بستن

اداره راه و شهرسازی: عمل شهرداری تصرف غیر قانونی بود

گریشنا: نهم مهرماه خبر «جدال شهرداری و راه و شهرسازی بر سر گسترش پارک نارنج» در گریشنا منتشر شد. پیش از انتشار برای تکمیل خبر با اداره راه و شهرسازی گراش تماس گرفتیم که در آن زمان این اداره پاسخگویی را به صلاح ندانست و اعلام کرد : «در صورت نیاز در آینده مستندات قانونی خود را منتشر خواهد کرد.» با گذشت چهار ماه از این خبر، مهندس مهرابی در گفتگویی در سایت گراش‌نما از دلایل اداره راه و شهرسازی برای جلوگیری از فعالیت شهرداری در زمین کناری پارک نارنج گفته است.  برای تکمیل خبر پیشین این بخش از گفتگوی مهندس مهرابی در گریشنا منتشر می‌شود.( گفتگو در گراش‌نما)

شهرداری تخلفاتی مکرری در مورد زمین دارد

یکی از وطایف ذاتی ادارات راه و شهرسازی نظارت بر حسن اجرای طرح های جامع شهری و جلوگیری از مصادیق زمین خواری در حوزه عملکردی خود است. علی رغم اینکه طی حداقل ۴ سال اخیر با زمین خواران مقابله و دست آنان از اعمال مجرمانه در زمینه زمین شهری کوتاه شده است اما متاسفانه شهرداری گراش که خود مجری طرح جامع شهر است در موارد متعدد مکررا تخلفاتی را در این زمینه مرتکب شده شده است. از موارد نقض قوانین توسط شهرداری گراش می توان به تصرف و فروش اراضی دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی، عدول از ضوابط و مقررات طرح جامع از جمله تغییر کاربری های غیر مجاز و در موارد بسیار زیاد فروش تراکم خارج از ضوابط و … اشاره نمود.

تصرف قسمتی از اراضی واقع در بلوار شهید منفرد جنب بوستان نارنج توسط شهرداری و حصارکشی در سال قبل از این دست موارد می باشد. علیرغم تذکر به شهرداری مبنی بر رفع تصرف از اراضی مذکور متاسفانه در شهریورماه ۱ ماه شاهد احداث اتاقک غیر استاندارد و غرس نهال آن هم در زمان نامناسب درختکاری  به بهانه توسعه پارک نارنج بودیم. نظر به اینکه کاربری زمین مذکور در طرح جامع که به امضا شهردار نیز رسیده و توسط استانداری به شخص ایشان ابلاغ شده، مسکونی می‌باشد طی تذکرنامه‌ای، از شهرداری خواستار توقف کار گردیدم و در تماس تلفنی با معاونت عمرانی شهرداری نیز مراتب ابلاغ گردید و با پیگیری قضایی صورت گرفته، ریاست دادگستری گراش دستور توقف کار و بررسی صادر نمودند. اما شهرداری بدون توجه به این دستور تعداد کارگران را در عصر و فردای همان روز به چندین برابر افزایش داده و به عملیات احداث اتاقک و نهال کاری سرعت بخشید. به دلیل این بی توجه‌ها، مصادیق تصرف غیرقانونی شهرداری برچیده شد.

همچنین شهرداری گراش سال ۹۱ نیز قصد تصرف زمینی از اراضی دولت که اکنون پروژه ۳۶۶ واحدی در آن در حال احداث می باشد  داشت و آنجا نیز مصادیق تصرف توسط اداره راه و شهرسازی گراش با حمایت فرماندار وقت و اداره کل مسکن و شهرسازی استان برچیده شد، این بار شهرداری گراش با کشاندن مساله به سایت های محلی قصد مظلوم نمایی و همراه کردن آرا مردمی را به نفع خود داشت البته تا حدودی نیز موفق شدند اما گزارش ارائه شده از طرف شهرداری به گریشنا، گزارشی پر از مطالب کذب و سیاه نمایی و تهمت بوده که به دلیل مصالح شهرو حتی خود مجموعه شهرداری گراش، این اداره ارائه پاسخ و مقابله به مثل رسانه ای را به صلاح نمی دانست. هرچند اقدامات مقتضی برای دفاع از حقوق دولت و اداره در این خصوص انجام شده و انجام خواهد شد.

park narang4

این زمین جزو پارک نیست

کاربری زمین مورد اشاره بر اساس طرح جامع مسکونی است (و نه فضای سبز که مورد ادعای شهرداری می باشد) و در اختیار اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش و در تملک این اداره است.

-بوستان نارنج در حال حاضر با ظرفیت مناسب احداث گردیده و طبق زمین اختصاص یافته به آن حجم استفاده کنندگان نیازی به توسعه آن در حال و آینده نیست و بهتر بود شهرداری تصمیم به احداث پارک در محلات فاقد فضای سبز می گرفت.

شهرداری مدعی است قطع درختان در این فضا توسط راه و شهرسازی انجام شده این در حالی است که هیچ درخت یا حتی بوته ای تا قبل از تاریخ ۳۱ شهریور۹۳ در آن زمین نبوده است.

درختانی که در تل نخاله های حاصل از تخریب تصرف در عکس ارسالی از شهرداری به سایت گریشنا که اکنون نیز قابل مشاهده می باشد وجود دارد از پارک نارنج توسط پرسنل شهرداری قطع و در آن تل نخاله البته به دستور مقامات مافوق جاسازی شده است.

لودر اداره راه گراش در آن تاریخ به علت نقص فنی متوقف و یکی از لودرهای مشغول در عملیات راهداری محور بستک برای رفع تصرف به عاریت گرفته شده و کامیون ها نیز شخصی(مربوط به پیمانکار) و توسط اداره راه گراش اجاره شده بودند و چون مالکیت دستگاههای دراختیار راه و شهرسازی ستادی است و استفاده از الفاظ و کلماتی که حس ناسیونالیستی مردم را تحریک نماید حربه ای است نخ نما که توسط شهرداری بکار گرفته شده بود.

جهت اطلاع همشهریان به عرض می رساند تخلفات شهرداری گراش در حوزه اراضی شهری به موارد مطروحه خلاصه نمی شود و نظر به لیست تهیه شده از این موارد، نقض قانون و مقررات مکرری صورت پذیرفته که خود گویای خسارت های جبران ناپذیری به بیت المال و نظم شهری بوده و بر ماست که از طریق مراجع قضایی و قانونی جهت احقاق حقوق دولت و بیت المال پی گیری های لازم را انجام دهیم.

11 نظر

  1. با سلام به همشهریان و مدیران شهرستان خواهشی داشتم چرا این توضیعات رو ان زمان به اطلاع مردم نرسیده و گذاشتید کسانی نظراتی رو بدن که از اطلاعات درستی خبر نداشتند و قضاوتهای نا درست کنند حال به هر صورت ممنون از توضیع شما

  2. از مسئولین سایت گریشنا خواهشمند است با توجه به خشکسالی بزرگی که سراسر ایران را فرا گرفته و صیانت از آبهای زیرزمینی در مورد احداث باغها و آبیاری بی مورد این باغها و از بین رفتن این سرمایه ملی که آینده بسیار خطرناکی را برای آینده گراش با خود خواهد آورد و امروز باید از این فاجعه کم آبی که آینده گراش را با خطر جدی مواجه خواهد کرد مطلب بنویسید و هشدار دهید قبلا از ینکه خیلی دیر شود همچنیین در مورد استفاده از آب آشمامیدنی جهت کشاورزی و آبیاری باغای بی فایده و بیهوده لطفا به فکر آینده باشید قبل ازاینکه سفره های آب زیر زمینه خشک شوند و مجبور به مهاجرت از گراش شویم

    1. خب اگه خشکسالی هم بیاد یه چیز طبیعیه واقعا…
      اخه ما همه کارامون رو با اب اشامیدنی انجام میدیم…
      لباس شستن…
      حمام رفتن…
      شستن حیاط…
      wc
      وخیلی از چیزای دیگه…

  3. اگه بزرگان تابع قانون بودن این مشکلات نبود…..یکجا مث لبنان اقاو اقازاده درخط مقدم شهید میشن یکجا……..دنبال رانت و رانت بازی هستن هر روز ی خبر درز میکنه فلان کس زمین خوار فلان مقدار اختلاس فقط به زبان اوردن ان هم ما مشکل داریم ورقمهای فوق نجومی میشنویم واقعا اگه قانون اینجوری راحت نمیگذشت بازم اتفاق می افتاد….. ..مشخصه قانون واسه همه یکسان اجرا نمیشه کاش میشد بیشت واسه اقا واقازادها فرق داره خاهشن مسولین بدون فیلتر این کامنتو بزارین….

  4. چه معنی میده که آب گرانبها رو از سفره های آب زیرزمینی بکشند بیرون داخل استخر های دانشگاه دپو کنند و بدهند به درختهایی که فایده شون در مقابل خسارتی غی قابل جبرانی که به سفره های آب زیر زمینی وارد میکنند قابل مقایسه نیست زمانی متوجه میشیم که چه بلایی سر شهرمون آوردیم که باید از این شهر بریم مگه خیلی از روستا ها و شهرها به خاطر بی آب مهاجرت نکردند خواهشا از مسئولین گریشنا میخوام اطلاع رسانی کنند قبل از اینکه خیلی دیر بشه مردم را از خواب غفلت بیدار کنید خواهشا خواهشا خواهشا لطفا

  5. در صورت عدم کنترل برداشت از سفره های آب زیر زمینی خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری متوجه آیندگانمان و شاید هم خودمان در دهه های اخیر خواهد شد و در صورتی که از برداشت آب طبق روال جاری در گراش جلوگیری بعمل نیاید و سفره های زیر زمینی کاملا خشک گردند احتمال نشست ناگهانی زمین بعضاََ تا ۱۰۰ متر هم در دهه های اخیر دور از انتظار نخواهد بود.

  6. اگر آب نیست چرا انشعاب آب آشامیدنی میدن به زمین کشاورزی چه کسی باید جوابگو باشه مسئولان خوابن یا دارند زیرمیری میگیرند که صداشون در نمیاد

  7. با سلام
    اون موقع که شهرداری خبرسازی کرد که همه به اداره راه و شهرسازی بدوبیراه می گفتن.فکر نمی کنینن دیگه زیادی رنگ عوض میکنن بعضیا.

  8. تمام باغ های شهری گراش با اب اشامیدن داره ابیاری میشه بدون مخالفت اداره آب و فاضلاب
    چند درصد درامد گراش از باغ‌ها هست چند درصد آب گراش داره برای مصرف بی‌فایده هدر می‌ره؟
    چرا هیچ کدوم از اداراه‌های مربوط حاضر نشدن پیگر این همه تخلف باشن روزی خواهد رسید که گراش از قطره آبی بی بهره خواهد شد و ان روز نزدیک هست.
    لطف کنید اداره مربوطه رو تحت فشار قرار بدید تا با تمامی چاه‌های غیر مجاز برخورد قانونی کنند.

  9. با تمام این تفاسیر من طرف شهردارم و حق رو به شهردار میدهم این اقا اگر فرضا هم به عمد این زمین را تصرف کرد هدفش خدمت به مردم بود دوم اینکه چرا تازمانی که ایشون دراین منصب بود کسی این حرفا رو نزد.قضاوت با شما

  10. جناب آقای مهندس مهرابی

    این پیروزی بزرگ را به شما و تمامی زحمتشکان عرصه ی خدمت تبریک و تهنیت عرض می کنم.

    الان یه تیکه زمین برهوت داریم که به حول و قوه ی الهی شهرداری نتوانست حتی یک درخت در آن بکارد و بکر و دست نخورده کما فی السابق موجود است تا سندی باشد بر حقانیت اداره ی پرتلاش و سخت کوش شما.
    پیشنهاد می کنم نوار زردی به دور آن کشیده و اجازه ندهید کسی بر خاک آن قدم گذارد چرا که این خاک که شاید اگر تلاش شما نبود اکنون به چمن و یا موزاییک تبدیل شده بود ، خاکی است متفاوت که نشان از عزم راسخ دارد و مشت نمونه ی خروار.

    همانطور که فرمودید پارک نارنج کافی است و نیازی به گسترش ندارد و پیشنهاد من این است که اگر ظرفیت پارک در شب جمعه بالا رفت مردم سطح توقع خود را پایین بیاورند و به پارک دیگری بروند. چرا که این قطعه زمین نبایستی به پارک الحاق می شد و مردم نیازی به این قطعه زمین نخواهند داشت.

    خسته نباشید . خدا قوت
    من به نماینده مردم عنوان کنم که هیچ نیازی به فضای بیشتر تفریحی نداریم.
    والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top