بستن

متن کامل سخنرانی یونسی در گراش

گریشنا:  حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، به عنوان نماینده رییس‌ جمهور به شهرستان گراش سفر کرد. سخنرانی حجت‌ الاسلام یونسی ۸ اردیبهشت‌ماه در حسینیه چهارده معصوم (ع) برگزار شد. متن کامل این سخنرانی را می‌‌توانید در ادامه بخوانید:

Yonesi

سلام گرم رئیس‌جمهور عزیزمان را خدمت شما اهالی عزیز گراش تقدیم می‌کنم. جناب آقای رئیس جمهور مشتاق هستند که اگر فرصت باشد خودش خدمت شما سلام برسانند اما فرصت نیست، من از جانب ایشان خدمت شما سلام عرض می‌کنم و تشکر می‌کنم از بزرگواری، محبت و مهربانی همه.

امام علی بزرگ است، اما اسلام بزرگتر است

این ایام، ایام مبارکی است. ماه رجب ماه مبارکی است. مناسبت‌های بزرگی در این ماه است که در آستانه ولادت امام متقین هستیم، پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم ولادت حضرت امیر‌المومنین (ع). این افتخار برای ملت ایران و همه مسلمین است که پیشوایی چون امام علی(ع) دارن،د پیشوایی چون امام علی (ع) که اگر برای معرفی اسلام هیچ چیزی جز نهج‌البلاغه نداشتیم، کافی بود. نهج‌البلاغه کتابی که از زمین به آسمان عروج می‌کند، همان‌گونه که قرآن کتابی است که از آسمان به زمین نازل شده. این کتاب، کتابی است که ما مسلمین افتخار می‌کنیم که رسم و راز حکومت‌داری، اخلاق‌مداری در این کتاب وجود دارد. هیچ اثری مانند نهج‌ابلاغه از آثار اسلامی و غیر اسلامی نیست که با شفاف‌ترین و زیباترین واژه‌ها مکتب ما اسلام را شرح داده، بیان کرده و راه و رسم زمامداری و حکومت را ذکر کرده است.

امام تا قبل از فرصت بیان نهج‌البلاغه، ساکت و آرام، مظهر بردباری، صبوری و وحدت بود. امام علی (ع) در تمام بیست‌ و پنج سالی که مسئولیت زمام‌داری و حکومت نداشت، وظیفه خود می‌دید که از اسلام نوپا محافظت کند و با حکومت‌های عصر خود همکاری می‌کرد. امام علی (ع) با تمام حکومت‌های عصر خودش همکاری کرد، وحدت را حفظ کرد، مشورت می‌داد، قضاوت می‌کرد در جنگ‌ها و در غیر‌جنگ‌ها در فرصت‌های مختلف امام علی (ع) با همه حکومت‌های وقت خود با خلفای وقت خود برای حفظ اسلام، وحدت اسلامی همکاری کرد.

امام علی‌ (ع) خیلی بزرگ است، بیش از اندازه بزرگ است. بیش از اندازه که ما فکر می‌کنیم. اما بزرگ‌تر از امام علی (ع)، اسلام است؛ اسلام. پیغمبر برای اسلام آمده است، امام هم برای اسلام آمده است. همه باید فدای اسلام بشویم، همه باید قربانی اسلام باشیم و برای حفظ اسلام امام علی (ع) باید همکاری می‌کرد. اسلام همیشه احتیاج به وحدت دارد، بدون وحدت نمی‌شود اسلام را حفظ کرد، و برای وحدت در درجه اول ما مسلمانان خودمان باید وحدت داشته باشیم. شیعه با شیعه وحدت داشته باشه و بعد شیعه با سنی وحدت داشته باشد. این در درجه‌ی اول یک ارزش بین‌ مسلمین است. یعنی یک ارزش بین‌السلامی است. مسلمانان باید با هم دعوا نکنند، دشمنان می‌خواهند بین ما دعوا ایجاد کنند و اختلاف ایجاد کنند. ما نباید راه آن‌ها را دنبال کنیم. از این مسائل خیلی زیاد می‌شنویم.

در تریبون نماز جمعه و مساجد، شما این ضرورت را از امام جمعه محترم گراش فاضل و فرهیخته و دانشمند و معتدل خیلی شنیدید. من باید در جمع شما تشکر کنم. خوب باید از تریبون نماز جمعه، مردم اخلاق و وحدت و برادری ببیند نه اختلاف. هر حرکتی که مردم را به وحدت دعوت کند به برادری، به انسانیت دعوت کند، این ارزش‌هایی است که باید مردم از روحانیون، از ائمه جمعه انتظار دارند.

وظیفه من این است که صدای شما را بشنوم

دو نکته را خدمت شما عرض می‌کنم و وقت عزیز شما را من نگیرم. زمان، زمان صحبت نیست، بعد از نماز استراحت است.

انتقاد‌های شما، پیشنهاد‌های شما، ضرورت‌هایی که اینجا لازم دارد توسط مسئولین شهرستان قاعدتا جمع‌بندی شده و این انتظارات مکتوب شده است. آقای فرماندار به من دادند. بعضی از مطالب جدید هم جناب آقای امام جمعه فرمودند. آن هم لطف کنند مکتوب شود. من این نامه‌ها را خدمت آقای رئیس جمهور می‌دهم و ان‌شاالله تقدیم می‌کنند معاونین و همکارانشان تا در تحقق و اجرایی شدن آن پیشقدم شوند.

من هم وظیفه‌ام این است که فرمایش شما را بشنوم و منتقل کنم و بخواهم که انشاالله عملی شود. هدف اصلی حضور من در اینجا انتقال فرمایش شما به دولت است.

رییس‌جمهور هم مجری قانون اساسی است نه اسلام

این یک نکته؛ و نکته دوم توضیح در مورد یک جمله‌ای که آقای رئیس جمهور چند روز پیش در مراسم نیروی انتظامی بیان کرد و تیتر شد و اعلام شد، خیلی‌ها تایید کردند و بعضی‌ها انتقاد کردند. من این جمله را نقل می‌کنم و بعد توضیحات را عرض می‌کنم. ایشان فرمودند: «پلیس مجری قانون است، نه مجری اسلام». این عبارت در ابتدا ممکن است برای بعضی‌ها سنگین باشد و سوتفاهم ایجاد کند. توضیح آقای رئیس جمهور این است که وظایف در این کشور تقسیم شده است؛ خود آقای رئیس جمهور، به عنوان رئیس جمهور نه به عنوان روحانی، به عنوان رئیس جمهور، مجری اسلام نیست، مجری قانون اساسی است؛ یعنی به قانون اساسی پایبند باشد و اجرا کند. پس اساس‌نامه رئیس جمهور این است مجری قانون اساسی. اگر به عنوان یک روحانی در مورد اسلام وظیفه دارد، اما به عنوان رئیس جمهور وظیفه‌ای که قانون به او محول کرده است اجرای قانون اساسی است.

قانون ما از اسلام جدا نیست

پلیس ما هم همین‌طور. به عنوان پلیس وظیفه‌اش اجرای قانون است این وظیفه‌ی اصلی‌اش است. حالا چناچه وظیفه‌ی دیگری به عنوان انسان داشته باشد آن بحث دیگری است اگر چه قانون ما از اسلام جدا نیست؛ یعنی بسیاری از این مفاسدی که پلیس با آن مبارزه می‌کند، این‌ها احکام اسلامی است. یعنی پلیس اجرای امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، مبارزه با قاچاق، مبارزه با دزدی، مبارزه با منکرات، مبارزه با فساد، مبارزه با فحشا، این‌ها احکام اسلامی است. اما چون قانون بوده به او تکلیف شده، اجرا می‌کنند. تمام وظایفی که یک پلیس انجام می‌دهد، وظایفی است که قانون به او محول کرده، در مجلس تصویب شده، به تایید شورای نگهبان رسیده و ماهیتاً اسلامی است؛ ماهیتا اسلامی اما قانون است. در همه دنیا همین‌طور است.

در قوه‌ی قضاییه هم همین‌طور است؛ یعنی قوه‌ی قضاییه‌ی ما مجری قانون است. قوه‌ی قضاییه ما اساسا کارش اجرای قانون است، اگر چه قوانین ما از اسلام جدا نیست. اما من قاضی وقتی می‌روم پشت میز و می‌خواهم قضاوت کنم، بازپرس، دادیار، محکمه، دیوان عالی کشور، قانون را اجرا می‌کند، و آن چیزی که قانون است با اسلام قابل تفکیک نیست، اما نمی‌شود به بدون قانون به قاضی بگوییم قضاوت کند. حداقل امروز نمی‌شود. اگر چنانچه قانون نباشد به پلیس بگویم برو تا اسلام اجرا شود خوب بنده خدا باید چیکار کند؟ یک پلیس از همین روحانی سوال می‌کند. یکی می‌رود از یک نفر دیگر سوال می‌کند. پلیس باید مجری فتوا و دستورات صدها نفر از بزرگان باشد. اما حکم مرجع تقلید از حکم اسلام می‌آید، در مجلس تصویب می‌شود و به عنوان قانون اجرا می‌شود.

مسئول اجرای اسلام مشخص است

مسئولان اصلی اجرای اسلام چه کسی هست؟ در درجه اول مقام رهبری. مقام رهبری دو وظیفه مهم دارد، یکی مدیریت کلیت جمهوری اسلامی و دیگر اسلام است. مراجع تقلید هم چنین مسئولیتی دارند. مراجع تقلید هم خود را در مقابل اسلام مکلف می‌دانند و مجری اسلام می‌دانند. همه‌ی روحانیون، ائمه‌ی جمعه‌ی ما، روحانیون ما، مراجع تقلید ما تکلیف‌شان حفظ اسلام است و اجرای اسلام است. اما از پلیس نمی‌توانیم جز قانون انتظاری داشته باشیم.

خارج از قانون به عنوان مسلمان در مورد احکام اسلامی وظیفه دارند، ولی نه به عنوان پلیس، به عنوان یک فرد مسلمان. همه‌ی مسلمین در مورد اسلام وظیفه دارند. آن کسی که در خانه‌اش نشسته، حقوق هم نمی‌گیرد، قانون و مقرراتی هم ندارد، اما امر به معروف و نهی از منکر و سایر احکام اسلامی را انجام می‌دهد، پلیس یا غیر پلیس.

این توضیح جمله‌ای است که آقای رئیس جمهور گفتند. در حقیقت خواستند که بگویند وظیفه‌ی سنگین حفظ اسلام به دوش علما، مراجع تقلید و روحانیون اسلام‌شناس و فقیه است، و این تکلیف سنگین را نباید ما از پلیس بخواهیم. پلیس بالاخره تابع قانون است که به او تکلیف شده است. قانون خودش خیلی سنگین است. همان را اجرا بکند.

گزارش آنچه در جلسه گذشت تا دقایقی دیگر در گریشنا

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

18 نظر

  1. چرا پس بقیش را منتشر نمی کنید
    خواهشا همانطور که دوستمون گفتند واقعیت رو بگید
    مثل لادستان یا راه دنیا قضیه رو نپیچونید

    1. همشهری جان اگر بی ربط نباشه بی محل بوده چرا آدم اگه دوست دار شهر باشد آخر سخنرانیها پرسش وپاسخ میذارن وسط سخنرانی که هیچ عاقلی بی ادبی نمیکنه حتی یک بچه برابربزرگترش یقینا برنامه داشته ازقبل همان بنده خدای خروس بی محل شما که دلت براش حسابی سوخته ……

    1. سخن ما هم همینه که عده ای دارن از منابع وغیرت ما بهره مند میشن وساز سیاسی خودشون میزنند حالا طلبه بود یا جیرفتیه فرق نداره بازنده ما اهالی شهرستانیم وآیندگان چه شاهکاری بکنیم تا این دسته گل آب داده شده را از ذهن دولتیان خارج کنیم اینها حدافل دو سال وحداکثر۶سال دیگه دولتمرد دست پر وما رعیت دست دراز

  2. مگه شهر صاحب نداره چند تا غیربومی اومدن سخنرانی نماینده دولت بهم زدن ؟ اگه جلو اینا گرفته نشه در اینده کسی جلو دارشون نیست،فرماندار بعنوان نماینده دولت باید پیگیر چنین مسائل تنش زا باشه

    1. غیر بومی چیه ؟
      شهری که دارید تو ایران مانورش میدید که شهر مذهبی هست و ولایت مدار اگه اینکار نمی کردند ایا مانور شما زیر سوال نمی رفت ؟
      یا مانور ندید و یا هم اگه مانور دادید مثل مرد وایسید

  3. میگم این یونسی وروحانی هم شدن مث مشایی واحمدی نژادها.
    خب بهترنبودرییس دولت تدبیروامیدباتوجه به الم شنگه هایی که هرازچندگاهی این آقادرجاهای مختلف برپامیکنه تدبیری به خرج میدادویه شخص فهیمتروداناتری روبه منطقه میفرستادند؟اگه اشتباه نکنم همین آقابودندکه چندی پیش تز برگرداندن آرم شیروخورشیدبه پرچم کشورمون روداده بودندویادرجایی دیگه بغدادروپایتخت امپراطوری ایران دونسته بودند؟
    اصلامیخوام بدونم بهترنبودچنین مطلب مهم ومناقشه برانگیزی درسطوح بالاتروتریبونهای مهمترمطرح میشدتا رفع ابهام شه؟
    حالاگیرم فردی ازشماسوالی داشت البته اونهم یکی ازجانبازان عزیزجنگ تحمیلی که حقا حق به گردن همه ما منجمله این بزرگواردارند،چه ایرادی داشت اجازه میدادن سوالشو بکنه وبه شیوه بهتری قضیه فیصله پیدامیکرد؟
    بهرصورت تشخیص وانتخاب مطالب سخنرانی درقیاس با ظرفیت مکان وحضاروارزش اون مطلب ازمهارتهای سخنران هست که انگاری ایشون به این قضیه توجه نکردند.
    درهرصورت:
    خوش آمدبه دولتمردان نظام وخادمین ملت.

  4. … کسی که وزیر اطلاعات مملکت بوده باید فردی بخته و با فهم تر از بقیه و تو دار باشد […] ایشان یکماه قبل در سخنرانی اش در تهران گفته بود عراق جزی از ایران است که همه ی عربها را براشفته کرد و هجمه همه جانبه ای علیه ایران راه انداختند حالا هم در گراش گفته ریس جمهور حافظ قانون است نه حافظ اسلام همین حرف چند روز قبل رو حانی در تهران زده و بلوایی در مملکت ببا کذده […]

  5. در باسخ به محمذ باید بگویم نوشته اید چند تا غیر بومی به اطلاع میرسانم هر کس در هر شهری بخواهد میتواند زندگی کند و اظهار عقیده تو خودت چند سال تهران بودی و با همه هم دعوا میکردی و تو تمامی مساییلی که به تو مربوط نمیشد دخالت میکردی کسی می توانست بگوید بالای چشم تو ابرو

  6. اصلا این کار به ضرر گراش نیست بلکه به نفع گراش خواهد شد انشا الله چون انهایی که اعتراض کردند ادمهایی اگاه هستند و یو نسی کارهای و عددی نیست که بخواهد حق گراش را ضایع کند و لار هم نمی تواند این جریان به نفع خودش بهره بداری کند حرف حق خداوند میزند و او حافظ مومنین و امر به معرف کنندگان است انشالله در اینده این جریان و تذکر به نفع گراش خواهد شد

  7. دین و مذهب به چه قیمتی خوب است؟
    ۱- تعطیلی ۸۰% کارخانجات؟
    ۲- کشور ۸۰% وابسته به واردات کالاهای خارجی؟
    ۳- بیکاری جوانان؟
    ۴- فقر و فحشا و اعتیاد و دزدی و قاچاق؟؟؟؟؟؟؟؟
    آقایونی که اینقدر در حوزه دین و مذهب دلواپس هستند به غیر از عوام فریبی لطفاً بیلان کاری و عملکرد خودشان در حوزه ی کار و کارآفرینی و تولید و صنعت در ۳دهه اخیر برای مردم توضیح دهید تا مردم شما را بهتر بشناسند که چه بر سر کشور آورده اید!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top