بستن

شعبده‌باز گراشی در «عصر جدید» تلویزیون

هفت‌برکه – گریشنا: محمد خواجی، شعبده‌باز گراشی، دیشب در برنامه «عصر جدید» اجرا داشت. البته نوشته‌های او در اینستاگرام نشان می‌دهد او از حذف شدن نیمی از برنامه ناراضی است، مخصوصا این که او می‌گوید اسم گراش را هم در برنامه آورده، ولی جزو بخش‌های حذف شده بوده است. او در آخرین پست ایستاگرامش نوشته: «خدا جای حق نشسته سانسورچی.»

به همین بهانه، دو گفتگوی سال‌های قبل گریشنا با محمد خواجی بازنشر می‌شود. در مصاحبه‌ی اول در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ با تیتر «شعبده‌باز جوان از نگاه مردم می‌گوید+ گزارش تصویری» خواجی ۱۸ساله در ابتدای کارش قرار داشت. اما در مصاحبه‌ی دوم در فروردین ۱۳۹۶ با تیتر «چهار جایزه برای شعبده‌باز گراشی در اولین جشنواره‌ی ایران» او به بلوغ هنری رسیده بود و به صورت حرفه‌ای در کیش برنامه اجرا می‌کرد.

بخش‌هایی از این دو مصاحبه را در این خبر بازنشری بخوانید. برای خواندن مصاحبه‌ی کامل، می‌توانید به این لینک‌ها بروید: اینجا و اینجا.

 محمد خواجی ۱۸ساله در ابتدای کارش

بهمن ۱۳۹۱

محمد خواجی ۱۸ساله است و ۸ سالی می‌شود که به تردستی علاقه‌مند است و کار خود را شروع کرد. محمد را دهه فجر امسال بیشتر در جشن‌های این ایام خواهید دید. خبرنگار گریشنا از کارهای این جوان علاقه‌مند به  متعجب کردن می‌نویسد.

چرا شعبده‌بازی؟ چه شد که به این هنر رو آوردی؟

حدود ۸ سال پیش یکی از اقوام در مهمانی چهار تا قند را زیر پارچه جابه‌جا کرد. آن موقع برایم خیلی عجیب و جالب بود و فکر کردن راجع به این موضوع باعث شد به این هنر علاقه مند شوم.

در گراش به جز خودتان کسی دیگر هم علاقه‌مند است و کار می‌کند؟

بله دوست عزیزم محمد جهاندیده که در جامعه مجازی اچم نت با هم آشنا شدیم و تا به حال خیلی پیشرفت زیادی داشتیم و ایشان بیشتر کارهای تردستی انجام می‌دهند مثل کار با وسایل روی صحنه.

کسب در آمد هم دارید؟

تا حدودی کم و بیش

تا حالا اجرای صحنه‌ای هم داشتید؟ 

بله اولین بار در یکی از مدارس گراش روی صحنه رفتم و شلوغ‌ترین مراسم هم میلاد حضرت علی(ع) بوده که اجرای بسیار خوبی شد و مردم استقبال خوبی کردند.

محمد خواجی در دوران حرفه‌ایش

فروردین ۱۳۹۶

«نخستین جشنواره سراسری تردستان ایران» در فروردین ۱۳۹۵ در پایگاه نیروی هوایی عباس دوران شیراز برگزار شد، و محمد خواجی، شعبده‌باز جوان گراشی، توانست چهار جایزه‌ی مهم جشنواره را به دست آورد: دیپلم افتخار بخش منتال (فکرخوانی یا کنترل ذهن)، جایزه هماهنگی با موزیک، جایزه بهترین اجرا از دید هیات داوران، و جایزه بهترین اجرا از دید مردم.

او در مصاحبه با گریشنا گفت: «این بازی تابه‌حال در هیچ‌جای دنیا اجرا نشده است و حتی موزیک صحنه‌اش را هم خودم انتخاب کرده‌ام.» خواجی درباره سبک کار منتال نیز اینطور توضیح می‌دهد: «یعنی شما یک اتفاق عجیب و غریب توی ذهن‌تان تصور می‌کنید و بعد شروع می‌کنید به طراحی این که چطور این اتفاق را ممکن کنید. مثلا اول می‌گویید راه رفتن روی آب ممکن نیست. اما بعد روی کاغذ طراحی می‌کنید چطور می‌شود روی آب راه رفت.»

این اولین جشنواره تخصصی شعبده‌بازی است که در ایران برگزار می‌شود. به گفته خواجی، «دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۴)، نخستین فستیوال سراسری هنرهای نمایشی شامل شعبده‌بازی، ژانگولر، آکروبات و استندآپ‌کمدی در اهواز برگزار شد. آنجا هم در بخش منتال، دیپلم افتخار گرفتم.»

خواجی درباره سابقه‌ی جشنواره‌های خارجی شعبده‌بازی می‌گوید: «سابقه این جشنواره‌ها در دنیا اینقدر زیاد است که نمی‌توان حتی پیدا کرد. مهم‌ترین آنها در ایتالیا برگزار می‌شود، و من برنامه‌ی تی‌وی‌فایو TV5 فرانسه را بیشتر دنبال می‌کنم. انجمن شعبده‌بازان آمریکا هم معتبرترین انجمن در دنیاست، و من دیپلم این جشنواره را هم دارم.» او می‌گوید به خیلی از این جشنواره‌ها هم دعوت شده است، و شدیدا دنبال این است که مساله خدمت سربازی‌اش حل شود تا بتواند در جشنواره‌های خارجی هم شرکت کند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. برنامه خوبی رو اجرا کردن و بهتر میشد اگر ایده این برنامه از خودشون میبود، واقعا برام جای تعجب داشت یعنی داورا کلیپ این برنامه رو ندیده بودن؟ یه سخنرانی انگیزشی بود یه آقایی جلو حضار انجام داده بودن با همین اشکال هندسی، اصلا برنامه دقیقا کپی شده از اون سخنرانی بود، یه خانمی هم به فارسی ترجمه رو میگفت، حتی تو هارد ذخیرش کردم برا چند سال پیشه، قصد تخریب ندارم واقعا تو اون محیط با وجود فشار و استرس اجراشون خوب بود ولی نه ایده نه حرفا هیچ کدوم از خودشون نبود، با آرزوی موفقیت براشون

  2. پسردایی همه میدونن تو چقدر موفقی. اینکه نیمی از برنامه تو حذف و سانسور شده از اعتبارات تو رو کم نمیکنه. مثل همیشه بینظیر بودی و میدرخشیدی.

  3. دوستان در جریان باشین که اجرا اصلی رو در برنامه پخش نکردن، تقریبا ۷۰درصد اجرارو حذف کردن، این اوج نامردیه، آخه مردم چطوری به یک اجرای نصفه نیمه رای میدن، امیدوارم گراشی ها حداقل تو این ی مورد با هم متحد بشن و در برنامه روبیکا قسمت عصر جدید ب ایشون رای بدن تا بیان بالا و اجراهای اصلیشون رو ببینیم در ضمن ایشون میگن چن بار اسم گراشو آوردن و حتی گراشی صحبت کردن از قرار، ولی همشو حذف کردن

  4. مثل اینکه برنامه شون سانسور کردن فکر کنم اقای میثم صمیمی توی برنامه بودن و توی اینستاگرام شون توضیح دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top