بستن

تعیین جریمه برای ریختن زباله در تنگ آب + تکمیل خبر

هفت‌برکه (گریشنا): شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش در جلسه‌ای فوق‌العاده برای ریختن زباله در محدوده‌ی تنگ آب جریمه تعیین کرد.

به گزارش هفت‌برکه، این تصمیم در سیزدهمین جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی اتخاذ شد. مهدی آینه‌افروز، دبیر شورا، با اعلام این خبر گفت: «حضور شهروندان و مهمانان نوروزی در محدوده سد تاریخی تنگ آب باعث شده است مقدار زیادی زباله در این منطقه به جا گذاشته شود. شورا تصمیم گرفته است با اعمال جریمه‌های نقدی و غیرنقدی، به مقابله با این پدیده‌ی شوم بپردازد.» آینه‌افروز می‌گوید این تصمیم با امضای فرماندار شهرستان به پلیس ابلاغ شده و از فردا، سیزدهم فروردین‌ ۱۳۹۶، اجرا می‌شود.

بررسی خبرنگار هفت‌برکه نشان می‌دهد جریمه‌ی در نظر گرفته شده برای هر نوع زباله متفاوت است: ریختن کاغذ و دستمال کاغذی، جریمه‌ی نقدی از صد هزار تا یک میلیون تومان دارد. ریختن پوست میوه موجب گماشته شدن به کار اجباری می‌شود. ریختن انواع پلاستیک، باعث برداشته شدن حقوق شهروندی از جمله حق خرید افراد می‌شود. ریختن قوطی کنسرو و نوشابه، زندان انفرادی و خانوادگی را در پی دارد. ریختن ته‌سیگار باعث انفصال از خدمات شهری و دولتی می‌شود. و ریختن هر نوع شیشه‌خرده، لغو مادام‌العمر حق نامزدی در انتخابات شورای شهر را در پی خواهد داشت.

یکی از اعضای شورا که به دلیل پیشگیری از تبلیغات زودرس نام او را ذکر نمی‌کنیم، گفت: «پیشنهاد داده بودیم که کار اجباری حتما در گاوداری باشد، اما اعضای شورا به دلایل اجتماعی با این پیشنهاد موافقت نکردند. پیشنهاد دوم ما این بود که افرادی که از خود تکه‌های پارچه مثل شورت و جوراب و پمپرز بچه به جای می‌گذارند، از گراش تبعید شوند، که آن هم متاسفانه به دلایل اخلاقی تصویب نشد.» وقتی از این عضو شورا پرسیدم آیا واقعا چنین زباله‌هایی هم دیده شده است، او در جواب گفت: «آقا! واویلاست!» او برای اثبات ادعایش، عکس‌هایی در اختیار هفت‌برکه گذاشته است که به دلایل اخلاقی از انتشار آنها معذوریم.

خبرنگار هفت‌برکه از این جلسه فوق‌العاده که ساعت یک بامداد ۱۳ فروردین تشکیل شد، گزارش می‌دهد: «پیش‌نهادهای دیگری مانند انداختن افراد از بالای سد تنگ ‌آب، انتصاب به عنوان رییس اداره میراث فرهنگی، رد شدن از روی مجرمین با تراکتور و دفن مجرمین با زباله‌هایشان نیز مطرح شد که انجمن‌های محیط زیست و دستکش‌سفیدها با این میزان شدت عمل مخالفت کردند.»

یکی از اعضای گروه دستکش‌سفیدها که حدود دو سال پیش تنگ آب را از زباله پاک کرده بودند (خبر در هفت‌برکه) به خبرنگار ما گفت: «کاش حداقل چند تا دیوار آنجا بود که رویش می‌نوشتیم لعنت بر پدر و مادر هر کس که اینجا آشغال بریزد. اما همین هم نیست. البته تاثیری ندارد، ولی دل آدم که خنک می‌شود.»

اما حسنعلی وندال، یکی از شهروندان مخالف این طرح، در پیامی برای هفت‌برکه نوشته است: «این قانون ضد انسانی، ضد طبیعت و مخالف روح آزادی‌خاه انسان است. من قطعا از طریق مراجح قانونی برای لغو این چرندیات اقدام می‌کنم. این حق هر شهروند است که هر چقدر که می‌خواهد از طبیعت استفاده کند. اصلا به شورا چه مربوط؟» ح. باشعورزاده نیز در پیامی نوشته است: «خجالت آور است که بعضی‌ها با ایجاد فضای امنیتی و پلیسی خودشان را مالک و صاحب یک فضای عمومی می‌دانند. کسی که خودسرانه این روزها برای تنها مکان تفریحی طبیعی عمومی قانون وضع می‌کند فقط باید یک جمله بشنود: خجالت بکش […]»

در تصویر زیر می‌توانید زمانی را که هر نوع زباله در طبیعت تجزیه می‌شود، و مقدار جریمه‌ای را که بر همین اساس برای آن تعیین شده است، ببینید. با توجه به تبعات قانون جدید، این خبر در آینده به‌روز می‌شود.

تکمیل خبر: این خبر یک «دروغ سیزده» است، خبری که در واقعیت اتفاق نیفتاده است، اما با اصول و مبانی خبرنویسی حرفه‌ای نوشته می‌شود، و به هدف شوخی و همچنین بالا بردن سواد رسانه‌ای مخاطبان منتشر می‌شود. برای خواندن تاریخچه‌ای از دروغ سیزده، یا دروغ اول آوریل، یا به انگلیسی April Fool’s Day کافی است در اینترنت جستجوی کوتاهی انجام دهید.

ما برای انتشار این خبر دروغ، دست کم دو دلیل داشتیم: اول این که توجه خوانندگانمان را به این نکته جلب کنیم که هر خبری را با دیدی انتقادی بخوانند و آن را به راحتی باور نکنند. حتی منابع معتبر خبری هم ممکن است گاهی به خاطر اشتباه فردی یا سوء تفاهم یا … خبر نادرست منتشر کنند. با این که تنظیم این خبر به زبانی کاملا طنزآمیز انجام شده است، باز هم بعضی از خوانندگان آن را جدی فرض کردند.

و دوم این که قصد داشتیم از خلال این شوخی رسانه‌ای، توجه خوانندگان را به نکته‌ای بسیار حیاتی جلب کنیم: تبعات ریختن زباله در طبیعت. هرچند این خبر شوخی بود، اما با یک جستجوی کوتاه دیگر درباره‌ی جریمه‌های شهروندی، می‌توانید مطالب زیادی درباره‌ی جریمه‌های سنگین ریختن انواع زباله و ایجاد آلودگی در کشورهای دیگر پیدا کنید (برای مثال اینجا). مثلا آیا می‌دانستید در ایران هم پرت کردن زباله از ماشین، جریمه‌ی سی هزار تومانی در پی دارد؟

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

24 نظر

  1. در تمام کشورهای که محیط زیست براشون ارزش داره اول فرهنگ سازی میکنند بعد در کنارش بعضی جریمه ها در نظر میگیرند
    اول یک سوْال چرا روزی که تنگ اب رو به مکان تفریحی تبدیل کردین فکری برای حفظ این مکان با ارزش نکردین
    یعنی گذاشتن سطل زباله
    اموزش مردم به حفظ محیط زیست
    اگر فرهنگ سازی نشه هرگز جواب نمیده
    زباله نریختن فقط مربوط به تنگ اب نیست شهروندان عزیز باید بفهمند زباله ریختن +از اینکه چهره شهر رو زشت میکنه فرهنگ ما رو هم به دیگران نشان میدهد
    همان شکلی که طبیعت با ما مهربان هست ما هم باید با طبیعت مهربان باشیم
    همان شکلی که طبیعت به ما زیبای رو هدیه میدهد ما هم باید به طبیعت پاکیزگی و نگهداری از طبیعت رو بهش هدیه بدهیم

    1. داداش
      همین کاراشون شده مد کلاس
      فکر کنم فرهنگ در پوشش خودشون میبینن
      مثلا
      کفش بدون جوراب استین بالا زدن خانمها .مثلا ازادانه جیغ زدن
      عکس های یهوی و کاری به طبیعت زیر پاشون نداشتن
      و خیلی چیز های دیگه متاسفانه داره کم کم تو شهر ما هم جا میفته و همه پدر مادر ها باید نگران فرهنگ غلط یا همون تفسیر غلط فرهنگ باشیم

  2. راس میگه به جوک بیشتر میخوره تا جریمه،توو قانونی که جریمه دزدها بریدن انگشت دسته و هیچ وقت اعمال نمیشه،چطوری این جریمه های سنگین( اونم اعضای شورای شهر بستن) میخوا اعمال شه؟؟؟

  3. فرهنگ سازی و اعمال قوانین خوبه ولی تاثیراتش بلند مدته و ما هم یه تنگ اب که بیشتر نداریم که بیاییم تاثیرات فرهنگ سازی رو بعد از چندین سال مشاهده کنیم که تا اون زمان فکر نکنم چیزی از طبیعت تنگ اب مونده باشه
    یکی از راههای میانبر و سریع برداشتن همین جاده است که میتونه خیلی از مسائل رو خودبه خود حل میکنه
    مشکل تنگ اب فقط زباله نیست خیلی مشکلات دیگه است که به چشم نمیاد به عنوان مثال با ورود وسائل نقلیه به طبیعت اون منطقه مقدار کم حیات وحش باقیمانده رو هم از بین میبره
    سعی کنیم اینجور نشه که بعد از سالها همانطور که بزرگترها برای ما از پوشش گیاهی و حیات وحش اون منطقه تعریف میکردن ما هم برای بچه هامون فقط خاطره تعریف کنیم

    1. این پیشنهاد اون زمان ما به اقایون دادیم که جاده تا حد امکان پاین دره نره و اگه مردم برای طبیعت احترام دارن میشخ با یه جاده باریک که اونم به طور طبیعی درست میشه الباقی مسیر طی کنن ولی متاسفانه خریدار نداشت .
      نمیدونم چرا بعضی از موضوعات بجای اینکه ضررش برسی بشه بیشتر راحتی افراد در نظر میگیرن.
      قابل ذکر یه تلنگری بزنیم به اشخاصی که با نوشتن اشعار الکی روی دیوار ها و سنگ ها و اب انبار ها چهره اونها رو تغییر میدن فقط تاسف باید خورد

  4. بنظر من توو یه سایت خبر همچی شوخی جالب نیست،از این پس سری بعد که یه پست گذاشته میشه باید بگیم اینم شوخیه یا نه!اینجور چیزا مال پیامکای واتساپیه نه یه سایت معتبر

    1. دروغ سیزده فقط یک بار در سال، آن هم روز سیزدهم فروردین، منتشر می‌شود.
      در تکمیل خبر درباره‌ی دلایل این کار توضیح داده شده است.

        1. شما جنبه‌ی طنز این قضیه را در نظر نمی‌گیرید. اسم این نوع خبرها را در ایران «دروغ سیزده» گذاشته‌اند، در صورتی که بهتر است به عنوان «شوخی سیزده» شناخته شود تا این سوء تفاهم هم پیش نیاید.

    1. نظر شما و چند تن دیگر از دوستان که به این موضوع اشاره کرده بودید، برای لو نرفتن این قضیه تا امشب درج نشد.
      الان که تکمیل خبر را اضافه کردیم، نظر شما هم به نمایش در آمده است.
      از دقت نظرتان سپاسگزارم.

  5. بازم دو ودلیله قانع کننده نبود،من راجب دروغ سیزده اطلاعی نداشتم،ب قولتون مال خارجیاس،فقط اسم اعضای شر بد در رفت،اخه من چون اطلاعی نداشتم واس دیگران تعریف کردم و انها این کار اعضای شهروبچه گونه دونستن

  6. سلام
    طرح خوبیه باید همچین قانونی باشه اغلب کسانی که از این طبیعت استفاده میکنن وسیله نقلیه دارنو پلیس هم همچین اجازه داره ریختن اشغال جریمه داره پس میشه از این قانون استفاده کرد
    بحث اصلی !
    ولی….
    میگم چرا باید ملتو به شنیدن دروغ عادت داد مثلا اولین دروغ سال ۹۶ یا دروغ سیزده ………
    حالا گیرم اجازه نشر داشته باشیم چرا باید مردم از مزه این نوع دروغ گفتن اگاه کنیم که مردم استفاده کن بعد خیلی راحت بگیم دروغ سیزده بود.

  7. یادته قبلا گفتم مشکل آب این همه نیس که میگن و دعا کنیم بارون میاد تو کامنت های قبلی الانم این همه بارون جمعش کنین تا سفره اب ها زیاد بشه.الانم میگم چن ماه دیگه اینقدر هوا گرم میشه که سگم اونجا پر نمیزنه و همه چی بیابونی میشه.پس این گرما تجزیه رو سریع میکنه و پلاستیک و همه چی بخار میشن.پس گیر ندین خوش باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر
scroll to top