بستن

سفر ربع ساعته وزیر راه به گراش

گریشنا: با چندبار تغییر برنامه سرانجام بالگرد حامل وزیر و راه شهرسازی ساعت سه و ده دقیقه در زمین چمن هلال‌احمر گراش به زمین نشست.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ بعد از سفر به لامرد و مهر و شرکت در همایش «چشم‌انداز توسعه راه و شهرسازی جنوب فارس» در لامرد، سری هم به شهرستان‌های خنج، گراش و لار زد. (خبر برنامه‌های سفر وزیر را در سایت وزارت راه و شهرسازی بخوانید)

آخوندی کمی بیش از ربع ساعت را در گراش گذارند. او ابتدا به مجتمع اداری شهرستان گراش در بلوار امام حسین(ع) رفت و بدون توقف در این پروژه راهی ابتدای جاده چک‌چک شد. در جاده چک‌چک، علی اصغر حسنی رییس شورای اسلامی شهر گراش تنها کسی بود که فرصت کرد دقایقی در مورد جاده چک چک و  طرح پیش‌نهادی تونل گراش به عمادده صحبت کند. پاسخ وزیر به درخواست حسنی برای احداث تونل کوه سیاه کوتاه بود: «شما پول بیاورید تا ما کار کنیم. احداث هر کیلومتر تونل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر این تونل ۱۲۰۰ متر باشد بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیاردی نیاز دارد.»

وزیر راه بعد از حدود نیم ساعت حضور در گراش با گذر از اتوبان تازه تاسیس گراش-لار راهی شهر لار داشت تا در جمع خیرین راه و شهرسازی لارستان سخن بگوید. وزیر راه و شهرسازی در لار هم فقط به یک صحبت ۱۵ دقیقه‌ای اکتفا کرد.

فرمانداری گراش در گفتگو با گریشنا از پیگیری مطالبات شهرستان همانند جاده چک‌چک، مجتمع اداری، تونل بالنگستان و مجتمع تجاری مسکونی بخش خصوصی در طی مسیر گراش به لار و در زمان استراحت وزیر راه و شهرسازی در لار خبر داد. (خبر در گریشنا)

Akhondi Vazir Rah (15)

 شهرهای جدید برای جنوب

دلیل اصلی سفر وزیر راه به جنوب فارس، ساخت دو شهر جدید در لامرد فارس و پارسیان هرمزگان بود.

به گزارش سایت وزارت راه و شهرسازی (+) آخوندی به ظرفیت‌های اشتغال در این منطقه اشاره کرد و گفت: در پارسیان ۱۱۰ هزار شغل و در منطقه تابناک و لامرد ۵۰ هزار شغل پیش‌بینی شده است. اگر جمعیت خانوارها را در نظر بگیریم در می‌یابیم ظرفیت پذیرش زیادی در منطقه وجود دارد. باید همزمان با توسعه صنعت و اشتغال به فکر ایجاد سکونت، خدمات حمل و نقل و خدمات زیربنایی نیز باشیم. این حجم رفت و آمد و اشتغال نیاز به تامین خدمات زیربنایی زیادی دارد در غیر این صورت هزینه تمام شده فعالیت ها زیاد می‌شود.

لزوم تمرکززدایی از جمعیت شهری ایران موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهری در ۱۰ کلانشهر کشور متمرکز شده است. در حالی که در کلانشهرها موضوع اشتغال مطرح است در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ظرفیت پذیرش جمعیت زیادی وجود دارد اما جمعیت اندک است. این موضوع لزوم آمایش سرزمین را نشان می‌دهد. این مناطق می‌تواند جاذب جمعیت باشد و باید شاهد توسعه سریع در آنها باشیم.

لزوم توسعه گردشگری موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم دو شهرکی که قرار است در استان‌های هرمزگان و فارس احداث شود به زودی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

Vazir Rah (1)

آخوندی در لار: منطقه می‌تواند مهاجرپذیر باشد

آخوندی در جمع خیرین راه و شهرسازی لارستان و همچنین مدیران اداره کل راه و شهرسازی لارستان تقریبا همان صحبت‌های سفر لامرد خود را تکرار کرد.

وزیر راه و شهرسازی در مورد ویژگی‌های منطقه گفت: «انسان‌های بسیار علاقه‌مند و با ریشه و دارای ارتباط فرهنگی و تجاری با جهان در این منطقه حضور دارند. وجود این شبکه انسانی در درون و برون سال‌ها زمان می‌برد. توسعه انسانی بسیار مهمتر از توسعه کالبدی است. با حضور این افراد این منطقه آینده خوبی خواهد داشت.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در هرمزگان و بوشهر و جنوب فارس گفت: « از مهندس نصر و جناب فرماندار می‌خواهم یک طرح توسعه منطقه لارستان بزرگ را تدوین کنند که مشخص شود لارستان چقدر ظرفیت جمعیت خواهد داشت و این ظرفیت جمعیت بر اساس چه نوع اشتغالی است. این منطقه می‌تواند نه تنها مهاجرت‌فرصت نباشد بلکه مهاجرپذیر باشد.»

آخوندی برای توسعه راه‌های زمینی و ریلی منطقه گفت: «حمل و نقل ریلی کاری بزرگ و پر هزینه است و دولت در یک شرایط تنگنای مالی شدید قرار داریم. اگر مذاکرات به یک سرنوشت خوب برسد امکان تامین بین‌المللی فراهم می‌شود. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای چهار بانده شدن محور بندرعباس-شیراز را قطعه قطعه انجام می‌دهیم. در مرحله جدید ۱۵ کیلومتر از سمت لار به کهورستان را شروع می‌کنیم.»

پیش از سخنان وزیر راه و شهرسازی، جمشید جعفرپور نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی سخن گفت. جعفرپور سعی کرد گلایه‌های مردم را از عدم سرمایه‌گذاری دولت در شهرستان‌های حوزه انتخابیه بیان کرد. جعفرپور گفت: «منطقه ما از میانگین‌های استانی و کشوری عقب است که این مساله در برنامه‌ریزی‌ها باید دیده شود.»

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

17 نظر

  1. واقعا بابت پاسخ اقای وزیر باید گریست…
    دولت بودجه ساخت یک شهر جدید در لامرد را تامین میکند، اما بودجه احداث یک جاده که اتفاقا بسیار ضروری است و باعث صرفه جویی زیادی در مصرف سوخت میشود را باید مردم بدبخت گراش تهیه کنند که احتمالا برای افتتاح این تونل هم آقای وزیر تشریف فرما میشوند!!!!!
    یا الاعجب

  2. سلام
    بخشید من اینو میگم
    ما حقمان مدرسه هستش اما دولتی
    ماحقمان بیمارستانه هستش اما دولتی
    ما حقمان دانشگاه هستش اما دولتی
    ولی ما خودمان اینهارو میسازیم و راحت میگنیم دولتی منم حق به وزیر راه میدم
    مشکل ما از مسولانی هست تا به این میز وصندلی چسپیدن هیچ کاری نمی کنن ترسیدن
    خوب اگه اینجوره مارو مستقل کنید ما گلیم خودمان رو میتونیم از آب بکشیم
    خوب وقتی میبیندکه ساختمانهای اداری مردم ساختن می خای بگن راه ما می سازیم
    حالا بشینید نگاه این راه هم خود مردم می کشن تونل هم مردم میزنن ولی به اسم راه وشهر سازی تموم میشه و ریس راه شهر سازی ماهم میشه بهترین ریس کشور بدون یه ریال بوجه از دولت بگیره
    مثل شهر های همجوار باشید مثل جهرم مثل لامرد مثل مهر چرا مسولان اونها همیشه درگیرن یا یه پاشوت تواستانه با مدیر کلاشون حرف میزنن بوجه هم میگیرن

  3. اول اینکه حداقل دم وزیر گرم که وعده الکی نداد. مردونه گفت دولت کم آورده. دخل و خرجشون نمی خونه.

    دوم اینکه عسلویه و لامرد و پارسیان داره برا دولت پول در میاره خب معلومه که سرمایه رو گسیل می ده به اون سمت.
    سوم اینکه لامردیا هم دمشون گرمه چون واسه منطقه شون حسابی تلاش می کنن.
    چهارم اینکه مسئولای ما فقط بلدن بزنن تو سر ما شهروندای بدبخت که مثلا ما چیزی از سیاست حالیمون نیست. آقای فرماندار، شورای محترم، جناب آقای حسنی که به امید خدا باز نماینده بشید، این راه و روشی که الان دارید میرید جواب نمیده. یه بار روشتون رو عوض کنید. اینجوری هیچ فایده نداره برادرای من.
    والسلام من التبع الهدی

  4. پاسخ وزیر به درخواست حسنی برای احداث تونل کوه سیاه کوتاه بود: «شما پول بیاورید تا ما کار کنیم. احداث هر کیلومتر تونل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر این تونل ۱۲۰۰ متر باشد بودجه ۶۰ تا ۷۰ میلیاردی نیاز دارد.»
    یکی نیست بگه اگه می خواستیم پولش رو بودیم که به شما نمی گفتیم!
    بعدش چرا ما پول بدیم شما کار کنید
    شما پول بدین خودمون کار می کنیم!
    والا

  5. با سلام
    خدای ناخواسته نیتی برای تخریب کسی ندارم خصوصا که برادر ارجمندمان حاج آقا حسنی که انسان دلسوزی است .
    البته بنده هم جای وزیر راه بودم همین جواب را میدادم نه کمتر و نه بیشتر
    جناب آقای حسنی وقتی مشکل حفر نا تمام تونل بالنگستان که جزء پروژه ملی است و بیش از ۳ سال است بخاطر بی توجهی دولت بحال تعلیق در آمده را فراموش نموده که متاسفانه اهتمام جدی در این خصوص نشده است . را فراموش میکند : و ( پیشنهاد محال ) تونلی با بودجه ۸۰ میلیاردی به وزیر راه که ( فقط امده پروژهای شهرستان را باز دید نماید ) را میدهند : را باید جواب محال بشنوند . جناب آقای حسنی شما تکلیف تونل بالنگستان را بصورت شفاف هدفمند نموده اید که توقع ایجاد تونل دومی را دارید . اگر بودجه ای در اختیار شما قرار دهند کدام تونل را در اولویت قرار میدهید ؟ ! توقع بیشتری از شما میرود . جناب آقای حسنی و یا افرادی که میخواهند گراش را گسترش دهند . آیا شما فداغ را حفظ نمو ده اید که میخواهید صحرای باغ را جذب کنید !؟ . جناب برادر چرا خواسته هایتان را شخصی بیان مینمایید و با دیگر مقامات هماهنگ نیستید . قطعا وزیر محترم موضوع نا هماهنگی خواسته ها را درک نموده است . اگر خاطر شما و دیگر همکاران شریف باشد ! قول احدات این تونل ارتباطی را شما در سخنرانی افتتاحیه بخش گراش در دو دهه قبل در سالن بیمارستان گراش به مردم حاظر در جلسه دادین آیا تا کنون اقدام معمولی شده است ؟ که الان نیت دارین بموازات تونل بالنگستان تونلی دیگری احداث نمایید . البته ما هر گز با توسعه و پیشبرد عمرانی شهرستان مخالف نبوده و نیستیم اما نه به قیمت انزوای طرحهای دیگران !
    ما مردم شهرستان خصوصا فداغیها از عموم مردم گراش اعم از مسیول و غیر مسیول توقع داریم بیشتر از این متوجه پروژه های نا تمام شهرستان باشند و خصوصا از برادرانی که خواسته های مردم را به مسیولین انعکاس میدهند انتظار بیشتری میرود
    بامید تحقق خواسته های بحق مردم شهرستان
    امید آنکه انتقاد حقیر موجب رنجش کسی نشده و کسی از این انتقاد برادرانه فرصت طلبی و یا سوأ تعبیر ننماید
    با احترام و دعای خیر

  6. جناب وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران ورود و خروج شما را در ۱۵ دقیقه به شهرستان گراش خوش آمد میگوییم و بابت تاسیس چند پروژه و اختصاص بودجه دولتی به شهرستان گراش، از شما کمال تشکر و قدر دانی و آرزوی سربلندی و موفقیعت را از خدای منان آرزومندیم.

  7. آقای خاکبیز این چه حرفیه مگه بودجه دس اقای حسنی هستش ی پشنهادی دادن نه به باره نه ب داره یکم تامل برفرمایید اینجور که از حرفهای شما بوش میاد با حسنی مشکل دارید…….

    1. برادر سهراب
      حرف آقای خاکبیز بسیار منطقی بود. از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشانه نزدنه.
      اون پروژه رو اول تموم کنن بعد برن سروقت یکی دیگه.
      حالا یه هم وطن از یه شهر محروم کامنت گذاشته متهمش می کنید؟ خب راست می گه. یه سر برو جاده فداغ و اون گردنه وحشتناک خودت متوجه می شی عمق فاجعه رو.
      در ضمن من گراشی ام .

  8. سهراب خان
    من یک گراشیم و نوشته جناب خاکبیز را قرائت نمودم متن کاملا مودبانه وکلاسیک خطاب به حسنی نوشته شده که توابع گراش کاملا حق دارند در غیر اینصورت میشویم لار دوم .وقتی که ارد و فداغ زیر پرچم گراش هستند باید خواسته های متقابل همدیگر رادر تعاملی سازنده انجام دهیم تا روز به روز به سمت شهرستانی اباد پیش برویم.با این تفاسیر به نظر من باید در پاسخ می نوشتید فرضا که کلام جناب خاکبیز درست اما حسنی فقط رییس شورای شهر گراش هست اما باز هم می توانست این موضوع را گوشزد کند که بعید میدانم این کار را انجام نداده باشد .

  9. وقتى وزیر راه از راه هوا به اینور و اونور میرن خودتون ته شو بخونین.!
    بابا کار اینا تفریحه تا کار!
    باید راه زمینى برن تا وضعیت رو ببینن.
    وسلام

  10. باسلام ، حسنی حرف نمیزد سنگین تر بود ، مگه فرماندار و رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان … تونل بالنگستان باید در اولویت اول شهرستان باشد که متاسفانه گراشیها خرشان که از پل گذشت دیگه توابع فراموش کردند، والعاقبه للمتقین

  11. جناب خاکبیز
    با سلام و تحیات
    عدم اطلاعات کافی شما در مورد پیگیری های مرتبط با سفر وزار و مسولین به شهرستان کاملا در دیدگاه تان موج میزند. پیگیری های اقای حسنی برای شهرستان گراش تنها مربوط به دوران نمایندگی مجلس و یا الان شورای شهر نیست.

  12. بابا عدم پیشرفت شهرتون همین مقابله کردن باهمدبگه ست . بوالله حقتون غریبه بخوره حرئت حرف زدن ندارین ولی حالا آقای حسنی سخنی گفته دیگه شماچرابهم می پرید ؟ مقصراصلی را جرات ندارید اسم بیارید؟

  13. سلام به برادر ارجمند و خدوم جناب عابدی
    بفرمایش حضرتعالی ممکن هست اطلاعات بنده در خصوص سفر وزراء و مسیولین به شهرستان کافی نباشد . چون در متن جلسه شهرستان نیستم اما تردید نکنید اطلاعات لازم را دارم
    . بنده در هیچیک از موارد نیازمندیهای شهرستان به وزیر انتقاد نداشتم . یعنی نمیتوان انتقاد داشت . انتقاد بنده فقط در خصوص پیشنهاد ایجاد تونل بود و آنهم در صورتی که همه ما میدانیم تونل بالنگستان تنها راه مواصلاتی شهرستانهای لار و گراش و اوز بلکه شهر های دور دست به عسلویه و بالعکس میباشد : واضحتر بگویم اصلا طرح توجیحی ایجاد تونل بالنگستان بهمین منظورتهیه شده است و الا که در این بحران اقتصادی جزء پروژه های ملی قرار نمیگرفت و حق هم دارم انتقاد کنم . شما بفرمایید در این بحران اقتصادی ایجاد تونل جدید چه توجیهی بجز تراکم جمعیت شهرستان را دارد ؟ آیا ما توانسته ایم اندک جمعیت شهرستان را جذب نموده و خدمات رسانی نماییم یا آمار به ما میگوید دفع نموده ایم ؟ ! اگر چه همه ما وام دار حاج آقا حسنی هستیم اما دلیل نمیشود کم فروشی کنیم چون طرف ما فلانی است انتقاد نکنیم . بنده در متن قبلی هم عرض کردم الان هم عرض میکنم . انتقاد حقیر دلیل مخالفت بنده با شخص حاج آقا نیست . لطفا درک کنید . چرا ظرفیت انتقاد نداریم . فکر میکنم بهمین منظور هم بما میگویند ( مناطق محروم ) !!! چون با کمترین انتقادات بهمدیگر میپریم و دعوا راه میاندازیم . خیلی خوب برادر شما که در مقام دفاع هستین دلیل بیاورید فرمایش ایشان را توجیح کنید تا ما هم قانع شویم . آیا در متن انتقادی بنده اهانت و جساارتی دیده شده است ؟ ! برادر عزیز حد اقل بنده قریب به ۱۵ یا شانزده بار از نزدیک در بهارستان شاهد پیگیریهای مجدانه ایشان در بحث عمرانی شهرستان گراش و دیگر شهرهای حوزه انتخاباتی وی بوده ام و بعضا در معیت ایشان بوده ام و این زحمات ایشان هر گز از خاطر من نخواهد رفت . اما قرار نیست چون ایشان یه حرفی زدند و ما هم به ایشان ارادت داریم پس بیایید همه ما چشم بسته تایید کنیم . از حضرتعالی در خواست خویشتن داری بیشتر میرود متن بهتری مینوشتین تا موضوع به چالش کشیده نشود . چون به قضایا واقف هستین . چرا ما باید فکر کنیم هر کسی مسیول هست همه چیز را میداند و باقی کفایت لازم را ندارند ؟
    با عرض ارادت و احترام مجدد خدمت حضرتعالی . حاج آقا حسنی و همه مسولین و دلسوزان خدوم شهرستان

  14. همینه دیگه .وقتی همه جا اوازه ی خیر بودن شهر پر است وزیر هم باید اینجوری بگه که پول بیارید تا درست کنم .از ماست که بر ماست …هر مقامی میاد گراش ازش بهترین استقبال و پذیرایی و اینکه ما مردم خیر زیاد داریم و فلانیم و بسانیم خب همین میشه دیگه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top