بستن

«توانا»، اولین قدم موفقیت‌آمیز دانشگاه شیراز در گراش

گریشنا (هفت‌برکه): رییس واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز، دکتر ابراهیمی، در سفر یک‌روزه‌اش به گراش، از کارگاه کارآفرینی «توانا» که در نمایندگی دانشگاه شیراز در گراش برگزار می‌شود، بازدید کرد و در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان و بخشدار مرکزی، درباره‌ی اهداف و برنامه‌های مرکز گراش تبادل نظر کرد. در این بازدید، هم مسئولان دانشگاه شیراز و هم مدیران شهرستان گراش به موفقیت‌آمیز بودن برگزاری این کارگاه در گراش اذعان کردند.

به گزارش هفت‌برکه، دکتر ابرهیمی را در این سفر یک‌روزه، دکتر بهمنی، مشاور ارشد قائم مقام دانشگاه شیراز در امور گراش همراهی می‌کرد؛ و میزبان آنان نیز مهندس عبداللهی، نماینده پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز در گراش بود (خبر انتصاب عبداللهی در سایت گریشنا). بازدید از کارگاه «توانا» با حضور فرودی، فرماندار شهرستان گراش؛ فضلی، بخشدار مرکزی؛ رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش؛ جعفری و نیساری، نمایندگان خیر مجموعه؛ و جمعی از اصحاب رسانه انجام شد. در این بازدید، مهندس عبدالهی، نماینده پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز در گراش، توضیحاتی در مورد برگزاری این دوره ارائه کرد، و دکتر بهمنی، دکتر ابراهیمی و فرماندار گراش نیز چند دقیقه‌ای به صحبت پرداختند.

موفقیت در اولین قدم دانشگاه شیراز در گراش

مهندس عبداللهی در خصوص برگزاری این دوره در گراش گفت: «تنها دو هفته بعد از راه‌اندازی این مرکز در گراش، اقدام به برگزاری این کارگاه کردیم، و استقبال چشمگیری که از آن شد، ما را به ادامه راه کاملا امیدوار کرده است. این کارگاه ۵۰ ساعته، در شش روز آخر هفته با ابتکار مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود و پنج استاد این دوره نیز از تهران به گراش می‌آیند. ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزاری این کارگاه‌ها در سطح کشور حمایت می‌کند، به طوری که ما فقط ۵۰ هزار تومان، یعنی یک‌دهم هزینه‌ی کلاس‌ها را از شرکت‌کنندگان می‌گیریم، و بقیه‌ی هزینه را معاونت ریاست جمهوری به عهده می‌گیرد. بدین ترتیب، می‌توان گفت در همین قدم اول، مرکز گراش دانشگاه شیراز توانسته است سی تا چهل میلیون تومان سوبسید دولتی برای برگزاری این دوره دریافت کند.»

مهندس عبداللهی در ادامه افزود: «۶۵ نفر در این دوره شرکت کردند که نزدیک به ۲۵ درصد افراد از شهرهای اطراف گراش آمده‌اند. با توجه به این که تبلیغات ما محدود بود، این تعداد شرکت‌کننده بسیار امیدوارکننده است و ما را به برگزاری دوره‌های مشابه دیگر تشویق می‌کند.»

دکتر بهمنی نیز سخنانش را با تشکر از فرماندار شهرستان، دکتر ابراهیمی و دکتر مالکی، مدرس این دوره از دانشگاه صنعتی شریف، شروع کرد و افزود: «وقتی راه‌اندازی این مرکز را شروع کردیم، نگران بودیم که چطور امکانات این منطقه را با ارتباطات ما با خلیج در این مجموعه حل کرد. ما روی دانشگاه نسل سوم به توافق رسیدیم، که دانشگاه‌هایی مهارت‌محور و کارآفرین هستند. امروز با برگزاری اولین دوره‌ی «توانا»، خوشحال‌ایم که ایده‌هایی که چند ماه پیش در حد ایده بودند، به واقعیت پیوسته‌اند.» دکتر بهمنی در سخنانش به سرمایه‌گذاری خیر و لزوم حمایت از این امر نیز اشاره کرد و گفت: «الآن می‌بینیم سرمایه‌گذاری بزرگی که خیر کرده است، در راه مناسب خرج می‌شود و نوید پیشرفت و توسعه‌ی بیشتر برای منطقه می‌دهد. حمایت فرمانداری و مسئولان شهرستان هم دلگرمی بزرگی در این راه است.»

دکتر ابراهیمی، رییس واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز، در این بازدید، برگزاری این دوره در گراش را مایه امیدواری دانست و گفت: «واقعیت این است که ما کمی نسبت به نتیجه‌ی راه‌اندازی این مرکز نگرانی داشتیم، اما با استقبالی که از اولین دوره توانا در گراش شد، و با برگزاری بسیار خوب این دوره در گراش، اکنون دیگر با اطمینان خاطر به ادامه راه فکر می‌کنیم.»

فرودی، فرماندار شهرستان گراش، نیز در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از رییس دانشگاه شیراز، رییس واحد بین الملل دانشگاه، دکتر بهمنی و مهندس عبدالهی و نمایندگان خیر، از راه‌اندازی این مرکز در گراش ابراز خوشحالی کرد و برای هرگونه کمکی قول مساعد داد. فرماندار گفت: «من حقیقتا خوشحال هستم که این مرکز با برگزاری این دوره شروع به کار کرده است. امیدوارم که این برنامه‌ها روز به روز گسترش پیدا کند، و خوشبین هستم که چنین کلاس‌هایی، زمینه‌ی سرمایه‌گذاری و توسعه را در شهرستان به خوبی فراهم می‌کند.»

فرماندار گراش در سخنانش از رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش نیز به خاطر این که مدرسه ابدی را در اختیار دانشگاه شیراز قرار داده است تشکر ویژه کرد، و افزود: «هر کمکی از طرف شهرستان لازم باشد، ما در خدمت هستیم؛ چه در حوزه اداری و چه امکانات.» او در نهایت افزود: «درخواست نهایی ما هم این است در آینده‌ی نزدیک، دانشجوی روزانه هم در این مرکز پذیرش شود و از تمام امکانات و پتانسیل‌های این مجموعه استفاده گردد.»

دکتر مالکی، مدرس دوره توانا، نیز در پایان بازدید از فرصت حضور مسئولان برای ارائه‌ی یک پیشنهاد استفاده کرد و گفت: «من به شرکت‌کنندگان این دوره پیشنهاد می‌کنم که چند مدل کسب و کار را آماده کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌داران و خیرین شهرستان توضیح دهند. فرمانداری هم می‌تواند با برگزاری همایشی با حضور مسئولان و سرمایه‌گذاران، این مدل‌ها را ارائه کند.»

جلسه‌ای برای تعامل بیشتر مسئولان دانشگاه و شهرستان

در جلسه‌ای که بعد از این بازدید در دفتر مدیریت مرکز برگزار شد نیز هم مسئولان دانشگاه و هم مسئولان شهرستان بر همکاری دوجانبه برای توسعه این مرکز تاکید کردند. در این جلسه نیز دکتر ابراهیمی، رییس واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز؛ دکتر بهمنی، نماینده خیر؛ مهندس عبدالهی، رییس مرکز گراش؛ و جعفری و نیساری، نمایندگان خیر؛ میزبان اصغر فرودی، فرماندار شهرستان؛ فضلی، بخشدار مرکزی؛ رضایی، مدیر آموزش و پرورش؛ و چند تن از اصحاب رسانه و همراهان فرماندار بودند.

بعد از قرایت آیاتی از کلام‌الله مجید، دکتر بهمنی، نماینده خیر، بعد از خوش‌آمدگویی به حاضرین در تکمیل صحبت‌هایش در بازدید از کارگاه، به برشمردن خصوصیات نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها پرداخت: «دانشگاه‌های نسل اول، دانش‌محور بودند؛ نسل دوم، بژوهش‌محور؛ و دانشگاه‌های نسل سوم، مهارت‌محور و کارآفرین‌اند. ما بسیار امیدواریم که باز شدن بحث‌های کارآفرینی و راه‌اندازی دوره‌های مجازی به پیشرفت منطقه و توسعه‌ی شهرستان در همه ابعاد منجر شود.»

دکتر ابراهیمی، رییس واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز، در این جلسه سخنانش را با تشکر از مسئولان شهرستان و مرکز گراش شروع کرد: «من از خیر مجموعه که نگاه مترقیانه و خداپسندانه‌اش باعث به وجود آمدن این مجموعه شده است تشکر می‌کنم، و همچنین از نمایندگان خیر که ما را در این راه کمک می‌کنند. از فرماندار و نمایندگان دولت هم که نقش اساسی در پیشرفت و توسعه این مجموعه دارند تشکر می‌کنم.»

دکتر ابراهیمی سپس به نقش و رسالت دانشگاه در پرورش مهم‌ترین سرمایه‌ی هر کشور، یعنی نیروی انسانی آن کشور پرداخت و گفت: «دانشگاه نسل سه یکی از مهم‌ترین راه‌های این پرورش است، و دانشگاه شیراز قصد دارد در این زمینه مثل همیشه پیشرو باشد.» او با برشمردن برتری‌های دانشگاه شیراز که آن را به یکی از سه دانشگاه اول کشور تبدیل کرده است، اهدافی را که دانشگاه شیراز در منطقه جنوب فارس دنبال می‌کند به این ترتیب برشمرد: «تولید محتوای فاخر مذهبی و آموزش‌های فرهنگی و دینی؛ توسعه آموزش‌های آزاد و تخصصی و مهارت‌محور؛ توسعه آموزش‌های مجازی دانشگاه شیراز که بنیانگذار آموزش‌های مجازی در کشور است؛ گسترش آموزش‌های کارآفرینی، که یکی از اهداف هم برگزاری دوره‌های توانا است؛ ارایه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی به سازمان‌ها و نهادها؛ و تاسیس مراکز شتاب‌دهی در آینده نزدیک.»

دکتر ابراهیمی در ادامه با تشکر از توجه و حمایت فرماندار و استقبال مردم افزود: «امیدواریم این توجه و حمایت ما را کمک کند که اولا برنامه‌ریزی و انجام آموزش‌های ضمن خدمت ادارات و ارگان‌ها به این مرکز منتقل شود؛ آمادگی این مرکز برای آموزش‌های الکترونیکی حتی برای سازمان‌ها و بخش‌های دولتی مورد توجه قرار گیرد؛ اطلاع‌رسانی به مردم منطقه به صورت گسترده‌تر انجام شود؛ برای تامین زیرساخت‌هایی که توسط خیر بزرگوار دنبال می‌شود، بوروکراسی موجود تسریع شود.» او در نهایت اظهار امیدواری کرد که با اتمام کار ساختمان اصلی مرکز، از سال تحصیلی آینده در آن ساختمان کلاس‌ها تشکیل شود.

فرودی، فرماندار گراش، نیز در این جلسه ضمن تاکید بر همکاری مجموعه اداری شهرستان، اظهار داشت: «من خوشحال هستم که جهت کار خیرین به سمت کارهای خیریه مدرن پیش می‌رود. دانشگاه‌ها باید کارمحور باشند و از آنها تولید و اشتغال بیرون بیاید. همین کلاسی که بازدید کردیم، با من حرف زد و نشان داد که ما باید حمایت و کمک و برنامه‌ریزی کنیم.» او در ادامه درخواست‌هایی را نیز مطرح کرد: «من درخواست دارم که دانشگاه شیراز برنامه‌ی مدونی برای توسعه این مرکز در گراش داشته باشد. تقاضای بعدی من، بحث خوابگاه است که باید تدارک ببینیم تا از شهرهای دیگر هم بیایند. همانطور که گفته شد، باید در بحث اطلاع‌رسانی هم بیشتر کار شود.»

نیساری، یکی از نمایندگان خیر، نیز با تایید این سخنان فرماندار، گفت: «حالا که همه چیز دست به دست هم داده که خیر محترم در این مسیر قدم بردارد، باید نهایت تلاش را کرد که این مرکز به خوبی معرفی شود و زیرساخت‌ها و برنامه‌های دیگر هم به مردم شناسانده شود. ساختمانی که با ۷۰۰۰ متر مربع زیر بنا در ۱۲ هکتار زمین ساخته می‌شود، می‌تواند تمام این برنامه‌ها را پوشش دهد، از جمله در بحث خوابگاه که ما در آینده‌ی نزدیک از این جهت نیز مشکلی نخواهیم داشت.»

مهندس حامد عبدالهی، نماینده واحد بین‌الملل دانشگاه شیراز در گراش، نیز در سخنانی کوتاه، نگاهی به معضلات دانش‌آموختگان در جامعه انداخت و گفت راه‌اندازی این مرکز در گراش قدم بزرگی در راه حل این معضلات است. او عقیده داشت: «عدم برنامه‌ریزی بر اساس نیاز، تاکید بر کمیت به جای کیفیت، و عدم توان‌مندی دانش‌آموختگان، باعث بیکاری آنان می‌شود و در نتیجه ناکارآمدی صنعت را به وجود می‌آورد. ما امیدواریم با برگزاری دوره‌های مهارت‌محور، توانمندی دانش‌آموختگان را برای ورود به بازار کار بالا ببریم.»

گرفتن عکس یادگاری، اقامه نماز و صرف ناهار، آخرین برنامه‌های این بازدید یک‌روزه بود.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top