بستن

انتقاد صریح امام جمعه از ادارات: به بهانه‌ی جلسه، مردم با در بسته روبه‌رو نشوند

گریشنا: «ما در سایر جلسات در مورد کلیات صحبت می‌کنیم، اما امروز لازم به ذکر دو-سه مورد از جزئیات هستیم. اول تشکر می‌کنم از افرادی که ما آنها را اکثراً در نماز جمعه می‌بینیم، و در مرحله بعد گلایه و تقاضا کنیم از برخی روسای ادارات، از عزیزانی که هرگز حضور ندارند و یا این که کم حضور دارند. ما متاسفانه در اینجا اصلا روسای ادارات را در دوازده ماه سال نمی‌بینیم.»

این جملات ابتدایی سخنرانی حجت‌ الاسلام ‌و المسلمین سید رضا حسینی، امام جمعه گراش، در جلسه شورای اداری امروز بود. جلسه‌ای که به تودیع و معارفه‌ی بخشداران ارد اختصاص داشت (خبر در گریشنا) و امام جمعه گراش از فرصت سخنرانی‌اش بعد از فرماندار شهرستان گراش، امام جمعه ارد و بخشدار پیشین ارد، و قبل از هاشمی، مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری فارس، استفاده کرد و انتقادات صریحی به عملکرد روسای ادارات و مسئولین، بخصوص در مورد عدم شرکت آنها در نماز جمعه، وارد کرد. گلایه‌ها و انتقاداتی که هرچند پیش از این نیز در موقعیت‌های مختلف ابراز شده بود، ولی شاید نه به این صراحت و تندی.

Hoseini Imam Jomeh Gerash

حجت‌ الاسلام حسینی سخنرانی‌اش را با این جملات معنادار شروع کرد تا نشان دهد حرف‌های بعدی‌اش شامل تعریف و تعارفات معمول نخواهد بود، و بر این حدس صحه هم گذاشت: «این یک گلایه است. تا الان تمجید و تعریف کردیم، اما بگذارید یک بار هم در جمع گلایه کنیم. من بارها به خود آقای فرماندار هم عرض کردم. گفتم همه‌ی افرادی که در این جلسه شورای اداری حضور دارند، که بعضی افراد معتمدین محلات هستند، یک سوم صف نمازجمعه هم نمی‌شود. ما به صف‌های شما نیاز نداریم، اما این حضور شماست که خیلی لازم است. حتی در وسط هفته.»

کجایید عزیزان خوش‌شانس؟

امام جمعه قاعدتا ترجیح می‌داد از کسی نام نبرد و تندی سخن‌اش را متوجه شخص خاصی نکند، اما همین ترفند باعث شده بود این جملات سکوت خاصی بر جلسه تحمیل کند: «من نمی‌دانم این روسای عزیز ما کجایند؟ کارمند شیرازید یا این که در گراش دارید خدمت می‌کنید؟ ما شاید هر چهار سال یک بار هم شیراز یا تهران نمی‌رویم. هر سمینار یا جلسه‌ای هم دلیل نمی‌شود که ما برویم. بنده حقوق بگیر دولت یا مقام معظم رهبری نیستم، اما هر روز در دفترمان هستیم، حتی اگر مریض شویم، حتی اگر از سی‌سی‌یو بیمارستان هم برگردیم، فردای آن روز در دفتریم. ما می‌بینیم روسای ادارات ما در طول هفته نیستند. پنج‌شنبه و جمعه‌هایی هم مثل الآن که در تاسوعا و عاشورا می‌گیرد، هیچکدام از مسئولین را نمی‌بینیم. از بعدازظهر سه‌شنبه حضرات آقایان تشریف می‌برند تعطیلات. آقا! اگر کارمند شیرازید که همان شیراز خدمت بفرمایید.»

به اینجا که رسید، حجت الاسلام حسینی احتمالا حس کرد باید صراحت‌اش را بیشتر هم بکند: «من رک عرض می‌کنم. شاید الآن برای خیلی‌ها مایه‌ی تعجب باشد، چون خیلی از طرف مسئولین بالا تاوان پس دادم و در فشارم که آقا، شما خیلی بیش از حد با دولتیان معاشرت می‌کنید. به هر حال شما کجا هستید ای عزیزان؟ این مردم چه گناهی کرده‌اند که باید با درهای بسته روبه‌رو شوند؟ بعضی از ادارات ما تک‌کارمند و دو-کارمند هستند. هر روز هر روز این طرف و آن طرف! مگر ما ساعت اداری و نظام اداری نداریم؟ واقعا این کار چطور باید انجام شود؟ مشکلاتی هست در زمینه‌ی خدمات‌رسانی به مردم. منتهی شانس آوردید که مردم چندان شرور نیستند. نجیب‌اند. هی پیگیر نیستند.»

شما هم قدمی بردارید

من از شما عزیزان سوالی دارم: بینی و بین الله، یک بسته مهر برای نماز جمعه تهیه کرده‌اید؟ اگر بحث بودجه است، پس بحث دینی و شخصی‌تان کجا رفت؟ آن وقت امام جمعه مرتب در خطبه‌ها، حیثیت خودش را در دفاع از شما می‌گذارد. اگر این حرف‌ها را اینجا نزنیم کجا بزنیم؟ همیشه تعریف و تمجید می‌کنیم و پشتیبان شما هستیم. ولی عزیزان! دوست داریم شما هم قدمی بردارید. اما در کدام مناسبت؟ کدام‌تان آمدید قدمی برداشتید؟ اگر کسی هست، بگوید آقا، من آمدم دفتر امام جمعه و این مقدار هزینه کردم برای کارهای تبلیغاتی. اگر این کار را کردید، بلند شوید تا من جوابتان را بدهم.»

کسی بلند نمی‌شود. شاید به تایید سخنان امام جمعه، و شاید هم به احترام او و عدم تمایل به رودررو شدن با او. به هر دلیل، کسی بلند نشد. امام جمعه هم لحن‌اش را کمی آرام‌تر کرد: «ولی عزیزان! این نقص کار است. برای رضای خدا بیایید همه‌ی ما از جلسات بی‌فایده و کم‌فایده پرهیز کنیم. صرفه‌جویی در وقت شود و در عوض به کار مردم رسیدگی شود. اکثر این جلسات نتایجی به دنبال ندارد.»

مامور به تلنگر زدن

پایان سخنان امام جمعه با آرامش بیشتری همراه بود. او خود را «مامور» با ابراز این گلایه‌ها می‌دانست و می‌خواست حرف‌هایش «تلنگر» محسوب شود: «این عرض بنده بود. اگر باعث کدورت شدم، من عذرخواهی می‌کنم. ولی این اولین باری ا‌ست که من در این چهار سال دارم با شما عزیزان به این سبک حرف می‌زنم، چون دیده‌ام و واقعا تحت فشارم. عزیزانی از مسئولین بالا به من خیلی گلایه می‌کنند، که آقا، به هر حال یک تلنگری باید زد. از اول تا به الان گفتیم ما این‌جور مسائل را از پشت سر، با رایزنی، تلفنی یا جلسه‌ای مطرح می‌کنیم، نه در خطبه‌ها. لذا عزیزان امیدواریم این عرایض برادرانه‌ی بنده موجب پند و تذکر بشود، نه خدای نکرده باعث دلخوری باشد. توفیق خدمت به خلق همان خدمت به خدای رب العالمین است.»

پایان انتقادات یا شروع یک روند؟

امام جمعه گراش قبلا هم در موقعیت‌های مختلف نشان داده بود که ابایی از انتقاد تند و مستقیم از مسئولین ندارد. او این‌بار جلسه‌ی شورای اداری را برای اظهار نارضایتی خود انتخاب کرده بود. اما با مشخص شدن موضوع ماندگاری او در گراش، شاید این گلایه‌ها و انتقادات به موقعیت‌های دیگر نیز راه یابند. امام جمعه در چند سخنرانی دیگر از جمله جلسه معارفه شهردار گراش و حضور معاون استاندار در گراش نیز لحنی انتقادی داشت.

19 نظر

  1. سلام
    خدمت امام جمعه محترم گراش عرض کنم بنده دو هفته دنبال ملاقات با امام جمعه بودم و دو روز یک بار به دفتر شما مراجعه کردم ولی هنوز نتوانستم وقت ملاقات بگیرم.
    جناب اقای حسینی شما میفرمایید مسئولین باید در نماز جمعه شرکت کنند، مگر شما مسئول شهر نیستید یا به گفته خودتان نماینده ولی فقیه در شهرستان، چند مراسم که توسط مردم یا حتی بعضا جلسات اداری شرکت کردید؟
    انتظار شما از مسئولین بجاست اما تا بحال به انتظار مردم از خودتان توجه داشته اید؟
    البته اگر از مسئولین اسمی برده می شد بهتر بود چون بنده تعدادی مسئولین را به صورت دائم در صفوف نماز جمعه هر هفته میبینم و این دلیل می شود تا مسئولین جمع بسته نشوند تا حقی ناحق نشود.
    خدمت امام جمعه محترم شهر عرض کنم این انتقاد شما به جاست اما باید اسم برده شود نه جمع بسته شود ضمن اینکه انتظار مردم از حضرت عالی ام بالاست و این انتقاد به خود شما هم بر می گردد که اول باید نظمی در کار شما باشد بعد انتظار از دیگران داشته باشید.
    امام جمعه می تواند بعنوان بازوی توانمند پیگیری مسائل و مشکلات مردم باشد آیا می شود نمره قبولی به شما در این مورد داد؟
    ارتباط شما با دفتر آقا البته به گفته خودتان انتظار مردم را بالا برده است اما ما گره های کوچکی بر دستان مردم می بینیم که نه تنها باز نشده است بلکه مشکلات بزرگتر ام شده است.

  2. باسلام خدمت امام جمعه محترم گراش
    کی گفته مسئولین در نماز جمعه شرکت نمیکنن؟ حتما” باید صف اول جماعت بشینن تا جناب عالی ببینین.مسئولین ما مردمی هستن وبه همین خاطر بین صفوف مردم میشینن.کی گفته در مراسم تاسوعا وعاشورا نبودن؟شما بین صفوف سینه زنان بودین که ببینین؟کی ئمیگه ددرب اتاق ادارات بسته است؟شما جند بار مستقیما” به ادارات مراجعه نموده اید؟رئیس اداره که حتما” نباید پشت میز بنشیند.ماموریت،بازدید،جلسات پشت سرهم، مراجعه به مراکز استان،اینها هم بخشی از وظایف یک رئیس ویا کارمند می باشد.اگر یک کارمند دارد دلیل بر کم کاری نمی شود.اتفاقا خیلی هم تلاش می کنند تا با کمبود نیرو خدمت به مردم انجام دهند.واما جناب عالی چقدر برای گراش تلاش نموده اید؟وظیفه جناب عالی نیست امام مردم از نماینده ولی فقیه انتظار دارند.ادارات قانون ومقرراتی دارند.همین جور که نمیتونن کمک به نهادهای مذهبی کنن.اگر نماز جمعه استثنا باشد شاید

  3. واقعا حرفتون ب جا بود
    اقا یا خانم گراشی
    چون چن مدت پیش منم خواستم با امام جمعه ملاقت داشته باشم هر دفعه یک بهونه ای میاوردن ب همین دلیل کلا بیخیال ملاقت شدم

  4. روز عید عدیر با توجه به پذیرای بعد از خطبه با زهم صفوف نمازتان خلوت بود به یکی از دوستان در حسینیه گفتم کار به کجا کشیده شده که اگر سکه بهار ازادی هم بدهند باز هم رغبتی نیست جمعه های دیگر هم وضعیت بغرنجتر

  5. امام جمعه محترم به عدم کمک ادارات به ستاد نماز جمعه اشاره نموده اند. آیا تامین مالی ستاد وظیفه ادارات است؟ آیا در بودجه ادارات محلی برای کمک به ستاد تعیین شده؟ ایشان راضی به انجام کارهایی بر خلاف مقررات و فاکتورسازی هستند؟ آیا تاکنون از مسئول اداره ای علت عدم شرکت در نماز جمعه پرسیده شده است. ایشان بر چه مبنا و گزارش مستندی اعلام می کنند مسئولین ادارات در محل کارشان حضور ندارند؟ به نظر می رسد این حرف ها به جای اینکه پیگیری خواسته های مردم باشد فرافکنی افکار عمومی از انتقاداتی است که از ایشان وجود دارد.

  6. جسارتابنده هم انتقادوپیشنهادی به امام جمعه محترم داشتم.
    جناب حسینی
    دیگه کمترکسی توگراش پیدامیشه که خاطرات سفرهای خارجی حضرتعالی روحفظ نباشه وازنفوذتون دربین سران کشورندونه.
    بهترنیست ازاین نفوذکمی هم درراستای رشدوشکوفایی گراش استفاده شه؟بهترنیست خودشمابهرصورت که میدونیدنمازجمعه رو جذابترنماییدتادیگرنیازی به جذب سیاهی لشکرباارعاب وتهدیدنباشه؟
    بزرگوار.نفوذدرقلب مردم بهترین دوای دردامروزماست.

  7. جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا حسینی
    امام جمعه محترم

    سلام
    بیان فرموده اید “ما شاید هر چهار سال یک بار هم شیراز یا تهران نمی‌رویم” بینی وبین الله همین طور است؟پس چرا هر دفعه خاطراتی از دیدار با مراجع وبزرگان و مقامات بلند پایه کشوری تعریف می نمایید؟

    بیان فرموده اید”بنده حقوق بگیر دولت یا مقام معظم رهبری نیستم، اما هر روز در دفترمان هستیم”درست اما وجوهات مردم پس چی؟

    بیان فرموده اید”از بعدازظهر سه‌شنبه حضرات آقایان(روسای ادارات) تشریف می‌برند تعطیلات” بفرمایید کدام ریس اداره؟کدام تعطیلات؟شاید هم موردی مصداق باشد اما همه واقعا” همین طور هستند؟شما پای درد دل روسای ادارات نشسته اید که با چه زحمت و کمبود امکانات و کمی حقوق جانانه برای شهر خدمت می کنند؟

    بیان فرموده اید”بعضی از ادارات ما تک‌کارمند و دو-کارمند هستند. هر روز هر روز این طرف و آن طرف! مگر ما ساعت اداری و نظام اداری نداریم؟”بله این نشان از ضعف و کم کاری ریس اداره نیست.حتما” اداره باید چندین نیرو داشته باشد؟ پس کوچک سازی وچابک سازی نظام اداری چی؟بعضی از ادارات به صورت نمایندگی اداره می شوند که با یک نیرو حتی اداره می شود.ساعت اداری هم داریم.منتهی بعضی از ادارات مقتضای شغلیشان ایفا می کند در جلسات خارج از اداره خود باشند.بازدید.ماموریت جزو وظایف یک کارمند وریس اداره است.

    بیان فرموده اید”من از شما عزیزان سوالی دارم: بینی و بین الله، یک بسته مهر برای نماز جمعه تهیه کرده‌اید؟ اگر بحث بودجه است، پس بحث دینی و شخصی‌تان کجا رفت؟”هر اداره سازو کار و ضوابط اداری ومالی خود را دارد.فک نکنم هیچ اداره ای ردیف مالی برای کمک به ستاد نماز جمعه داشته باشد.

    بیان فرموده اید”ولی عزیزان! دوست داریم شما هم قدمی بردارید. اما در کدام مناسبت؟ کدام‌تان آمدید قدمی برداشتید؟ اگر کسی هست، بگوید آقا، من آمدم دفتر امام جمعه و این مقدار هزینه کردم برای کارهای تبلیغاتی. اگر این کار را کردید، بلند شوید تا من جوابتان را بدهم.”حاج آقا هستند این افراد اما شرایط وضوابط ایجاب نمی کند نام انها برده شود.

    ان شالله همه ما جزو خادمان این نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم.
    من الله التوفیق

  8. جناب امام جمعه مجنرم خداقوت . اما مستحضرباشید که بسیاری ازادارات گراش بصورت بخش وزیرنظرلاراداره میشوند و خودشما هم باتعریفات ، نمازگزاران را کاهش داده اید ولی آقایان کامنت نویس جرات ندارند اسمشون بنویسند . شما تاحالا یکروز نه . یکساعت بفکرفرهنگ عمومی شهر بودید ؟

  9. سلام
    خدمت حاج آقا حسینی
    شما از نظر علم ودانایی و تجربه در کشورها و ارتباط با علما و مسئولین نمره خوبی میگیرین ولی با توجه به کسالت و سن شما برای فعالیت در گراش که نیاز به حضور و ارتباط بیشتر با تمام گروه ها و جوانان و فرهنگ دوستان وحضور در مراسمات و دعای ندبه و …دارد کم است چون آن هم به خاطر سن و کسالت است ….
    یک سوال از شما دارم شما که چهارسال ناملایمات و عدم حضور و کم توجهات را میبیتید علت را در چه میبینید آیا مشکل ، دیگرانند یا حاکم شهر ، آب و هوا یا خاک گراش ، توافق نامه هسته ای و… و چرا امام جمعه های قبل در دل مردم جا دارن چرا چرا چرا ….

    و در آخر جا دارد برای شادی روح حاج آقا اسماعیلی و سلامتی حاج آقا حلاجی صلوات بفرستیم

  10. امام جمعه محترم اول زحمت بکشید امام جمعه موقت را عوضش کن چون هرموقع اون باشه هیچکی متوجه نمیشه چی میگه
    دوم این که حداقل اگه مسئولی کمتر میان حالا به هر دلیلی کارمندان ادارات هستن و لازم نیست صف اول بشینن مثلا اداره کمیته امداد من هر هفته هم مسئول و هم کارمندانش در نماز جمعه می‌بینم و همچنین ادارات دیگه

  11. هیچکس عیوب دیگران را در جمع بیان نباید بکند.اگر راست می گویید مخفیانه به خودشان بگویید .در ضمن نماز رفتن که زوری نیست.

  12. سلام انگار دیروز بود چه زود گذشت چهارسال قبل روز جلسه معارفه انتصاب امامان جمعه مرور میکردیم وکیفیت خداحافظی آنها به دوستم گفتم ببینم این سید چند ماه دوام خواهد آورد واز پیکان حملات دورخواهد ماند ما انگار امام زاده ای هستیم که با گنبد میان خوبی نداریم امام جمعه به هر بدی نام ولایت فقیه روش هست حرمت نگه داشتن وظیفه است ایشون هم مثل همه جز اونکه همشهری ماست می رود نیامده جنسیه گراشی بگیرد که چه زیبا که سعه صدرمان را به نمایش بگذاریم ودر انتخابهای بعدی مان شاخص های مهم فرهنگی مان لحاظ کنیم یا نواقص خودمان برطرف کنیم امام جمعه باید مستجمع جمیع صفات باشد و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top