بستن

زلال معرفت: چشمه‌ای از معارف اسلامی در فضای مجازی

گریشنا: ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که درگیر سوال‌های مذهبی و اعتقادی باشید که هنوز جوابی برای آن پیدا نکرده‌اید برای رفع این ابهامات نرم‌افزار زلال حکمت مجموعه‌ای از کارشناسان را گرد هم آورده است تا به این سوالات پاسخ دهند.

روح‌الله عابدی، طراح این نرم‌افزار است و حجت‌السلام‌حمید نجاتی، رئیس دانشکده‌ی علوم پزشکی نیز به عنوان یکی از برنامه‌ریزان و مدیران این نرم‌افزار فعالیت دارد.

روح‌الله عابدی در مورد نرم‌افزار زلال حکمت می‌گوید:« در فاز اول و آموزشی این طرح که با حدود ۵۰ کارشناس شروع شد ، حدود ۳۰ هزار مشاوره و پاسخ به سوالات انجام شد که تاثیرات فوق العاده مثبتی در مخاطبین داشت و انگیزه این گروه را برای توسعه و ادامه کار صد چندان کرد و اما در حال حاضر این نرم افزار نزدیک به بیست هزار نفر کاربر دارد که در مدت یازده ماه نزدیک به ۳۰ هزار مشاوره انجام شده است. از شهرستان گراش نزدیک به هیجده نفر از خواهران و برادران طلبه و دانشجو در این برنامه به عنوان کارشناس حضور دارند که به صلاحدید حجت‌السلام نجاتی در تخصص‌های مختلف مشغول مشاوره و پاسخگویی هستند که تعداد این افراد در حال افزایش است.»

این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که فضایی شبیه بیمارستان‌های علوم پزشکی دارد و طلاب و دانشجویان آموزش دیده در شاخه‌های مرتبط با علوم انسانی در این سیستم پذیرفته می‌شوند. با توجه به حساسیت مشاوره و عدم تجربه کافی مشاورین این فعالیت تحت کنترل و نظارت اساتید با تجربه انجام می‌شود. این نظارت باعث ارتقای علمی کارشناسان و در عین حال پاسخگویی دقیق به کاربران می‌شود.

در کنار این مشاوره‌ها، کارشناسان در کلاس‌های آموزشی مشاوره جهت بالا بردن توانایی ارتباطی و مشاوره‌ای شرکت می‌کنند. شیوه عملکرد پروژه فرهنگی زلال معرفت به این صورت است که فضایی برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبین فراهم می‌کند؛ مهم‌ترین انگیزه ورود افراد به جامعه مجازی مساله سهولت ارتباط با افراد مختلف است. این سیستم این امکان را با استفاده از افراد متدین و دارای صلاحیت که از طریق شبکه اجتماعی این طرح، ساماندهی شده‌اند فراهم می‌کند که در هر لحظه هر فرد ایرانی بتواند با یک دوست متدین و آگاه به مسائل گفت‌وگو کند.

zolal mahrefat

از دیگر عملکرد‌های این نرم‌افزار،ایجاد فضای آموزشی است، در این سیستم کلاس‌هایی در زمینه کلیدی‌ترین عناوین فقهی، اعتقادی و اخلاقی به صورت صوتی یا ویدیویی ایجاد می‌شود که کاربر با گذراندن هر دوره می‌تواند اطمینان داشته باشند که این مساله برای آنان کاملا مرتفع شده است.

ایجاد انواع مشاوره‌های تخصصی نیز از دیگر ویژگی‌های زلال معرفت محسوب می‌شود؛ برای هر ایرانی این امکان فراهم می‌شود که در ۲۴ساعت و ۷ روز هفته با یک انسان عالم و کارشناس در زمینه‌های مختلف اعتقادی فرهنگی و اجتماعی در ارتباط باشد و قادر خواهد بود به عنوان یک دوست امین و مشاور هر مساله را با او در میان بگذارد و از او مشورت بگیرد و حتی دردو دل کند و یا وقت خود را با او سپری کند.

ایجاد شبکه‌ای ارتباطی با حذف جنبه‌های جنسیتی و برقراری ارتباطی انسانی به این صورت که در این شبکه اشخاص با هم ارتباط ندارند بلکه شخصیت‌ها با هم ارتباط خواهند داشت.

عدم پاسخگویی به نیاز روز‌افزون نسل جدید به چگونگی اسلامی زیستن و از طرفی وجود پاسخ‌هایی انحرافی و غیر دینی بسیار متنوع،عدم وجود فضایی برای ارتباط نظارت شده برای آموزش غیر‌تئوریک و عملی کارشناسان و ارتقای تجربه و سطح دید آن‌ها، اقبال روزافزون اقشار مختلف جامعه به دریافت معارف نورانی اهل بیت(ع) و لزوم پاسخگویی به این درخواست‌ها با بالاترین کارایی، وجود امکانات بسیار گستره برای ارتباط با افراد و انتقال معارف نورانی، وجود پتانسیل عظیم از کارشناسان تعلیم دیده در حوزه و دانشگاه و انگیزه آن‌ها برای فعالیت در حوزه تبلیغی ، از جمله مواردی است که ضرورت وجود این نرم‌افزار را نشان می‌دهد.

اهدافی که این نرم‌افزار دنبال می‌کند از بین بردن فاصله فیزیکی و در دسترس قرار دادن دانشمندان و کارشناسان علوم دینی برای عموم افراد جامعه، ساماندهی مشاورین و ایجاد یک شبکه بزرگ از مشاورین با تخصص‌های مختلف، جهت‌دهی برنامه علمی و مطالعاتی کارشناسان براساس نیاز‌های روز جامعه، ایجاد فرصت تبلیغ و مشاوره برای تمام فارغ‌التحصیلان علوم اسلامی است.

فاطمه یوسفی- منتشر شده در شماره ۳۴ نشریه افسانه گراش

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top