- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

پایان نردبان؛ ۳ نشست تخصصی و تجلیل از ۳۱ رتبه برتر کنکور

هفت برکه(گریشنا): مراسم اختتامیه همایش نردبان با تقدیر از ۳۱ کنکوری برتر در سال‌های ۹۵ و ۹۶  به پایان رسید.

به گزارش هفت برکه، همایش نردبان با سه نشست تخصصی با موضوع توسعه آموزش گراش، هم‌اندیشی دانشجویان شهر و مشاوره تحصیلی در گراش، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۹:۳۰ دقیقه آغاز شد و شب گذشته شانزدهم شهریورماه۹۶ مراسم اختتامیه همایش نردبان با تقدیر از افتخارآفرینان گراشی در کنکور سراسری سال‌های ۹۵ و ۹۶ با حضور ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش، دکتر احمد عبداللهی، رییس دانشکده علوم پزشکی گراش، عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی و جمعی از معلمان، مدیران مدارس و روسای ادارات در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. در این همایش از ۲۰ رتبه برتر در کنکور ۹۵ [1] و ۱۱ رتبه برتر در کنکور ۹۶ [2] تقدیر شد.

[3]

رضایی: توانمندسازی رسالت اصلی آموزش و پرورش است.

ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، ضمن تشکر از عوامل برگزاری همایش نردبان گفت: «برنامه امشب بخش پایانی همایش نردبان است که با محوریت تقدیر از کنکوری‌ها برگزار می‌شود. با توجه به اینکه موضوع این سلسله بحث‌ها آموزش است و یک طرف ماجرا هم آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان اصلی بحث آموزش است. در هر کشوری از آموزش و پرورش به عنوان مبنای اصلی توسعه یاد می‌شود. وظایف مهمی برعهده آموزش و پرورش است که بحث کنکور و ورود دانش‌آموزان به دانشگاه یکی از وظایف دانشگاه است. متولیان امر آموزش و پرورش وظیفه دارند که به صورت جمعی به این مطالب بپردازند. امروزه محور اصلی نیروی انسانی است و هدف این سرمایه‌گذاری این است که به دانایی ملی دست پیدا کنیم؛ برای ورود به دروازه توسعه ما باید دانش و توسعه را بالا ببریم، این دانش و دانایی باید به صورت همه‌گیر و ملی باشد و دروازه آن هم باید آموزش و پرورش باشد. هرچند سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش جوابش را در طولانی‌مدت دریافت می‌کنیم اما اگر ما این سرمایه‌گذاری را به موقع و خوب انجام دهیم نتیجه آن قابل اطمینان برای همیشه خواهد بود.»

رضایی با اشاره به اینکه توانمندسازی انسان رسالت اصلی آموزش و پروش است، بیان کرد: «هدف اصلی آموزش و پرورش بحث توانمندسازی انسان است. ما باید نسلی بسازیم که به هویت ملی خود علاقمند باشد، در موقع خطر و تهدید نترسد و نبازد بلکه جانبازی کند.»

[4]

رییس آموزش و پرورش در مورد وضعیت کنکور در گراش گفت: «در شهرستان گراش به طور اختصاصی در بخش کنکور مشکلات و معضلاتی داریم که همین همایش نردبان یکی از کارهایی است که در جهت آسیب‌شناسی ضروری است. کنکور یک فرایند یکساله نیست، کسی که می‌خواهد برای کنکور برنامه‌ریزی کند باید برنامه حداقل سه ساله داشته باشد. در این فرایند مدرسه، اولیا و موسسات آموزشی آزاد و خصوصی برای کنکور سه رکن اساسی هستند که در این راستا نقش مهمی را ایفا می‌کنند. هرسه مورد در گراش دارای مشکل است، مدارس ما بخاطر ضعف در نیروی‌های آموزشی خوب و کارآمد دارای نقص است، مدرسه ما به خاطر نداشتن نیروهای خوب و کارآمد دچار ضعف است. علیرغم اینکه ما دبیران خوب و ارزشمندی در رشته‌های مختلف داریم ولی در بعضی رشته ها مثل زیست شناسی و دروس عمومی ما ضعف داریم، کار کردن برای کنکور کار حرفه‌ای است که باید در کنار مدرسه انجام شود. موسسات خصوصی ما خیلی موسسات قوی نیستند. ما دست یاری به طرف همه عزیزان دراز می‌کنیم و هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.»

مهرابی، بیشتر به فکر هدف باشیم تا وسیله برای رسیدن به هدف

دکتر محبوبه مهرابی، سخنران کلیدی همایش نردبان بود؛ او که دکترای جامعه‌شناسی را در رزومه خود دارد، در صحبت‌هایش با اشاره به اینکه نباید به دانش‌آموز برای کنکور استرس وارد کرد گفت: «جامعه، خانواده، تفکیک جنسیتی در جامعه، تجربه زیستی، اشتغال و درآمد، ازدواج، امکانات از ابعادی هستند که باید برای آسیب‌سنجی مورد بررسی قرار گیرد و نمی‌توان فقط آموزش و پرورش را متهم کرد. با استرس وارد کردن بر دانش آموز موافق نیستم و هیچ معنایی ندارد که دانش‌آموز از راهنمایی تا دبیرستان استرس کنکور داشته باشد. چهار سال زندگی دانش آموز می‌شود کنکور. جامعه را نباید به جامعه نخبه و غیر نخبه تقسیم کرد، هر فردی در کاری نخبه است یکی در تحصیل یکی در تربیت فرزند، طبقه‌بندی کاملا اشتباه است. ما بخش اعظمی از جامعه را مدیون آنانی هستیم که تحصیلات آکادمیک ندارند، منتهی تحصیلات به توانایی ما مشروعیت می‌دهد. دانش‌آموزی که سال آخر تمرکزش را روی کنکور بگذارد مطمئنن رتبه زیر هزار می‌شوند. زحمت دوستان برای همایش نشان از دغدغه است، این‌ها هم می‌توانستند مثل خیلی‌های دیگر بی‌تفاوت باشند. بیشتر به فکر هدف باشیم تا وسیله رسیدن به هدف.»

نوبهار: هدف برگزاری نشست توسعه آموزش بود نه جشن

امیرحسین نوبهار، دبیر همایش نردبان در رابطه با همایش نردبان گفت: «به هیچ وجه به دنبال برگزاری جشن نبودیم بلکه سعی کردیم با برگزاری نشست توسعه آموزش باب گفتگو درباره آموزش را باز کنیم که شاید در آینده نتایج مطلوبی از همین گفتگوها شکل بگیرید. در مسئله آموزش سعی کردیم مشاوره تحصیلی را کلید بزنیم که فکر می‎‌کنم خیلی جای کار دارد، بعد از آن هم با برگزاری نشست هم اندیشی دانشجویان گراشی سعی کردیم مقدمه تحول علمی آموزشی را با ورود به جامعه مدنی کلید بزنیم. در این مدت خیلی مورد لطف مسئولین، دبیران و مردم محترم قرار گرفتیم و هر چند ناملایماتی هم از سوی عده‌ای دیدیم. در جلسه‌ای که با حضور ۲۵ نفر از دانشجویان شهر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که شهر ما ظرفیت یک نهاد مدنی فارغ از دولت با دایره موضوع علمی را دارد و قرار است این مسئله را کلید بزنیم. این ظرفیت بیشتر به سمت یک نهاد مدون و چارچوب‌دار و در عین حال چالاک و جمع و جور است و می‌تواند یک تعهد علمی در شهر باشد؛ البته ما نیازمند کمک مسئولین محترم و شورای شهر هم هستیم.»

[5]


در ادامه گزارش تصویری نشست‌ها و جشن پایانی همایش نردبان را ببینید:


همچنین می‌توانید این‌جا فیلم‌های ارائه‌شده توسط دبیرخانه نردبان [33] را ملاحظه کنید.

برای مشاهده دیگر فیلم‌ها این‌جا کلیک کنید. [33]