بستن

سگ‌های ولگرد در آغوش مهربان «بهار»

هفت برکه (گریشنا) – فاطمه یوسفی: «دختری گریه‌کنان در حال فرار است سرم را می‌چرخانم و سگی خاکستری با خال‌های قهوه‌ای رنگ را می‌بینم که خودش را به آن سمت کوچه می‌رساند و از دید خارج می‌شود. محله شده است پاتوق سگ‌ها، صدای واق واقشان خواب را از ما گرفته است، آشغال‌ها را به هم می‌ریزند و از ترس گرفتن سالک و بیماری‌های دیگر می‌ترسم بچه‌ام را برای بازی به کوچه بفرستم. باید نسلشان را منقرض کرد، آسایش را از ما گرفته‌اند.» این‌ها را زن همسایه‌ چند شب پیش می‌گفت.

اما بهار می‌گوید:«سگ‌ها حق زندگی دارند و به صورت خیریه‌ای دوست دارم جلو کشتار سگ‌ها را بگیرم. » او خودش را برای ما این‌طور معرفی می‌کند: «من حبیب بهار ساکن گراش و دوستدار حیوان هستم.»

چه کسی مسئول سگ‌های ولگرد است؟

پیش از این در گزارشی با عنوان«چاره‌ای جز سگ‌کشی نیست» از مشکلات چندین‌ساله‌ای که عبور و مرور سگ‌ها در سطح شهر برای مردم ایجاد کرده بود برایتان گفتیم و صحبت‌های مسئولین را شنیدیم. در این‌ پست نیز فیلمی از هجوم سگ‌ها در شهرک ایمان منتشر شد. این مشکل از یک سال پیش با بیماری و کهولت سن، شکارچی سگ‌ها که مامور شهرداری بود تشدید شد او به ازای کشتن هر سگ هشت هزار تومان می‌گرفت بعد از او شهرداری نداشتن و پیدا نشدن نیروی کار را عامل افزایش تعداد سگ‌ها در محلات ‌می‌دانست.

در این گزارش قاسم فرسوده معاون فرماندار، ارگان‌هایی که مسئولیت رسیدگی به این معضل را داشتند را معرفی می‌کند و می‌گوید:«فرمانداری به عنوان هماهنگ‌کننده و شهرداری، دانشکده علوم پزشکی، محیط زیست و نیروی انتظامی به عنوان اعضای کمیته در این موضوع مسئولیت دارند.»

من مخالف سگ‌کشی هستم

اما حالا این مشکل به دست بخش خصوصی در حال حل شدن است. حبیب بهار مسئولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را پذیرفته است. او می‌گوید: «می‌دیدم سگ‌ها را گاهی با فشنگ، سم و بدتر از آن با آب اسید می‌کشند این برایم خیلی ناراحت‌کننده بود و نمی‌توانستم کشتن آن‌ها را ببینم. من مخالف سگ‌کشی هستم. به فکرم رسید ساخت پناهگاه می‌تواند هم مشکل مردم را حل کند و هم مانع سگ‌کشی شود برای همین در زمین شخصی خودم و با هزینه‌های شخصی پناهگاهی ساختم به اسم پناهگاه خلقت که در آن از سگ‌ها‌ی ولگرد نگهداری می‌کنم. در این زمین حدودا یک هکتار با سیمان و بتن شالوده زده‌ام که سگ‌ها نتوانند زمین را بکنند.»

بهار در آغاز کار چهل سگ را زنده‌گیری کرده است: «تا الان چهل سگ که از دو شهرک کارگران و فرهنگیان جمع‌آوری شده‌اند به این پناهگاه منتقل شده‌اند. و تا چند روز دیگر همه سگ‌های ولگرد در این دو شهرک که پیش از این سگ‌های زیادی در آن پرسه می‌زدند جمع‌آوری می‌شوند و دردسرها و مشکلات ساکنین محل حل خواهد شد. این کشتارگاه در انتهای بلوار قدس در منطقه‌ای که به اسم تنگ حسین معروف است، قرار دارد. البته می‌خواستم پارسال کار را شروع کنم ولی خیلی هزینه‌بر بود به خصوص جمع‌آوری، تهیه و انتقال غذا برای آن‌ها زحمت زیادی داشت و کار سختی بود.»

او در ادامه می‌گوید:«امیدوارم طرح ما به شکست منتهی نشود چون در این صورت باز سگ‌ها را می‌کشند و این برای من سخت است.».

شهرداری حامی پناهگاه خلقت است

از غلامعباس زارع، شهردار گراش می‌خواهیم بگوید حالا که کار به بخش خصوصی واگذار شده است آیا حمایتی از سمت شهرداری خواهد داشت یا نه؟ او جواب می‌دهد:«این پناهگاه دو نگهبان دارد در موضوع تامین هزینه نیروی انسانی که یکی از هزینه‌های جاری و به صورت ماهیانه است شهرداری نسبت به پرداخت حقوق این دو شخص مسئولیت را پذیرفته است.البته پیگیری این موضوع از سال ۹۵ در دستور کار شهرداری قرار گرفته بود که خوشبختانه با توجه به همکاری بسیار خوب آقای بهار این کار فعلا شروع شده و شهرداری نیز تمام تلاش خود را جهت حمایت از این‌گونه طرح‌ها به ویژه طرح مذکور که یکی از مشکلات شهر گراش است  انجام خواهد داد. قسمتی از غذای سگ‌ها نیزاز طریق اضافات موجود در کشتارگاه شهرداری تامین خواهد شد و دو عدد سطل بزرگ نیز جهت استفاده در این کار توسط شهرداری تهیه شده است.»

او ادامه می‌دهد:«به دلیل اهمیت موضوع قطعا شهرداری حامی این طرح خواهد بود و در ادامه با دعوت از کارشناسان متخصص نسبت به تکمیل و توسعه مکان موصوف با همکاری بخش خصوصی اقدام خواهد کرد.»

بهار: وام و زمین نگرفته‌ام

بهار اما در همین شروع کار گله‎‌هایی از مردم دارد و می‌گوید: «هنوز در اول راه بودم که می‌شنیدم مردم می‌گویند بهار در قبال این کار از سمت ارگان‌ها پول، وام و زمین گرفته است در صورتی که ارگان‌ها حتی یک تور به من نداند که بتوانم سگ‌ها را جمع‌آوری کنم چه برسد به هزینه‌های دیگر. من هیچ توقعی از مسئولین و ارگان‌ها ندارم تنها خواسته‌ام این است که برای ما تفنگ بیهوشی تهیه کنند چون دیگر نیاز نیست آن‌ها را به صورت دستی بگیریم و با خطرات روبه‌رو شویم.»

او در مورد نحوه‌ی گرفتن سگ‌ها می‌گوید:«یک اتاقکی روبه‌روی منزلمان در شهرک فرهنگیان برای این کار در نظر گرفته‌ایم برای به دام انداختن سگ‌ها گوشت و آشغال در این اتاقک می‌ریزیم و سگ‌ها که به داخل اتاقک رفتند به صورت دستی و با بند آن‌ها را شکار می‌کنیم و بدون اذیت کردنشان آن‌ها را وارد توری می‌کنیم و به پناهگاه منتقل می‌کنیم. من با کمک دو کارگرم و گاهی اوقات پسرم بعضی از شب‌ها تا صبح برای این کار وقت می‌گذاریم تا سگ‌ها را جمع‌آوری کنیم.»

بهار در تکمیل صحبت‌هایش پیرامون پناهگاه خلقت گفت:«شاید به چشم نیاید اما برای ساخت این پناهگاه به صورت شخصی هزینه‌ی زیادی پرداخت کرده‌ام، خرید زمین، توری، شالوده و بتن کردن، سنگ‌ریزی، داربست فلزی، سنگ جمع کردن برای محوطه و حوضچه درست کردن و هزینه‌ی لوله‎‌کشی و شناور، یک خودرو کهنه هم تهیه کردیم برای بردن و آوردن آشغال‌ها و همین‌طور یک موتورسیکلت برای گرفتن سگ‌ها، همه این هزینه‌ها به خاطر این بود که جلو کشتار آن‌ها را بگیریم و ثوابی کرده باشیم و گرنه هیچ تسهیلاتی از سمت ارگان‌ها به من تعلق نگرفته است از طرفی نگهداری از آن نیز برای من سودی ندارد چرا که همه سگ‌های ولگرد لوس هستند و مثل سگ‌های شکاری که خرید و فروش می‌شوند و سود دارند، نیست.»

او می‌گوید:«درحوضچه‌ای که ساختیم سگ‌ها سم‌زدایی می‌شوند، به آن‌ها قرص انگل می‌دهیم. استخر بزرگی نیز در محل است که با آب باران پر می‌شود و فعلا آب لازم را تامین می‌کند هر چند همیشگی نیست. برای مانع شدن از زاد و ولد آن‌ها نیز با توری نرها و ماده‌ها را از هم جدا کرده‌ایم.»

او در ادامه از شهروندان می‌خواهد اگر در محله‌شان سگ‌های ولگرد پرسه می‌زنند و یا زاد و ولد کرده‌اند و مشکلاتی به وجود آورده‌اند با این دو شماره ۰۹۰۲۱۸۲۹۲۸۰ و ۰۹۱۷۷۸۲۹۲۸۰ متعلق به حبیب بهار تماس بگیرند تا نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شود تا از این طریق جلو کشتار سگ‌ها را بگیریم.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. هر کسی یه عشقی داره افرین براقای بهار که کار خوبی انجام داده ان شاالله خدا خیردنیا و اخرت نصیبش کنه اخه ادم های این دور وزمانه هرچی و هر کی بدونن مزاحمه فقط راه نجاتشون در کشتن میدونن

  2. افرین به اقای بهار…
    مسولان بی کفایت یاد بگیرند. وقتی ازار واذیت و کشتن حیوانات رو تو شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای میبینم خیلی ناراحت وعصبانی میشم.
    حبیب خان باهات تماس میگیرم و یه فیلمی میگیرم و واسه گزارشگر من و تو میفرستم.
    خدا خیرت بده.

  3. نگهداری از سگ بی سرپرست کار مشکلیه مردم گراش هم باید کمک کنند
    خورد خوراک سگها هزینه نگهداری سگها زیاده باید شماره حسابی باز بشه به اسم همین پناگاه تا گراشی های عزیز بتونند کمک اقای بهار کنند اگر میخوان این حرکت به شکست برنخوره
    خسته نباشی اقای بهار

  4. درود بر جناب حبیب بهار که برای این فرشته های مهربان و بی آزار پیام آور مهر و محبت و دوستی و انسانیت هستند. این خبر که شنیدم بی نهایت خوشحال شدم و به خود گفتم پس هنوز هم در این دنیا انسانهای بزرگ با دلی پر مهربسبار وجود دارند فقط کافی است نگاهی به اطرافمان بیندازیم تا آنها را ببینیم. و خبیب بهار یکی از این آدمهای مهربانی است که در جوار ماست
    جناب بهار وظیفه انسانی خود را انجام داده است حال نوبت ماست که کمک رسان این مرد خیر باشیم.
    در ضمن میخواستم متذکر شوم تعبیر ولگرد در مورد این فرشته های مهربان تعبیر درستی نیست آنها هیچگاه ول نمیگردن آنها یا دنبال یک لقمه نان جهت خود و فرزندان خود هستن که ما آدمها از آنها دریغ کرده ایم و یا در حال فرار از دست اذیت و آزار و کشتار و بی رحمی های ماها هستند.
    در هر صورت برای ایشان آرزوی موفقیت میکنم

  5. جناب اذربادگان فقط یه دقیقه بچه هاتو بیار تو شهرک ایمان ببین از ترس این فرشته های مهربانی که میگی چه جور تنشون به لرزه در میاد از مریضی و کثیفی این سگها شامل شما نمیشه و ندیدین کافیه یه بار دیگه سگهارو ببینم با تفنگ خلاصشون میکنم

  6. جناب اشنا خجالت بکش و انسان باش . از برادرمان بهار بسیار قدردای میشود و امیدوارم در دنیا و اخرت نتیجه اش را ببینی . واقعا افرین به شما . امیدوارم مردم گراش هم کمک کنند و بتوانیدمراقبت از این مهربانان واقعا خرج دارد. باز هم ممنون از مردانگی و مهربانیت اقای بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top