بستن

آغاز برخورد با چاه‌های غیر مجاز با راه‌اندازی اداره امور آب

گریشنا: اداره‌ی امور آب در شهرستان گراش راه‌اندازی شد و حبیب‌الله منتظری بر روی صندلی ریاست این اداره نشست.

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ امروز، دهم آبان‌ماه، اداره‌ی امور آب به طور رسمی با حضور مهندس حسین صالح جهرمی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس و روسای ادارات و معتمدین و هیات امنای مسجد صاحب‌الزمان (عج) افتتاح شد و حبیب‌الله منتظری در جلسه‌ی شورای اداری به عنوان اولین مدیر منابع آب شهرستان معرفی گردید. این اداره در خیابان امام خمینی (ره)، کوچه‌ی جنب حسینیه‌ی حضرت زینب (س) قرار دارد.

وظیفه اصلی اداره امور آب، کنترل و نظارت بر استحصال آب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و جلوگیری از بهره‌برداری غیر مجاز است. وظیفه توزیع آب شرب بر عهده اداره آبفا است.

ab7

حبیب‌الله منتظری، سرپرست اداره امور آب شهرستان گراش، متولد لارستان و سی‌ و سه ساله است. او کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی زمین‌شناسی زیست‌محیطی از دانشگاه شهید باهنر کرمان گرفته است. در سابقه‌ی کاری او همکاری با سازمان انرژی اتمی در مجتمع تولید اورانیوم بندرعباس به عنوان امریه سربازی، همکاری با آب منطقه‌ای هرمزگان، ریاست اداره منابع آب شهرستان پارسیان به مدت سه سال، همکاری با آب منطقه‌ای فارس به عنوان کارشناس حفاظت منابع آب لارستان به مدت یک سال و نیم دیده می‌شود. او همچنین در کنکور سال ۸۴ در رشته‌ی زیست محیطی ‌زیست‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد رتبه‌ی اول را به دست آورد.

فرماندار: بعد از امور آب، نوبت فنی و حرفه‌ای و گذرنامه است

فرودی، فرماندار شهرستان، در جلسه معارفه‌ی رئیس اداره‌ی امور آب، پس از اشاره به نزدیک شدن به سیزدهم آبان‌ماه و گرامی‌داشت این روز، گفت: «این جلسه به منظور بررسی وضعیت آبفای شهرستان و در کنار آن با هدف راه‌اندازی امور آب تشکیل شده است. با پیگیری‌های مستمری که انجام شد، امروز موفق شدیم اداره‌ی امور آب شهرستان را راه‌اندازی کنیم. تا به امروز فعالیت‌ها در این بخش زیر نظر اداره‌ی امور آب لارستان اداره می‌شد و ما از مهندس خرم، رئیس اداره‌ی امور آب لارستان، به پاس تلاشش در طول این مدت قدردانی می‌کنیم. ما به دنبال مصالح مردم هستیم و نه رضایت آنی مردم. شاید با راه‌اندازی اداره، امور و مدیریت بیشتر در این بخش با مشکلات و درگیری‌هایی روبه‌رو شویم، اما مصالح کلی شهرستان بر هر چیزی ارجحیت دارد.»

فرماندار شهرستان همچنین اظهار داشت: «برای افتتاح این اداره، شهرداری، شورا، امام جمعه، جعفر‌پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و … زحمت‌های زیادی کشیدند که صمیمانه از آن‌ها متشکریم.»

او در ادامه بیان داشت: «مژده‌ای که برای مردم شهرستان داریم این است که به زودی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در شهرستان دایر می‌شود و بعد از راه‌اندازی اداره‌ی تعاون روستایی که به صورت موقت فعالیت خود را شروع کرده، برای راه‌اندازی این مرکز نیز اقدام می‌کنیم. اداره‌ی گذرنامه نیز بعد از تکمیل ساختمان، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در حال حاضر ما در حال ساخت ساختمان دائمی برای چهارده تا پانزده اداره در شهرستان هستیم که تقاضا داریم اداره‌ی راه و شهرسازی همت کند تا عملیات بالا بردن و ساخت این ساختمان‌ها سریع‌تر انجام شود.»

آماده‌باش فرماندار برای ال‌نینو

فرودی در مورد اتفاق افتادن پدیده‌ی ال‌نینو که پدیده‌ای آب‌وهوایی است و عامل بارش‌های سیل‌‌آسا در منطقه می‌شود نیز به روسای ادارات هشدار داد و از آن‌ها خواست تا در مورد این موضوع پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا از این طریق کم‌ترین خسارت را داشته باشیم.

ab11
او در خصوص وضعیت آب می‌گوید: «همان‌طور که مستحضرید، سفره‌های زیر‌زمینی ما در حال خشک شدن است، اگر ما آب سلمان فارسی را نداشتیم در حال حاضر دچار بحران بودیم. اما مشکل اساسی در سطح شهرستان، چاه‌های غیرمجاز و باغ‌شهرهاست که با حل کردن این مساله، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. ضرورت اجرای طرح آب‌خیزداری و سد در مناطق جنوبی بیشتر مشهود است و ما تقاضا داریم آن قسمتی که مربوط به سازمان آب می‌شود به منظور رفع و جلوگیری از مشکلات به آن عنایت لازم را داشته باشند، به خصوص در جهت حل مشکلات در شهرهایی مثل ارد، خنج و … توابع شهرستان.»

صالح جهرمی: ارزش واقعی آب را متوجه نیستیم

مهندس صالح جهرمی نیز با تشکر از فرودی به خاطر دعوت از او برای حضور در جلسه گفت: «ما در تمام کشور وارد برهه‌ی حساسی شده‌ایم. اگر از حوزه‌ی شمال شرق کشور شروع کنیم، ما به شدت مشکل آب داریم. به عنوان مثال با خشک شدن سد دوستی، در تامین آب کلان‌شهر مشهد دچار مشکل شده‌ایم. در شرق کشور آب رودخانه‌ی هیرمند را نداریم و با این متوسط بارندگی که در کشور داریم، همچنان از این بحران غافل هستیم. هیچ کشوری بیشتر از چهل درصد از ذخایر تجدید‌پذیرش را مورد استفاده قرار نمی‌دهد، اما ما در حال مصرف آن هستیم. در مجموع شرایط خوبی نداریم و در استان ما حدودا هفتاد‌ و پنج درصد دشت‌ها ممنوعه می‌شود، یعنی تمام فعل و انفعالات در آن بسته می‌شود. ما باید سعی کنیم دشت‌ها را از حالت ممنوعه خارج کنیم. مشکلی که در وزارت نیرو داریم این است که ما ارزش واقعی آب را در کشور متوجه نیستیم.»

ab3
او با ارائه گزارشی از وضعیت آب در استان تصریح می‌کند: «متوسط بارندگی در استان ۳۰۳ میلی‌متر است و حجم آب مصرفی ۹ میلیارد مکعب است. ما ششصد و شانزده متر مکعب کسری مخزن داریم. هفتاد و هشت درصد آب مصرفی ما از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و تنها بیست‌ و دو درصد آب مصرفی از آب‌های سطحی تامین می‌شود. بیشترین مصرف آب با ۹۲ درصد در حوزه‌ی کشاورزی است و بعد از آن در حوزه‌ی آب شرب که به شش درصد می‌رسد و کمترین آب مصرفی با دو درصد مربوط به حوزه صنعت می‌شود. در حال حاضر هیچ چیز مهم‌تر از موضوع آب وجود ندارد و ما باید به شدت با متخلفین برخورد کنیم.»

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس از پیگیری‌های مستمر و روزانه‌ی فرماندار و دفتردار و دیگر مسئولین برای راه‌اندازی این اداره قدردانی کرد و گفت: «با نصب کنتور‌های هوشمند آب و برق، نگرش به آب‌های زیرزمینی به عنوان کالای اقتصادی، حیاتی و امنیتی و رویکرد مشارکتی در امر حفاظت از آب می‌توانیم جلو بروز بحران را بگیریم. من حبیب‌الله منتظری را که فردی تحصیل‌کرده و باتجربه است، به عنوان اولین مدیر منابع آب شهرستان معرفی می‌کنم و از روسای ادارات و مسئولین می‌خواهم تا نهایت همکاری را با او داشته باشند.»

صفری، مسئول اداره‌ی جهاد کشاورزی، از مهندس صالح جهرمی می‌خواهد تا در مورد تجمیع چاه‌های کشاورزی توضیحاتی را ارائه دهد. و او در جواب می‌گوید: «در دشت‌های ممنوعه، ساز و کار مناسب برای تجمیع نداریم و قانون به ما اجازه نمی‌دهد پروانه‌ای را صادر کنیم. اما در دشت ارد که در لیست دشت ممنوعه قرار ندارد قابل بررسی است.»

مدیر امور آب: همه چاه‌های آب کنتوردار می‌شوند

مدیر اداره‌ی امور آب شهرستان در جلسه معارفه‌ی خود بیان داشت: «از مهندس احمد نوذری‌نژاد، مدیر هماهنگی امور آب استان فارس، و مهندس صالح جهرمی و فرماندار به دلیل پیگیری‌ها قدردانی می‌کنم و امیدوارم بتوانم با کمک و یاری خداوند و سایر روسای دستگاه‌ها، نیروی انتظامی، دادستان و فرماندهی از پس وظایف محوله بر بیایم و به اعتماد مسئولین پاسخ دهم.»

منتظری تسریع در خدمات‌رسانی به اهالی شهرستان گراش، مجهز شدن کلیه‌ی چاه‌ها به وسایل اندازه‌گیری (کنتور هوشمند جهت چاه‌های برقی و کنتور حجمی جهت چاه‌های دیزلی)، جلوگیری از اضافه برداشت آب و انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، انسداد و سلوب‌المنفعه نمودن چاه‌های غیر مجاز را از اولویت‌هایی برشمرد که در شروع کار آن را دنبال خواهد کرد.

رییس شورا: تصفیه‌خانه می‌سازیم

حبیب‌الله مهرابی، رئیس شورای شهر، در این جلسه گفت: «نوید و بشارتی که دارم این است که در سال ۹۴ در شهرستان روی مساله آب حساس شدیم و از هفت‌ میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه شهرداری، یک دوم آن را به ساخت تصفیه‌خانه و خرید تجهیزات تخصیص داده‌ایم.»

او در ادامه بیان کرد: «با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه، حتی آب برکه‌های کل و حاج اسدالله نیز به چرخه‌ی آب شرب و مصرفی مردم برگردانده می‌شود. ما به طور جدی در حال پیگیری این کار هستیم و ان‌شاالله تا پایان سال ۹۴ آن را به بهره‌برداری می‌رسانیم.»

ab14

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. ادرس چاه های غیر مجاز معلومه و همه میدانند .ببینیم و بشنویم که انشالا با حفاران و دارندگان و فروشندگان اب چاه های غیر مجاز برخورد شود .منتظر عمل میمانیم شعارکه زیاد است

  2. همش شعاره،هیچی کی نمیتونه جلو این چاه های غیر مجاز و زمین خوارهای از خدا بی خبر بگیره،حالا ابنم و اشنو ووم

  3. خدا کنه حرف با عمل یه جور بیرون بیاد
    نه مثل دیوار کشی اراضی کشاورزی فقط با کسانی که اشناه نداشتن و ……. نداشتن برخورد کنند
    اگر خدا شناس هستین با هر دزدی برخورد کنید
    یادمه بعضی از اینها میگفتن شما خراب کنید ما باز حفر میکنیم بجز تخریب چاه ها باید مجازاتی باشه که دزد اب زیر زمینی جرات نکنه بعد از تخریب چاه باز چاه بزنه مثل اقای …..که یه بار تخریب کردن باز چاه زد میگفت باز تخریب کنند باز من چاه میزنم
    و خیلی حرفهای دیگه

  4. خدا قوت مسئولین عزیز
    از فرماندار محترم یه سوال دارم.
    تو فکر راه اندازی دفتر مرکزی بیمه ایران نیستید؟
    فکر کنم اگر حمایت بشه بخش خصوصی سریع وارد عمل می شه.
    الان کلی مصیبت داریم اگه یه تصادف کوچیک بشه هزارتا بدبختیه واسه بیمه. هی برو و بیا. روابط عمومی فرمانداری جواب بدن لطفا

  5. همش به نظرم فقط در حد حرفه ، مثل دیوار کشى دور باغات که مى خواستن خراب کنند ، انشاا این حرف شون یعنى چاهاى غیر مجاز که تعدادشون در گراش بیداد مى کنه خواب کنند !

  6. مبارک باشه
    به من چه اصلا؟

    آقای فرماندار! اگه این کامنت ها رو میخونی، (که بعید میدونم) ریاست محترم اداره تحت پوشش شما، شهرداری، شخص شهردار، به محله شهرک ایمان مراجعه کردند، مشکلات بسیار شدید محله را دیدند، قول و وعده دادند که به زودی مرتفع خواهد شد.. (همچون شهردار قبلی که ۵ سال از وعده و وعیدهایش گذشت).
    ایشون ۱۵ اردیبهشت ماه به این محله مراجعه نمودند، و خبر آن در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه در همین سایت کریشنا مستند اعلام شد.
    لینک خبر:
    http://www.gerishna.com/archives/38840

    و در کامنت های این خبر هم اگر مطالعه بفرمائید مطالبی از طرف روابط عمومی شهرداری هم ذکر شده.

    الان تاریخ ۱۱ آبان ماه است، حدود ۶ ماه !!!

    ۶ ماه از قول و وعده های شهرداری نسبت به پاکسازی منطقه از زباله، بیابان زدایی، جمع آوری سگهای ولگرد، تعیین وضعیت رودخانه کذایی کندور، ایجاد فضای سبز، تصحیح تقاطع جلو مدرسه کامروا (که بسیار خطرناک و تصادف آفرین بوده و هست) و … گذشته. اما هنوز وضع همان وضعی که ۶ سال پیش بوده، هست نه حتی ۶ ماه.

    چه کسی باید پاسخگو باشد؟

    شهردار؟ شورای شهر؟ فرماندار؟ یا مقامات بالاتر؟

    امیدوارم حداقل یکی از مسؤولین پاسخ درست و منطقی ای به اهالی این منطقه بدهد و نه تنها پاسخ، دست به عمل شود.. ما اهالی منطقه هم اعلام آمادگی میکنیم.

  7. خدانکه این حرف درست باشه با خیانتکاران ب اینده ب چشم مجرم نگاه کنن ب چشم جنایتکار…از دید من باید ب اشد مجازات محکم شوند دزدی که شاخ و دم نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top