بستن

جریان زندگی در خونه کدیم: از افتتاح تا روضه‌خوانی

گریشنا: با آماده‌سازی خانه علیپور، زندگی گذشته گراش در این خانه بازسازی شده و نمایش داده می‌شود.

به گزارش انجمن ایکوموس در روزهای گذشته «خونه کدیم» به طور میانگین میزبان ۲۵۰ نفر بازدیدکننده بوده است. در میان بازدیدگان از گردشگران فرانسوی تا پیرزن‌های گراشی دیده می‌شود. هر چند بیشتر حاضرین در «خونه کدیم» گراشی‌ها هستند اما مهمانان آن‌ها و برخی از مسافرانی که در مسیر ایرانگردی خود از گراش می‌گذرند نیز سری به خانه علیپور زدند.

«خونه کدیم» از ۲۷ اسفندماه با حضور علاقه‌مندان افتتاح شد. گالری عکس‌های برگزیده عکاسان گراش، بازسازی اتاق‌های قدیمی، گالری عکاسی با لباس‌های محلی از جذابیت‌های خانه علیپور است. با فرارسیدن ایام فاطمیه به رسم خانه‌های قدیمی گراش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آیین روضه‌خوانی نیز در «خونه کدیم» برگزار شد.

تا ۱۰ فروردین خانه قدیمی علیپور در محله پاقلعه بالاتر از خیابان بازار، میزبان علاقه‌مند به فرهنگ و آیین‌های تاریخی است. گزارش فاطمه ابراهیمی از آماده‌سازی این خانه را بخوانید. (+)

 

13940103 (11)

 

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

13 نظر

  1. دست همه فعالان ودست اندر کاران به جهت آماده سازی این خانه درد نکنه آفرین ومرحبا این عکسها واقعا” نشان دهنده زحمات دوستان است وهر کسی گوشهای از کار را گرفته است

  2. سه دری و پندری و اروسی و کت و خو وسپ و برساتی و رف و مشب واودوزک و حوضی و اوشته و زمسووخونه و پسس وتونیرو چووا و تپتپی و نیننی و ننی و کمبل و بی بی و بامو ننمو ….. با همه اینها زندگی کرده ام و خاطراتی تلخ م شیرین .فراموش کرده بودم شما دوباره زنده اش کردید .از تلاشتان سپاسگزارم.

  3. خانه علیپور چند سال قدمت داره؟ بیش از ۵۰ سال؟
    خیلی از خونه های این شهر قدمتی بالاتر از ۲۰۰ سال دارند، یعنی بیش از ۲ قرن. از جمله خانه پدری ما که خیلیا میشناسن. و عمری منزل شخصی و مکان های عمومی همانند، حمام عمومی، مرده شور خانه، آب انبار تامین آب آشامیدنی محله، کلاس درس و مکتبخانه، حوزه علمیه آن زمان، خیاط خانه و مکان بسیاری از خدمات بوده. و بهتر بود آنجا را مکان موزه قرار میدادند.

    مسؤولین بهتره وقتی کاری را انجام میدهند، چشم بسته و نادانسته عمل نکنند، کمی تحقیق و جستجو هم لازمه

    1. دوستداران میراث فرهنگی در استفاده از فرصتها خیلی خوب عمل کرده اند که پس از یکسال خانه علیپور در اختیار فرهنگ دوستان گراشی قرار گرفته است. حتما خانه ها و بناهای دیگری هم وجود دارد که آنها در برنامه خود قصد احیا و توسعه آنها را دارند اما این دلیل نمی شود که کار آنها را در مرحله اول زیر سوال ببریم.
      اینها در حالی است که خانه استاد علیپور از خانه های تاریخی و خوش ساخت گراش است و چه خوب که احیای آن به این سرعت شروع شده است.
      امیدواریم دوستداران میراث فرهنگی فارغ از حاشیه ها در این مسیر ثابت قدم بمانند.

    2. جناب اقای خواجه بد نیست صحبت های مهندس عبداللهی درباره اهمیت توجه به خانه تاریخی استاد علیپور از زوایای دیگر که در گروه واتس اپ انجمن ایکوموس گراش منتشر شده است بشنوید :
      اول :حاج امیدعلی علیپور یکی از معماران سنتی شهر گراش که از ایشان خانه های مانند خانه شهیدان عظیمی، خانه اکبری، خانه محسن زاده و… به یادگار مانده است بهتر باید بشناسیم.
      دوم : شناسنامه معماری دوره پهلوی گراش به دستان ایشان رقم خورده و اگر خانه ایشان به عنوان هویت معماری میراث فرهنگی شهر گراش انتخاب شده، بنابر دلالیل زیر است:
      ۱.حفظ هویت معماری گراش در دوره پهلوی و قدردانی از تلاش های مرحوم استاد علیپور به عنوان خالق عصر معماری خانه های قدیمی گراش در دوره پهلوی
      ۲.خانه علیپور تنها خانه ای است در گراش که یکسری عناصر معماری دارد که نمونه اینها هیچگاه در دیگر خانه های قدیمی شهر گراش دیده نشده است؛
      الف-طاق هایی که برحسب هندسه دایره زده شده اند و برخلاف همه خانه های قدیمی موجود به بیضی میل نمی کنند.
      ب-تزیینات پنجره های گچی که نقش و نگار آن تنها در این خانه کار شده است و یک اثر فوق العاده خاص است به عنوان نماد تزیینات معماری خانه های قدیم گراش در دوره پهلوی است ( نحوه خلق اثر در کف فضای اتاق نیز قابل مشاهده است)
      ج- خانه استاد علیپور جز اولین خانه هایی بوده در گراش که برق کشی شده و تمام آثار نحوه برق کشی در دوره پهلوی اکنون نیز قابل مشاهده است و پسرشان حاج محمد علیپور اولین برق بان گراش بوده اند.
      د- از جمله خانه هایی است که مراسم های مذهبی و مجالس عروسی محله تا همین چند سال پیش در این مکان برگزار میشده و تنها خانه ای است که دو در برای ورود و خروج اقایان و خانم ها بطور مجزا از کوچه متناسب با شیب بستر زمین پیش بینی شده است.(نمونه منحصر بفرد)
      ه-وجود وسایل قدیمی کار استاد علیپور در تیرهای چوبی سقف فضای ایوان
      و- خطوط ، طرح های درها و نقش نگار روی دیوارهای این خانه که تا الان در کمترین خانه های قدیمی گراش دیده شده است.
      همه دلایلی است برای نشان دادن نماد معماری میراث فرهنگی شهر گراش در خانه استاد علیپور…

  4. استاد خواجه
    اخوان علیپور این خانه به فرهنگ وهنر گراش بخشیده اند شما هم اگر به اتفاق وارث مرحوم ابوی محترم شماحاج جعفر خواجه این کار را انجام دهید کاری بس نیکوست. بنده با شناختی که از خانه پدری شما از کودکی دارم جای بسیار خوب و با صفایی هست . فلذا منتظر این کار خداپسندانه شما هستیم

    1. البته من شنیدم شهرداری خانه علیپور را خریداری کرده تا حفظ بشه . با این حال عمل اخوان علیپور هم قابل تقدیره. شاید ملک بیشتر از این مبلغ پرداختی ارزش داشته باشه.

      اما آقای خواجه شما که هرچی خبر می زنن تو گریشنا ساز مخالف می زنید. شمام بیا زیر قیمت بده شهرداری تا اونجا رو هم موزه کنن. ثواب داره. البته اگه از پولش بتونید بگذرید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top