بستن

سفره‌ای از ادبیات و هنر و فرهنگ در خونه کدیم

هفت‌برکه فاطمه آتشی (روابط عمومی خونه کدیم ۳) : به روزهای پایانی بازدید از خونه کدیم ٣ نزدیک می‌شویم و این باعث شده جمعیت بیشتری برای دیدن موزه‌ی مردم‌شناسی گراش و شرکت در ویژه‌برنامه‌ها راهی خانه شهیدان عظیمی شوند.

امشب نهم فروردین ساعت ۹ نیز ویژه‌برنامه‌ی «لذت ادبیات» با حضور صادق رحمانی برگزار می‌شود. در این برنامه مهمانان به بازخوانی قطعات ادبی شعر و داستان مورد علاقه‌ی خود می‌پردازند. لذت ادبیات با همکاری انجمن شاعران و نویسندگان گراش و در قالب جلسات سین این انجمن برگزار می‌شود.

اختتامیه طرح خونه کدیم فرداشب، دهم فروردین ۱۳۹۶، برگزار می‌شود. تا فردا از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید از این خانه بازدید کنید.

ساعت زمین

پنجم فرودین هم‌زمان با بسیاری از شهرهای ایران و سراسر دنیا، خونه‌ کدیم و کلات به عنوان نماد گراش از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت در خاموشی به سر برد تا به صورت نمادین، قدمی در راه حفاظت از محیط زیست برداشته باشد. «ساعت زمین» یک رویداد جهانی است که توسط صندوق جهانی طبیعت هر سال برگزار می‌شود. نمادهای اصلی شهرها خاموش می‌شوند، و مردم در شهرهای مختلف جهان اقدام به خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل الکتریکی خود به مدت یک ساعت می‌کنند تا تاثیرات عظیم انسان بر زمین که نهایتاً موجب تغییرات اقلیم می‌شود را یادآوری کنند. محمدامین نوبهار، مجری این ویژه‌برنامه بود و با سید محمد حسین خلیلی از طریق اسکایپ درباره‌ی آلودگی نوری صحبت کرد.

ایستاده در تاریخ

گفتگو با دکتر حاج علی‌اکبر محمدی، هم‌رزم شهید علی‌اکبر عظیمی؛ و دکتر احمد عبداللهی، هم‌رزم شهید غلامحسین عظیمی، دو ویژه برنامه بود که به اسم «ایستاده در تاریخ» در دو شب برگزار شد. این ویژه‌برنامه‌ با الهام گرفتن از شهدا و فرهنگ شهادت، از جمله ویژه‌برنامه‌هایی بود که مورد استقبال قرار گرفت. حضور خانواده‌ی شهیدان عظیمی در این شب‌ها موجب دلگرمی بیشتر بین برگزارکنندگان طرح خونه کدیم ۳ بود. گزارش گفت‌وگو با حاج علی‌اکبر محمدی در ایستاده در تاریخ ۱ را از این‌جا می‌توانید بخوانید.

اما دکتر احمد عبدالهی در فرصتی که در ایستاده در تاریخ ۲ داشت، از خاطرات مشترکش با با شهید غلامحسین عظیمی از زمان تحصیل تا زمان همسنگر شدن در جبهه گفت: «شهدا رفتند که ما شاد باشیم و زندگی کنیم. وقتی اولین بار بعد از شهادت غلامحسین، مادرش را دیدم، خیلی سختم بود که کنار مادر شهید باشم و او نباشد. همین همنشینی با شهید از الطاف خدا به من بود. غلامحسین در جوانی پدرش را از دست داد. و این مادر شهید بود که این مسیر را به او نشان داد. من فکر می‌کنم اگر امروز قرار است یاد و قدردانی‌ای شود، قبل از قدردانی از خود شهدا، باید از مادر او قدردانی شود. او همچین شهدایی را به جامعه اهدا کرده است. من مادر غلامحسین را والده خودم می‌دانم.»

او درباره زنده کردن خاطره‌ی شهیدان عظیمی در خانه‌ی خودشان گفت: «تلاش دست‌اندرکاران برگزاری خونه کدیم ۳ در مسیر صیانت از میراث فرهنگی کار بزرگی است، به خصوص در حال حاضر که بی‌هویتی دارد بیداد می‌کند. اگر می‌خواهیم مملکت پایدار باشد، باید پاسدار ریشه، قدمت و تاریخ خود باشیم و یاد شهدا را زنده نگه داریم. شهدا بارزترین و ناب‌ترین مثال میراث فرهنگی هستند. وقتی اسم میراث فرهنگی را می‌بریم، یعنی اثری از گذشته که شما در آینده بتوانی به آن افتخار کنید؛ و چه چیزی بالاتر و بهتر از شهید؟ کار بسیار پسندیده و بزرگی است. ما می‌توانیم با اعتماد به جوانان، شهر گراش را از لحاظ فرهنگی و اقتصادی بلند کنیم. گراش باید به نقطه‌ای برسد که به واسطه شهدا و پتانسیل‌ و امتیاز‌هایی که دارد، در جهان یک نماد باشد تا ما نیز آن دنیا مدیون خون شهدا نباشیم.»

با نقاش گراشی

هفتم فروردین هم نمایشگاه کوچکی از آثار داریوش آرمان‌مهر، نقاش گراشی، برگزار شد، و مسعود غفوری با او درباره‌ی زندگی‌اش، ورودش به دنیای هنر و نقاشی، سبک کارش و وضعیت هنر نقاشی در گراش و ایران صحبت کرد. ارائه‌ی آثار آرمان‌مهر و شنیدن تظرات او، نظر علاقه‌مندان به نقاشی و نقاشان مطرح جهان را به خود جلب کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم بیخه‌جات

دیشب یعنی هشتم فروردین نیز در ویژه‌برنامه‌ی «فرهنگ و آداب و رسوم بیخه‌جات»، عبدالعلی صلاحی با دکتر جواد عسکری چاوردی درباره‌ی فرهنگ عامیانه مردم لامرد، و همچنین با موسی هنرپیشه در مورد ریشه‌های دینی فرهنگ و آداب و رسوم مردم لامرد گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top