بستن

اگر در کارهای فرهنگی جلوتر نیستیم، دست کم عقب نیفتیم

هفت‌برکه – گریشنا: واکنش‌ها به لغو کنسرت «شب مهتاب» در گراش به خاطر حضور دو همخوان زن در یکی از قطعه‌ها همچنان ادامه دارد (کامنت‌های زیر خبر گریشنا، و همچنین یادداشت ابوالحسن حسینی را در این مورد بخوانید). مهندس جواد اسدی، رییس سابق اداره میراث فرهنگی گراش و روابط عمومی نظام مهندسی گراش، نیز با ارسال این یادداشت برای گریشنا، از آثار سوء چنین تصمیمات سلیقه‌ای گلایه کرده است.

جواد اسدی: متاسفانه کنسرت «شب مهتاب» با همه تبلیغاتی که از روزهای قبل شده بود، در گراش لغو شد. این وسط همه ناراحت شدند از این اتفاق؛ چه عموم مردم و چه فرهنگ‌دوستان گراشی. این ناراحتی را می‌توان در اعتراض این عزیزان به لغو این کنسرت در شبکه‌های اجتماعی و سایت خبری گریشنا مشاهده کرد.

متاسفانه این وسط ما می‌توانیم تفاوت نظر و دیدگاه مسئولین گراش و لارستان، دو شهرستان همجوار با اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد، را در اجرای این کنسرت مشاهده کنیم. در حالی که این کنسرت و کنسرت‌ها و برنامه‌های شبیه به آن در شهرستان لارستان و بستک و خنج و شهر اوز به راحتی برگزار می‌شود و سیل علاقه‌مندان بخصوص مردم گراش نیز از آن استقبال می‌کنند و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید، ولی به گراش که می‌رسد، متاسفانه قضیه فرق می‌کند!

اگر بحث حضور همخوان خانم در گروه باشد که برای همه جا صدق می‌کند. چرا برای گراش باید متفاوت باشد؟ کنسرت یک فعالیت هنری گروهی است و دوستان گراشی و لاری برای آماده‌سازی و اجرای آن ماه‌ها زحمت کشیده‌اند تا همه با هم، چند قطعه‌ی زیبا بنوازند. نمی‌شود که با تصمیم یک‌شبه چند مقام مسئول، زحمت اعضایی را نادیده گرفت و آنها را از این گروه حذف کرد. تصمیم مدیران گروه برای لغو کنسرت در گراش، از این جنبه قابل توجه و تقدیر است. آنها قطعا نمی‌خواسته‌اند اجازه بدهند فعالیت هنری اعضایشان تحت‌الشعاع تصمیم ناعادلانه و سلیقه‌ای مسئولان قرار بگیرد.

باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که ما گراشی‌ها در تمام کارهایمان افراط و تفریط می‌کنیم و با سیاست پیش نمی‌رویم و کورکورانه تصمیم می‌گیریم. در جایی که مسئولین لارستان بر عکس ما عمل کردند و همیشه هم موفق بودند، ما با این تصمیمات تصویری غیر واقع از تمام شهروندان گراشی ارائه می‌کنیم. در کل، این گونه بهانه‌تراشی‌ها درست نیست و نتایج سو و منفی در جامعه خواهد داشت. مردم خود قضاوت خواهند کرد.

هدف لغو کنسرت بود که عزیزان انجام دادند. انشاء الله در برنامه‌های آتی، شاهد چنین ناهماهنگی‌هایی برای اجرای کار فرهنگی در گراش نباشیم. اگر در این کارها از بقیه جلوتر نباشیم، دست کم عقب نیفتیم.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

6 نظر

  1. منم همین و گفتم. اگه قانون یکسانه چرا شهرهای همجوار مشکلی ندارن. اما اگه برای مردم گراش بند خاصی به این قانون اضافه شده الله و اعلم.

  2. سلام
    نمیدونم چرایک نفر،نمیره از کسانی که لغو کردن نمیپرسه ؟!!!!
    تا جواب بشنوه!!!!
    این بزرگ نمای ها و به قول گراشی پتا دادن ها زیر سر کیه ؟!!!!
    چرا داد بعضی ازمثلا دلسوزان سال قبل میخواستن یکی از مراسم های مذهبی لغو بشه در نیومد ؟!
    پس لغوویااجراشدن یک همایش و برنامه بستگی به شرایط محیطیو میدانی داره
    چرا حرف از طرف مدیر گروه نمیاد ؟!اما واقیعتش !!!
    ایا یکی از دلایل لغو کنسرت همخوانی زن در این‌کنسرت نبوده ؟! پس چرا مدیر گروه این مطلب در زمان کسب مجوز بیان نکرده تامجوزموردنیازکسب کنه ؟!!!
    تو دورهای که به چشم ها نمیشه اعتماد کرد چرا ما به زبون ها اعتماد میکنیم؟!

  3. سلام قولا من رب رحیم
    اشکال از قانون واجرای آن می باشد؛کمااینکه همین اشکال به تماشای بازی زنان وارداست؛وقتی بازی بسکتبال زنانه درآسیا،مردان اجنبی میتونن به ورزشگاه بیایند وبازی بسکتبال زنان ایرانی روببینن به طریق اولی مردان ایرانی نیزمیتونن به ورزشگاه زنانه بیایند وبازی زنان ایرانی رو ببیند (طبق این قانون غلط)ولی درایران حضورمردان درورزشگاه زنانه ممنوعه.اگرقانون جمهوری اسلامی،همخوانی زن رومنع کرده،برای لار نیزباید اعمال می شدکه دراین راستاباید مسئولین فرهنگ لارتخطئه شوندضمن اینکه مسئولین فرهنگ گراش متذکرشده اند که مااین کنسرت رو لغونکردیم فقط همان قسمت همخوانی زن رو مجوزنداده ایم نه اجرای کل کنسرت؛که به نظرمی آیدبهترین تصمیم را گرفته اند؛چراکه تمام مراجع تقلیدبدون استثناء،چنین همخوانی رودارای اشکال می دانند.
    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top