که این خبر منتشر شد باور نکرده باشید حال هر چیزی که به مغزتون میرسه به مردم میگوید.
    چهارم این صحبتها و اگاه کردن مردم باید در مساجد صورت بگیره تا مردم همین که چیزی دیدن و شنیدن بدون پرسش قبول نکنند
    پنجم ممنون از گرشینا که به این بحث و خورافات پایان داد

  6. وظیفه روحانیون هست که مردم بخصوص زنهای ساده لوح و زودباور را از خرافات دور کنند،تا جای که شنیدم یکی از روحانیون بنام و مورد اعتماد بعضی مردم رو منبر بدون اینکه دلیل قانع کننده بیاره گفته این موضوع حقیقت داره!!!!!!!!!!!!!!

  7. در سی سال گذشته شاهد چندین مورد از این گونه خرافات در گراش بوده ایم . از ملاقات با امام زمان تا پیر شفا دهنده در روی کلات که همه آنها موجی از اعتقادات خرافی را ایجاد کرد و چند ماه بعد هیچ خبری از آنها نبود .
    در طول این سی سال خلاء حضور روحانیت آگاه که بتوانند واقعیت دین و مذهب را که عاری از هرگونه خرافه ای‌ست به مردم بشناسانند و آگاهی دهند احساس می شود. هرچند در مقابل خرافاتی که عوام به آن گرایش پیدا میکنند موجب تضعیف موقعیت اجتماعی آن روحانی آگاهی که در مقابل عوام به روشنگری می‌پردازد، می شود اما این وظیفه‌ی علما و کارشناسان امور دینی است که مذهب مبتنی بر عقل و فطرت و منطق را ارائه کنند و از تضعیف جایگاهشان در میان عوام هراسی نداشته باشند.
    سکوت امام جمعه شهر به گسترش شایعات دامن می زند و باید به نظر کارشناسان گیاه پزشکی احترام گذاشت.
    فراموش نکنیم که این گونه موج ها سریع فرو می نشیند و معتقدین به آن دچار بی اعتمادی به مظاهر حقیقی مذهب می شود.
    بیاییم به همین معجزه ی پیغمبر (ص) که هر روز آن را می بینیم و در همه خانه ها است توجه بیشتر کنیم و احترام بگزاریم و این معجزه بزرگ چیزی نیست جز قرآن کریم که مستقیما از لسان مبارک پیامبر (ص) به ما رسیده است. دیگر نیازی به معجزات دروغین نیست.

    1. جناب آقای نوبهار الحق وانصاف کامنت شما در ارتباط با موج جهالت ونادانی پدید آمده در خبر نخل بیمار بسیار منطقی .روشنگر وبجا بود واز خواندن آن در میان آن همه هیاهو وپبامهای موهن وشرم آور لدت بردم .ولی برادر جان فکر می کنید واقعا در سی سال گذشته روحانی آگاه وبصیر در گراش نبوده یا پیدا نشده که الف بای اولیه اعتقادی به مردم آموزش دهند که این گونه آبرو ریزیهای فرهنگی واعتقادی پیش نیاید . پس امامان جمعه . روحانیان مهمان . بودن دوحوزه علمیه .برای چسیت .آیا فکر نمی کنید منتظر بودن کار عاقلانه ای ودرستی است. آبا نمی شود فکری بهتری کرد؟

    2. آقای نوبهار عزیز
      من چندتا سوال ازتون دارم
      بر فرض که رهبر انقلاب که بالاترین شخص روحانی کشور هست در شهر شما زندگی میکرد و این قضیه رو دید
      به نظرتون چه کار میکرد؟ سکوت میکرد و میگفت ببرید از این برگ ها نمونه بگیرید تا جواب معلوم بشه و یا فوری میگفت که این خون هست و یا خون نیست؟
      من بچه این شهر نیستم ولی به عنوان یک هم استانی پیشنهاد می کنم سعی کنید منطقی باشید و زود قضاوت نکنید

  8. قابل توجه عزیزانی که ادعا داشتن خون بوده و دم از ایمان و اعتقاد میزدن. بهتر نیس یکم رو افکارتون تجدید نظر کنید؟ شماهایی که دنبال حاجت خونه اقای صمیمی بودین ، متاسفم براتون . برو حاجت از خدا بگیر نه از آفت نخل.

  9. جرا روحانیون مطرح شهر از اظهار نظر طفره میرند؟؟؟این یک شبهه دینی و زمینه انحراف افراده. در مقابل خرافات همیشه علمای دین به میدون میان. اگه این دو تا مهندس اطلاع رسانی نمی کردند معلوم نبود بشه به این سادگی ها جمعش کرد.

    1. جناب نوبهار درست گفته. روحانیون شهر در سطح سواد عمومی شهر و دروی از خرافات نقش دارند که گویا درست اجرا نمیشه. از امام جمعه محترم هم بیشتر انتظار می رود.

  10. حالا همش ربطش میدن به روحانیت،اگه مردم به حرف روحانیت اینقد گوش میدادن وعمل میکردن که دیگه دنیا ،مدینه فاضله بود.اگه قراربود به حرف روحانیت عمل کنن که خانما سالی فقط یه بار برن روضه کافی بود،چون بقیه جاها دیگه مشابه هم سخنرانی میشه ولی چرا خانمای گراش تو ماه محرم وصفر روزی چن بار میرن این خونه اون خونه،پس هدف یادگیری نیس بلکه عادته و باورشون اینه که روضه رفتن ثوابه دریغ از اینکه مطالب فقط یه جلسه روضه رو تو زندگی اجراکنن.

  11. روحانی که نمیتونه تایید کنه یا تاکذیب کنه ؟ مگه آزمایشگاه داره یا کارشناس مسایل گیاه شناسیه که بگه آفته یا نمونه خون مربوط به درخته ؟ حوزه فعالیت اونها فقط در مسایل دینی هست.. .
    شما هم عجب حرفهایی میزنیدا

  12. عجب چیزى من تعجبم این کهنه روز اربیعین اتفاق افتاد، چرا نرفتن نمونه از اون نخل کناریش بردارن میکن جون اینقدر دست به برگاه زدن میگن پاک شدم مکه میشه مى خواستن از ،نخل خونه کناریش بگیرن رفتن از جاى دیکه نمونه اوردن ، چه جور ازمایشکاه مهرابى و بیمارستان تایید کرده ، ولى ازمایشکاه کشاورزى میکه سببش کهنه است،اینقدر امام حسین بزرگه که نخل ام از طریقى براش گریه مى کنه ، من که اعتقاد دارم ، این ازمایشگاه اختلافى بین خودمون شیعه ها انداخته، دیکه اهل تسنن به امون بخندن میگن شیعه ها خودشون اختلاف دارن

  13. تشخیص خرافه از حقیقت دین کار آزمایشگاه نیست بلکه کار تفکر درسته که این انتظار وجود داره که تفکر روحانیون درست باشه و در چنین مواردی به داد جامعه برسن.
    مرز خرافه و حقیقت یک مسئله دینیه نه گیاه شناسی .

  14. خانم گراشی .شما که ساده بلدی برامان بگو .از دینداری درست .نوبهار نظرش را اشکار گفته .میخاسته بعضی زنان که تو ابن قضیعه ساده باوریشان لو رفته بفهمند که قبلا هم این خرافات بوده و خواهد بود.دواش هم کاکاجی و نوبهار گفتند چیه.اگاهی دینی .بصیرت دینی .خیالت راحت کسی از طلاب هم اشکار نمیگه.

  15. سلام
    روی حرفم با اونایی هست که مقصر رو روحانیون شهر میدونند
    من چندتا سوال دارم
    ایا روحانی ، علم غیب داره؟
    آیا روحانی ، همه علوم رو میدونه؟
    بر فرض می گیریم که روحانیون روز اول گفتند این ها دروغ هست و … ، اگه بعد معلوم شد که خون بوده ، آیا شما باز هم همین حرف رو میزدید ؟
    ایا اون موقع شما روحانیت رو زیر سوال نمی بردید و نمی گفتید چرا تکذیب کرده؟
    برادر من ، کاکای من ، عزیز من کمی منطقی باشید ، چرا یه نیمه لیوان رو میبینید
    چرا توپ الکی الکی تو گود روحانیت میندازید؟

    1. آقای محمدرضا
      اگه روحانیت همه ی علوم رو نمی دونه پس چرا توی هر بحث و مطلبی نظر می دن؟ روحانی از انفجار بیگ بنگ صاحب نظر هست تا تکنولوژی گرفته تا بیزنس و خرید و فروش و آخر عاقبت مردم و ..
      خب چرا توی این مورد نمی تونه تصمیم درستی بگیره؟
      البته این دفعه ی اول نیست توی این شهر که جامعه ی روحانیت گراش جایی که واجب بوده در عرصه باشه خودش رو کشیده کنار. قضیه شهرستان شدن رو هنوز یادمون نرفته. هنوز جوونای گراشی پاشون گیره توی دادگاه. اگه روحانیت یه قدم گذاشته بود جلو اون اتفاقات نمی افتاد.
      متاسفانه هر جا می بینن منافعشون ممکنه یه ذره به خطر بیافته می کشن کنار. و این به دور از شجاعته و خب می دونید که یکی از اصولی که یک امام مسجد و یا هر کس دیگه ای باید داشته باشه همینه… خود بخوان حدیث مفصل….

  16. محمدرضا! اقای نوبهار و کاکاجی نگفتن روحانیون بیان مستقیم درباره این درخت نظر بدن. گفتن باید در مورد این خرافات ها که از قدیم بوده و هست به مردم اگاهی بدن.

  17. محمدرضا عزیز روحانیون نه علم غیب دارن. ولی علم دین خوندن وظیفه اوناست راه را نشون بدن نه به هرچیزی متوسل بشن فقط فقط به وظیفه خودشون عمل کنن ولاغیر…. چند مورد میخایید مثال بزنم که سکوت علما دین کار بکجا کشیده اگه به وظیفه خود عمل کنن کافیه روحانیون مامور به تکلیفن.

  18. من با نظر محمدرضا موافقم…
    اصلا این دوره زمونه کی حرف روحانیون رو قبول داره؟!!
    اصلا گیرم اونا از اول هم گفته بودن که این خرافاته،بازم این ملت یه چی میگفتن
    درهر حال حرف روحانیون رو قبول ندارن!!

  19. دو سه سال پیش حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی از قم تشریف آوردند گراش و دو سال در گراش تشریف داشتند ایشون کسی بودند که خیلی از حوزه ها و دانشگاه ها منتش رو میکشیدند اما با این حال اومدند گراش و در مسجد صاحب الزمان امام جماعت بودند و واقعا هم در علوم روز و هم در دین عالم بودند
    ایشون چهارشنبه شب ها در مسجد جلسه پرسش و پاسخ داشتند اما متأسفانه در این مجلس از جوان که هیچ خبری نبود و فقط چهارتا پیرمرد مینشستند و از وضو و نماز میپرسیدن
    غرض اینکه اینگونه نبوده که ما از روحانیون آگاه محروم بودیم بلکه گاها مردم نخواستند استفاده کنند.
    اما در رابطه با اینکه گاها برخی از روحانیون حرفشان را به خاطر مصالحی قاطعانه نمیزنند این را قبول دارم که البته این بعضی وقتها صحیح است و گاها ناصحیح که البته در این قضیه خرافی اخیر اگه برخی روحانیون مطرح حرفشان رو صریح تر میزدند بهتر بود اگر چه برخی از روحانیون هم قاطع صحبت کردند اما خب حل اینگونه مسائل از صاحبان تریبون و جایگاه بر میاد و البته اینگونه هم نبود که مردم بی تقصیر باشند.موفق باشید

  20. باز هم جای شکرش باقیه که بعضی روحانیون جوان در این مورد سکوت نکردن و واکنش نشون دادن مثل حاج آقا غلامی که در حسینیه ابوالفضل(ع) در این مورد صحبت کرد.

  21. سلام خسته نباشین دستتون درد نکنه بابت اطلاع رسانی ولی من تعجبم از اینه چرا خانمها رو بیشتر مقصر می دونین تا جایی که می دونم تعداد آقایون هم چندان کمتر از خانمها نبوده تو اون خونه آقایون علامه دهر بودن چرا همون موقع اعلام نکردن که این اشتباهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

32 نظر
scroll to top