بستن

کارنامه راه و شهرسازی گراش پیش‌ روی وزیر

گریشنا: در آستانه سفر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان‌های جنوب فارس، مهندس سلمان مهرابی مهم‌ترین پروژه‌های فعال اداره راه و شهرسازی گراش را تشریح کرد.

امروز چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بازدید کوتاهی از گراش دارد. وزیر راه و شهرسازی با بالگرد وارد گراش می‌شود و پس از بازدید از پروژه مجتمع اداری و جاده چک‌چک به لار می‌رود.

بزرگراه گراش- لار: کار راه و شهرسازی تمام است.

مهمترین طرح افتتاح شده راه و شهرسازی گراش در سال گذشته، اتوبان گراش-لار بود. (خبر در گریشنا) این اتوبان شش‌خطه به طول ۵ کیلومتر و عرض ۳۱ متر در سال ۱۳۹۳ ساخته شد. به گفته رییس اداره راه و شهرسازی گراش، «این طرح به صورت مشارکتی با شهرداری انجام شد. اداره کل راه و شهرسازی لارستان برای ساخت بزرگراه ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرد. هزینه اعلام شده شهرداری تاکنون حدود یک میلیارد و نیم بوده است. رفوژ میانی برای حدود ۳ کیلومتر را نیز شهرداری انجام می‌دهد و امیدواریم شبکه روشنایی را نیز شهرداری بر عهده بگیرد.»

مجتمع اداری ۲۰ درصد

مجتمع اداری از جمله طرح‌هایی است که فرمانداری به شدت به دنبال پایان آن است. مجتمع اداری گراش که در بلوار امام حسین (ع)، کنار دانشکده علوم پزشکی قرار دارد، پس از اتمام، ۱۶ اداره را در خود جای خواهد داد.

مهندس مهرابی در مورد این طرح می‌گوید: «مجتمع اداری ۵٠ درصد در بخش بتن و در مجموعه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرارداد فعلی آن شامل احداث اسکلت بتونی با ۵٠٠٠ متر مربع زیربنا می‌شود. تاکنون در این طرح نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است و برای تکمیل به حداقل ٧ میلیارد تومان دیگر نیاز است.»

جاده چک‌چک

جاده چک‌چک از جمله طرح‌هایی است که مردم همیشه پیگیر اخبار آن هستند. این جاده به طول ۳۲ و نیم کیلومتر، گراش را از طریق دشت چک‌چک به سه راهی ارد وصل می‌کند. مهرابی در مورد پیشرفت جاده چک‌چک می‌گوید: «جاده چک چک در حال حاضر فعال است و حداقل ٢ کیلومتر آن آماده آسفالت است. از ۳۵ کیلومتر این جاده امیدواریم امسال آسفالت ۹ کیلومتر انجام شود و عملیات خاکی و ابنیه فنی هم تا کیلومتر ۱۷.۵ برسد. پیشرفت این طرح حدود ۱۵ درصد است و با قیمت‌های فعلی به ۳۳ میلیارد تومان بودجه دیگر نیاز است.»

تونل بالنگستان: هنوز راکد

تونل بالنگستان در جاده ارد به فداغ در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه حوزه راه و شهرسازی شهرستان گراش است. اما این پروژه بعد از اجرای کمتر از ۱۰ درصد، دو سالی است که متوقف شده است. رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش در این مورد می‌گوید: «تلاش‌ها برای جذب اعتبار لازم و شروع مجدد پروژه ادامه دارد. پیشرفت این طرح زیر ۱۰ درصد است و برای اتمام آن با قیمت‌های روز به حداقل ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.»

Rah ZeynalAbad

راه روستایی: زینل‌آباد، مز، فداغ-بیرم

بخش عمده‌ای از عملکرد اداره راه و شهرسازی در حوزه راه‌های روستایی قرار دارد. به جز جاده چک‌چک که مهم‌ترین راه روستایی موجود است، در پنج محور روستایی دیگر نیز ماشین‌های راه‌سازی مشغول کار هستند.

در بخش ارد دو طرح عمده در مرحله ساخت است. مهرابی می‌گوید: «بهسازی محور آنتنی روستای زینل‌آباد با دو میلیارد تومان اعتبار، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  محور ارد-مز در غرب شهرستان نیز به طول ۱۱.۶ کیلومتر و اعتبار نزدیک به ۶ میلیارد تومان تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»

در حوزه بخش مرکزی گراش هم سه طرح در حال پیگیری است. مهرابی در گزارش از وضعیت این طرح‌ها می‌گوید: «روکش آسفالت فداغ به بیرم به طول ۲۰ کیلومتر و اعتباری بالغ بر دو میلیارد و نیم در دست ساخت است. ادامه عملیات شانه‌سازی محور فداغ-خلیلی با اعتباری بالغ بر ٢ میلیارد تومان ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و شانه‌سازی و روکش آسفالت محور آغصه به طول حدود ٨ کیلومتر با اعتبار ١.۶ میلیارد تومان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت کرده است.»

طرح‌های آینده: کمربندی و جاده گراش-اوز

رییس اداره راه و شهرسازی گراش در مورد مهم‌ترین طرح‌های آغاز شده در سال ۹۴ می‌گوید: «احداث بزرگراه گراش-اوز با مشارکت اداره‌های راه و شهرسازی گراش و اوز و شهرداری گراش و اوز آغاز شده است. احداث کمربندی شمالی- شرقی گراش به طول حدود پنج و نیم کیلومتر با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر شش و نیم میلیارد تومان در مطالعات قرار دارد و فاز صفر آن به پایان رسید.»

اداره راه و شهرسازی گراش با این کارنامه ظهر امروز منتظر ورود وزیر راه و شهرسازی به گراش است.

Salman Mehrabi Rah

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. جاده چک چک همون نه کیلومتر هم هنوز خیلی کار داره مثلاً خیلی از پل ها ساخته نشده ،زیر سازی هنوز کار داره ،کجا تا اسفالت؟

  2. بالام جان هادی:
    جاده چک چک، تونل بالنگستان،راه زینل آباد،اغصه،مز-ارد،فداغ-بیرم و روکش آسفالت جاده ها برای همین منظور شماست.
    همین جور که گفتی ۳۶ سال از انقلاب میگذره و جاده برای آن زمانه،واز شهرستانی گراش فقط ۴.۵ سال میگذره، صبر بباید؛ بباجی ۷۰ ساله کاری برای تان نکرد چه انتظاری از ببه ۴.۵ ساله که تازه راه افتاده داری(گر صبر کنیم زغوره حلوا سازیم)و(دست در دست هم دهیم به مهر، شهرستان خویش کنیم آباد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top