بستن

هم‌نوایی قاریان شیعه و سنی در محفل قرآنی

هفت برکه (گریشنا): مجمع‌القرآن فاطمیون گراش حافظان و قاریان شیعه و سنی جنوب استان فارس را برای اولین بار در یک محفل قرآنی گرد هم آورد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، این مراسم دیشب سی‌ام دی‌ماه با حضور حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در سالن اجلاس شوری برگزار شد. فرودی، فرماندار شهرستان گراش؛ شیخ عبدالصمد ابونجمی، امام جمعه اهل سنت خنج؛ شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده، امام جمعه اوز؛ شیخ محمد صالح انصاری، مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی اوز؛ و مدیران موسسات قرآنی منطقه و روسای ادارات در این محفل قرآنی حضور داشتند.

Ons Ba Qoran (6) copy

حجت‌الاسلام بصیری، مدیر موسسه‌ی قرآن و عترت مجمع‌القرآن فاطمیون گراش، سعی کرد پشت تربیون اسمی را از قلم نیاندازد و به همه‌ی مهمانان و حاضرین جلسه خوش‌آمد بگوید. دوری از تفرقه و نیاز به وحدت، موضوعاتی بود که او روی آن تاکید داشت: «هر جا تفرقه باشد، ارزش‌ها نادیده گرفته می‌شود. ما ارزش‌های زیادی در منطقه داریم که باید آن را حفظ کنیم و همین‌طور علمای ارزشمندی که باید از تجربه و ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم. ما تنها با ایجاد وحدت و همدلی است که می‌توانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه و منطقه گسترش دهیم.»

نام‌آور، مجری برنامه، دلیل حضور نداشتن حجت‌الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه‌ی گراش، را رفتن به مسافرت کاری اعلام کرد و گفت: «حجت‌السلام شاه‌چراغ از این که در این مراسم حضور ندارد، عذرخواهی کرد.» او در معرفی محمدی، مهمان ویژه مراسم، او را فردی دانست که دغدغه‌ی مناطق محروم کشور را دارد و از این مناطق حمایت می‌کند. بعد از صحبت‌های مجری، کلیپی برای معرفی و نشان دادن پیشینه‌ی فعالیت‌های مجمع‌القران فاطمیون گراش پخش شد که کیفیت صدای بسیار ضعیفی داشت.

Ons Ba Qoran (10) copy

فرماندار: تعطیلی دانشکده  علوم قرآنی خیانت نباشد، بی‌اعتنایی است

اصغر فرودی، فرماندار گراش، از فرصت استفاده کرد و در جمع قرآنیان گله‌مندی خود را از تعطیلی دانشکده‌ی علوم قرانی به این صورت مطرح کرد: «در شهرستان گراش به‌حمدالله زمینه‌ی فعالیت‌های قرانی فراهم است. گراش یکی از شهرستان‌های قرآنی کشور است؛ نه به حرف بلکه به تایید آمار و فعالیت‌های قرآنی که داریم. اما گاهی اوقات انسان تاسف می‌خورد و ناراحت می‌شود کسانی که خود به نوعی باید مروج قرآن باشند، در این زمینه کوتاهی می‌کنند. دانشکده‌ی علوم قرآنی گراش متاسفانه مسئولان تهران و شیراز در صدد تسهیل، تعطیل و تضعیف آن هستند و ما به شدت با این برنامه‌ها مخالف هستیم. در شرایط امروز و در شرایط این منطقه، تعدیل کردن و تعطیل کردن یا تسهیل کردن چنین دانشکده‌‌ای که منشا خیرات و برکات زیادی بوده، اگر اسم آن را خیانت نگذاریم قطعا یک بی‌اعتنایی است.»

Ons Ba Qoran (11) copy

فرودی درباره‌ی هزینه‌های صرف شده برای این دانشکده گفت: «مردم آمده‌اند هزینه کرده‌اند و دانشکده راه‌اندازی و فعال نگه داشته شده و فارغ‌التحصیل بیرون داده است. حالا با دلایل واهی به دنبال تعطیل کردن آن هستند. پس این هزینه‌هایی که تا به امروز مردم داده‌اند چه می‌شود؟ شش میلیارد هزینه ساختمانی که دارند می‌سازند چه می‌شود؟ اعتمادی که مردم به مسئولین داشتند، چه می‌شود؟ این‌ها جای گلایه است از مسئولین اوقاف کشور و مسئولین دانشکده علوم قرآنی قم. ما به شدت گلایه‌مند هستیم و این موضوع را پیگیر هستیم که به نتیجه منطقی و عقلایی برسد. بیایید در این جمع، و استقبال مردم از فعالیت‌های قرآنی را ببینید.»

فرماندار به محتوای قرآن در دو بخش فقه و اخلاق اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: «ما در بخش فقه و دانستن مسائلی مانند واجب و حرام غنی هستیم ولی در حوزه اخلاق ضعیفیم و باید اخلاق قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.»

از نوجوان قاری اهل سنت تا افتخار قرآنی گراش

در بخش بعد، حامد درخواه، قاری نوجوان و اهل سنت، بر کرسی تلاوت نشست و آیاتی از قران را خواند. شیخ محمدصالح انصاری، مدیر مدرسه امام حسن شافعی شهر اوز، برای سخنرانی به جایگاه دعوت شد. او بعد از خواندن آیاتی که نشانگر رحمت و برکات قران بود، راه رسیدن به تقوا و بندگی را قران دانست. او به حضور خواهران و طلاب قرآنی اوز نیز اشاره کرد و گفت: «برای اولین بار در منطقه است که خواهران قرآنی اوز برای شرکت در چنین مراسم‌هایی از اوز خارج شده‌اند و این از برکات این برنامه‌های وحدت‌افزا است.»

مجری برنامه از مجتبی فردفانی به عنوان محصول موسسه‌ی مجمع‌القرآن گراش نام برد و از او خواست به جایگاه تلاوت بیاید. تلاوت آیاتی از قرآن و پاسخ به سوال‌های قرآنی چند نفر از حاضرین برای محک زدن حافظه‌ی قرآنی او در این بخش انجام شد.

Ons Ba Qoran (3) copy

قرآن خیمه‌گاه فرهنگی ما است

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بعد از ابراز خرسندی از حضورش در این محفل گفت: «اهمیت قرآن در نظام و جمهوری اسلامی ایران بسیار واضح و روشن است. خیمه‌گاه فرهنگی ما قرآن است و باید حتما در جهت پیشبرد اهداف نظام به فعالیت‌های قرآنی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. بیشترین توجه و تاکید رهبری نیز بر روی مسائل فرهنگی و قرآنی است و این نشان از اهمیت قرآن نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.»

او بر ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد و گفت: «ظرفیت‌های مردمی گسترده و توسعه‌یافته‌تر از ظرفیت‌های دولتی است. همه مردم در قبال ترویج و بسط فرهنگ قرآنی مسئول هستند. نمونه‌ای از برکات آن همین موسسات قرآنی است. البته از مسئولین قرآنی کشور به دلیل محقق نشدن بودجه‌های قرانی در چند سال متوالی و تقلیل اعتبار در سال ۹۴ گله‌مندیم و این شرایط ضرورت مردمی بودن فعالیت‌های قرانی را بیشتر نشان می‌دهد.»

تلاوت استاد غریب‌نواز، یکی از قاریان بین‌المللی، و ستوده، یکی از قاریان شهرستان گراش، بخش پایانی برنامه بود.

در این مراسم از دانش‌آموزان ممتاز مرحله استانی در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ نیز تقدیر شد. علی فتحی دانش‌آموز دبیرستان سیدالشهدا(ع) به دلیل حفظ پنج جزء قرآن کریم، آرزو حقانی دانش‌آموز مدرسه امام حسن عسکری (ع) در بخش تفسیر قران کریم، امیر حسین تراب‌پوران از متوسطه شاهد در بخش مداحی، سحر جهانیان از دبیرستان حضرت ام‌البنین (س) در بخش انشا نماز، و علی نام‌آور از متوسطه شاهد در بخش اذان، دانش‌آموزانی بودند که در این لیست قرار داشتند. پخش نشریه داخلی فاطمیون که ویژه‌‌نامه‌ای از مقدمات برگزاری این محفل قرانی بود نیز از دیگر حاشیه‌های بخش پایانی این مراسم بود. مهدی وفایی‌فرد سردبیری نشریه داخلی فاطمیون را برعهده دارد.  

عصر روز پنجشنبه نیز مراسم کلنگ‌زنی واحد خواهران مجمع‌القرآن گراش و افتتاح دوره تثبیت محفوظات حافظان کل قرآن کریم تحت نظر مجمع القرآن گراش در حسینیه‌ی حضرت علی اکبر (حاج ‌شاجان) برگزار شده بود (خبر در هفت‌برکه)

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. با سلام؛
    ضمن تشکر و خدا قوت به همه دستندرکاران محفل، برنامه خوب و زیبایی برگزار شد، و اما در مورد اینکه از یک استاد دانشگاه به عنوان قاری بین المللی نام برده شده باید صورت مسأله برای مخاطبین عزیز روشن شود، صرف حضور یک استاد دانشگاه در یکی دو کشور به عنوان میهمان نمیتوان چنین القالبی را برایشان متصور شد، این در حالی است که قاریان شهرستان به طور مثال جناب سعادت به مراتب از شیوایی تلاوت و فن قرائت بیشتر بهره مند هستند و همچنین توان مندتر، جایگاه استادی در دانشگاه را نباید متصل به دیگر امور و برنامه ها دانست، بلیغ بودن زبان عربی در تلاوت قرآن ، رعایت حد اقل علوم و رعایت یک دستی در تلاوت یا همان رعایت ردیف آوایی و عدم فالش صوت و تنغیم از أصول بسیار مهم برای نشان دادن توانمندی یک قاری در تلاوت خواهد بود ، عدم رعایت حد اقل مخارج حروف زبان عرب و بخصوص تجوید نشان از توانایی یک قاری در سطوح جهانی نیست ، امید که هر کسی در جایگاه خودش و در شان و منزلتی که محق ” است شناخته و گرامی داشته شود. جا دارد از جناب حاج مسعود محسن زاده ریاست اسبق مجمع القرآن نیز تشکر ویژه داشته باشم و جای این بزرگوار نیز در محفل و در جمع مدعوین خالی بود.جمیعا در پناه خداوند محفوظ باشند ان شاءالله.

  2. عرض سلامی دوباره؛
    جناب مطلع بزرگوار منظور بنده حضور این بزرگوار و احترام این عزیز در کل برنامه حتی تشکر لسانی و زیبنده تر این بود که ایشون رو هم در جایگاه ، چه بین بزرگواران جلو و چه دقایقی جهت إیراد سخن حضور داشند، بله بنده هم ایشون رو در ردیف های رو به پایان زیارت کردم ولی از محل استقرار چنین شخصی و عدم حضوربین دیگر عزیزان به عنوان فردی که سالها و کم و بیش نزدیک ١۵سال ریاست مجموعه رو به عهده داشتند بیشتر ازکمی کم لطفی بود.

  3. یعنی حالم بهم میخوره از ادمایی که میان هی عجز و ناله میکنن که کاش بجای کلنگ زنی ،اشتغال زایی میشد یا فلان و فلان کار، آقا مگه هم این هم اون نمیشه؟ چرا اصرار به حذف این کار خیر دارن؟ چرا فکر میکنن این کار خیر بازدهی نداره و اندک افرادی میتونن بهره ببرن؟اونا از تعداد شرکت کنندگان دوره حفظ مطلع اند؟؟؟ چرا نمیاید مثلا از راه اندازی مجدد سینما انتقاد کنین،،؟میدونین چقد خرج شد؟چقد بازدهی داشت؟چند نفر استقبال کردن؟ ایا نمیشد اون فیلم ها رو بعدا خرید و دید؟الان چرا همه زوووم کردن رو کار خیری که در جهت احقاق حق قرانه؟؟؟

  4. جناب سبحان
    ایکاش تا از ما نخواستند قضاوت کنیم قضاوت نکنیم.
    بنده در جریانم چندین مرتبه دوستان از ایشان خواستند تشریف بیاورند جلو .
    خودشان قبول نکردند.
    بعد هم هیچ کجا رسم نیست که مدیر سابق و اسبق و … در مراسمی صحبت کنند.
    مثلا شما فرض بفرمایید آموزش و پرورش. آیا در مراسمی که مدیر حال و سابق و اسبق حضور دارند همه می آیند صحبت می کنند؟
    یا در جایی که فرماندار حال و سابق حضور دارند هر دو صحبت می کنند؟
    یا رییس جمهور؟ یا رییس هر نهاد و اداره و ارگانی؟
    رسم بر این نیست که هر جا چند مدیر حضور دارند همه صحبت کنند.

  5. با احترام؛
    جناب مطلع عزیز ؛ مطلع باشید این قضاوتی که فرمودین اگر همچون مثال بی ربطی هست که بیان کردین ، خوب همین که شما فرمودید درسته !!وگرنه تا جایی که بنده در جریان هستم مجموعه مجمع القرآن جزء ادارت دولتی نبوده که نیاز به این که رئیس جمهور سابق و … نیاز به معارفه و…داشته باشه ، لازم است دقت نظر بیشتری بفرمایید ،اگر وقت برای إیراد چند کلام از زبان فرماندار و …نهاد های دولتی ، که چه از قبل و تا حال هیچ کمکی بالافعل به این مجموعه نکرده و نخواهد هم کرد لازم هست ، برای ریاست اسبق واجب مؤکد خواهد بود ، که شامل مثال شما نمیشه و صد البته متعجب از این همه دقت نظر.محفوظ باشید

  6. اقای گراشی بنظر خودتون شغل نون واب داری دارید وخبر از بیکاری وفقر ندارید برای همین است که حالتان از گفتن معضل بیکاری بهم میخوره

    1. من از معضل بیکاری حالم بهم نمیخوره، ازینکه تا اسم کلنگ زنی مسجد یا حسینیه یا یک مکان مذهبی به میون میاد، همه یادشون میاد که بزنن رو طبل اعتراض که ای هزینه ها گزاف است و کاش و کاش و کاش،،،،،
      شما میدونین چه هزینه های گزافی داره تو شهر انجام میشه؟

  7. سلام قولا من رب رحیم
    حق با کاربر گراشی است.
    چراکه ازدل این مسجد و حسینه هاست که دلسوزانی چون خمینی کبیربه پامی خیزند و موسسه هایی چون کمیته امدادو بهزیستی ومددکاری و… ابداع نموده و فقرزدایی می کنند هرچند کافی نیست وخمینی ها کم اند .
    سوال اینجاست که کجای این متون فوق الذکر درباره حسینیه سازی انتقاد شده که عزیزما کاربر گراشی حالش به هم خورده؟
    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top