بستن

خانه استاد علی‌پور و چهار انبار ارد ثبت ملی شد

هفت‌برکه – گریشنا: خانه استاد علی‌پور در گراش و چهار انبار ارد ثبت ملی شد. در دی‌ماه سال گذشته، آماده شدن پرونده‌ی ۹ اثر تاریخی گراش برای ثبت شدن در فهرست آثار ملی منتشر شد (خبر در گریشنا) و بعد از هفت ماه، از بین آن آثار، دو اثر ثبت ملی شدند.

به گزارش هفت‌برکه، سید عفیف‌الدین زندوی، رئیس اداره میراث فرهنگی گراش، با تایید خبر ثبت شدن این دو اثر گفت: «اداره میراث فرهنگی گراش در جهت هویت‌سازی و شناسایی شهرستان از اردیبهشت ۱۳۹۷ بالغ بر بیست نقطه Gps را برداشت و نقشه‌برداری کرده که ۹ اثر را برای ثبت در آثار ملی ارائه دادیم. از این تعداد، سه اثر شامل مسجد سیف‌الدین گراش، آب انبارهای سعیدا فداغ و پنج‌برکه‌ی گراش در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ثبت ملی شدند؛ و طی تماسی که با دفتر ثبت داشتیم، خانه استاد علی‌پور و چهار انبار ارد هم به فهرست آثار ثبتی شهرستان اضافه شد.» او می‌افزاید که شماره ثبت برای این دو اثر هنوز اعلام نشده ولی تمام ضوابطی که برای آثار ثبتی هست برای این آثار محفوظ و ملحوظ است.

رییس اداره میراث فرهنگی در مورد دو اثر ثبت‌شده نیز توضیحاتی ارائه می‌کند. او درباره خانه استاد علی‌پور می‌گوید: «استاد علی‌پور یکی از معماران شاخص گراش بوده است، و خانه‌های زیبایی نظیر خانه شهیدان عظیمی، خانه محسن‌زاده و خانه اکبری از یادگارهای اوست. خانه استاد علی‌پور با ۴۵۰ متر مربع مساحت، یکی از زیباترین خانه‌های سنتی گراش است که در بافت تاریخی شهر گراش قرار دارد. تزیینات بسیار زیبا، هندسه نیم‌دایره‌ای طاق‌ها، نورگیرهای فضاهای داخلی که هر کدام تزیینات بسیار خاص و زیبایی دارند، و حیاط مرکزی با رعایت اصول مقیاس انسانی، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.»

زندوی درباره‌ی چهار انبار ارد نیز توضیح می‌دهد: «چهار انبار ارد متفاوت‌ترین آبانبار در سطح شهرستان است. این آب‌انبار در محوطه باز با سقف گنبدی و چهار آب‌انبار در چهار جهت به شکل متصل به آب انبار مرکزی ساخته شده است، مخزن در آب‌انبار‌های متصل به صورت مستطیلی و در مرکز استوانه‌ای است و همچنین طاق‌ها به شکل هلالی در سردر‌ها و در دهانه‌ها به شکل تیزه‌دار ساخته شده است. این آب انبار متعلق به اوایل قاجاریه است.»

رییس اداره میراث فرهنگی آثاری را که در حال بررسی و یا شناسایی برای ثبت شدن هستند، در ادامه معرفی می‌کند: «طبق اعلام دفتر ثبت آثار، چهار طاقی فداغ و برکه خیر برای ثبت شدن در حال بررسی است. اما در سال ۱۳۹۸ و در ادامه روند شناسایی و ثبت آثار شهرستان، ۱۳ اثر بررسی شده که شاخص‌ترین آن‌ها گذر تاریخی پاقلعه، کاروان‌سرای بونماد واقع در چک‌چک، برکه گبری گراش، سه‌آسیاب در ارد، مجموعه آسیاب‌های حسن‌آباد فداغ، قلعه دولاب فداغ، تل سوخته فداغ، قلعه خلیلی، گورستان فداغ و گورستان قدیمی خلیلی است.»

او در پایان اضافه می‌کند: «امیدواریم در راستای شناسایی هرچه‌بهتر شهرستان در حوزه میراث فرهنگی،تا نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تعداد آثار ثبت شده را به ۵۰ اثر برسانیم. در ضمن، آبان‌ماه امسال نیز از طرف پژوهشکده باستان‌شناسی، بررسی تمام شهرستان را خواهیم داشت. تاریخ بررسی اردیبهشت‌ماه بود که به دلیل نیاز به پیمایش روزانه و گرمای فصل تابستان، به آبان‌ماه انتقال یافت.»

خانه استاد علی‌پور در فروردین ۱۳۹۴، میزبان اولین طرح خونه کدیم نیز بود. می‌توانید عکس‌های دیگری از این خانه تاریخی را در این خبرها نیز مشاهده کنید.

جریان زندگی در خونه کدیم: از افتتاح تا روضه‌خوانی

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top