بستن

میدان شهید برزگران را با تغییراتی ساده و کم خرج می‌توان اصلاح کرد

هفت‌برکه: با حضور یک مشاور ترافیک مشکلات اصلی میدان شهید برزگران شناسایی و با کمترین تغییرات و کمترین هزینه ظرف سه ماه آینده اصلاح می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، میدان شهید برزگران به دلیل مسئله ترافیکی و تصادفات متعدد یکی از موضوعات همیشگی شورای ترافیک شهرستان گراش است، به مدت نزدیک شش سال طرح احداث روگذر یا زیرگذر در این میدان روی میز شهرداری و شورای ترافیک بود. یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ با نصب یک محوطه مثلثی که ورود به خیابان شهید محقق را محدود می‌کرد این موضوع دوباره در فضای مجازی مطرح شد.

هفت‌برکه در گفتگو با مهندس فتح‌اله اورنگی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و حمل و نقل و مشاور ترافیکی شهرداری گراش برای اصلاح میدان شهید برزگران ۵ مشکل اصلی این میدان را بررسی و پیش‌نهادهای مشاور برای برطرف نمودن و اصلاح آن به شهرداری را مرور کرده است. به گفته اورنگی اگر مردم حوصله به خرج دهند در کمتر از سه ماه این میدان اصلاح می‌شود.

مهندس فتح‌اله اورنگی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و حمل و نقل اهل مرودشت است. مهندس اورنگی سوابق دانشگاهی و اجرایی زیادی در امور ترافیکی دارد که مهمترین آن دبیر شورای ترافیک استان فارس است. پشتیبانی سخت افزاری ارگان‌های دولتی  و شرکت‌های خصوص در بوشهر، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، کارشناس ارشد مطالعات و سازمان ترافیک شهرداری شیراز، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان و کارشناس ترافیک شهرداری شیراز، سرپرست طرح و برنامه‌ریزی سازمان اتوبوسرانی شیراز، عضو هیات مدیره سازمان تاکسیرانی شیراز در روزمه اورنگی دیده می‌شود.

طراحی ترافیکی میدان امام خمینی بین شهر جدید و شهر قدیم و لار و میدان امام شافعی شهر خور از فعالیت‌های این مشاور ترافیک در جنوب استان فارس است. 

هفت‌برکه: آیا مشکل اصلی میدان شهید برزگران شناسایی شده است؟

چهار روز است که در گراش حضور دارم و چندین بازدید میدانی صورت گرفته است، ابتدا در وهله اول کار اصلی من تشخیص درد است تا بررسی کنم و ببینیم مشکل کجاست تا بعد بتوانیم درمان و راهکار آن را پیدا کنیم.چندین طرح ارائه شد و یک طرح نهایی شده است که در آن  جزییاتطرح به شکلی است که کم‌ترین آسیب به محیط و حتی بدون قطع درختان و فضای سبز باشد. در حدود ۲۰ سال سابقه کاری که دارم تقریبا در همه شاخه‌های ترافیک فعالیت کرده‌ام پس اگر وارد شهر شما می‌شوم، طرح و بحثی دارم بر اساس تجربه است.

هفت‌برکه: مشکل دقیقا کجاست؟

میدان شهید برزگران ۵ مشکل ترافیکی یا به اصطلاح درد دارد. ورود و خروج به خیابان شهید محقق، ورود از سمت لار به داخل شهر مهمترین این مشکلات است که باید اصلاح شود، در این میان محل توقف تاکسی‌های کنار جاده در بلوار سعادت به سمت لار و پارکینگ مقابل شهرداری و اداره برق را هم اضافه کنید. بین کسی که از سمت سعادت در حرکت است و می‌خواهد بپیچد به بلوار معلم و کسی که از سرداران می‌آید و می‌خواهد برگردد یک برخورد ۹۰ درجه صورت می‌گیرد، کسی که از بلوار معلم می‌آید بیرون و می‌خواهد برود به سمت بلوار سرداران دومین نقطه حادثه‌خیز است چون جان‌پناهی ندارد، نقطه سوم خروجی و ورودی به خیابان محقق است که باید اصلاح شود، نقطه چهارم مسیر تاکسی‌های خطی است که توقف دارند و مسیرشان جان‌پناه ندارد و نقطه پنجم مسیر توقف مقابل شهرداری و اداره برق است که برای پارکینگ استفاده می‌شود و این مسیر هم جان‌پناهی ندارد و باید اصلاح شود.

هفت‌برکه: پیشنهاد شما برای اصلاح این مشکلات چیست؟

این ۵ نقطه دردهایی هستند که در این مسیر وجود دارد، اصلاح اول مربوط به مسیر اول برای ماشین‌هایی است که از بلوار سعادت و سمت لار وارد بلوار معلم می‌شوند با افزایش طول میدان این زاویه ۹۰ درجه تغییر کرده و اصلاح می‌شود. در مورد ورودی به محقق هیچ جا ماشین‌ها در مثلثی، چرخش به راست ندارند. ماشینی که از بلوار سرداران به محقق وارد می‌شود چرخش به راست دارد که کاملا غیر استاندارد است. با افزایش طول همسو و زاویه کمتر و با افزایش طول میدان این مسیر هم اصلاح و با ایجاد یک کندرو یک جان‌پناه برای ماشین‌ها متوقف شده در خط لار هم ایجاد می‌شود و دو مشکل هم با این کار اصلاح می‌شود.

در پارکینگ مقابل شهرداری مخصوصا ورودی اداره برق هر گونه توقفی خطرناک و برای بیرون آمدن از پارکینگ و حرکت به عقب با ماشین‌های ورودی از سمت بلوار سعادت برخورد می‌کند، با ایجاد یک فضای سبز و باغچه در مقابل اداره برق از توقف ماشین‌ها جلوگیری می‌شود و عمق برای پارکینگ مقابل شهرداری بیشتر می‌شود و برای بیرون آمدن از پارکینگ هم مشکلی پیش نمی‌آید.

دو سرعت‌کاه یکی ورودی از سرداران و یکی ورودی از سعادت طراحی شده است، که آسیبی به ماشین‌ها هم نزند. اگر مسئولین شهر هم صلاح دانستند که سرعت‌کاه دیگری هم ایجاد شود از نظر فنی مشکلی ایجاد نمی‌کند. می‌شود از یک خط عابر پیاده برجسته به عنوان سرعت‌کاه هم استفاده شود.

هفت‌برکه: برای دور برگردان بلوار معلم چه پیشنهادی دارید؟

قبلا روبروی کوچه دوم بلوار معلم یک بریدگی بوده که بسته شده است. کوچه مقابل این بریدگی باید پل برداشته شود و به بن‌بست یا بن‌گرد تبدیل شود، مطمئن هستم که در طرح جامع تفصیلی هم این کوچه بن‌گرد بوده که ماشین‌ها از کوچه وارد معلم نشوند. ماشین‌ها در این نقطه دور می‌زنند و برمی‌گردند، ترافیک هم محله‌ای است و ترافیک گذری ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. علت بسته شدن این دور برگردان فقط به خاطر حرکت و ورود مستقیم این کوچه به خیابان بوده است. کوچه کنار این کوچه هم به صورت غیرفنی باز بوده و اگر این نقطه برداشته شود و به بن‌گرد تبدیل شود، می‌شود دور برگردان را باز کرد و نزدیک‌ترین مسیر به محقق باشد. عرض مقابل ورزشگاه کم است و از سمت دیگر هم امکان تعریض ندارد پس نمی‌شود دور برگردان جدیدی ایجاد کرد پس همینی که هست از نظر فنی درست است اگر کوچه مقابل اصلاح شود.

هفت‌برکه: پس مهمترین تغییر بسته شدن ورود و خروج مستقیم از خیابان شهید محقق به میدان شهید برزگران است؟

ورود و خروج مستقیم از محقق به میدان حذف و کوتاه‌ترین مسیر ورود به محقق بازگشایی می‌شود.

در بلوار سعادت چه اصلاحاتی ایجاد می‌شود؟

مشکل سعادت این است که من یک بلوار داشتم که به اصطلاح عام تندرو و کندرو می‌گویند، ولی در اصطلاح ترافیک سنگین به آن می‌گویند جاده کناری، کاربرد جاده کناری این است که وقتی خیابان شریانی دارم و تعداد دسترسی‌ها به خیابان شریانی زیاد است در آن واحد در خیابان‌های شریانی فاصله بین هر تقاطع نباید کمتر از ۱۵۰۰ متر باشد، نمی‌توان دسترسی مردم را از بین برد. باید با ایجاد جاده کناری و به عنوان مثال ۵ دسترسی را به جاده کناری می‌دهم با یک دسترسی به جاده اصلی ورود و خروج را اصلاح می‌کنیم. تعریف کندرو در اینجا کار درستی بوده ولی در اجرا تغییر کرده و شنیدم که بعضی مسئولین شهر سعی در حذف این کندرو داشتند که تصمیم اشتباهی است، عبور عرضی پیاده زمانی که تعداد خطوط سواره از دوتا بیشتر شد باید کنترل شود، یعنی اگر خیابانی دارم با عرض ۱۳ متر عابر پیاده نمی‌تواند یکباره از ۱۳ متر رد شود چون ۳ تا ۴  خط عبور دارد پس باید ترافیک را نگه دارم تا عابر را رد کنم، اگر به هر دلیلی من حرف آقایان را گوش می‌دادم و اجازه می‌دادم که کندرو حذف شود عرض خیابان زیاد می‌شد و باید در این مسیر جنازه جمع کنید.

در طرح بلوار سعادت جاده کنارگذر و کندرو ایجاد کردم که دسترسی مستقیم را از بین ببرم چرا باید سر بلوار دسترسی مستقیم بدهم که اشتباه است و باید اصلاح شود، دور برگردان سعادت همان فعلی می‌ماند. سکو مقابل پمپ بنزین هم حذف می‌شود، اگر کسی بخواهد به بلوار منفرد یا پمپ بنزین دسترسی غیر مستقیم وجود دارد. سه ورود و  خروج به یک مورد کاهش پیدا می‌کند. خیابان نیایش هم ورود و خروجش باید اصلاح شود.

هفت‌برکه: چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

در مسائل ترافیکی همه مردم نقطه نظر دارند، نقطه نظرات مردم از نظر ما قابل قبول است چون دغدغه دارند. ولی ترافیک یک علم است و باید تشخیص درد هم با متخصص این حوزه باشد، اگر یک میدانی داریم که درست عمل نمی‌کند باید از یک متخصص ترافیک کمک بگیریم تا ببینیم مشکل کجاست و راهکار را ارایه دهیم. در هر مسئله ترافیکی باید اول به یک کارشناس رجوع کنیم. وظیفه کارشناس این است که علاوه بر مسائل فنی به مسائل اجتماعی هم بپردازد.

هفت‌برکه: پس می‌توان گفت طرح شما یک طرح کم خرج است؟

در مسائل ترافیکی باید به سه اصل ایمنی، عابر پیاده و عبور خوردو توجه کنیم، در تمام طرح‌های ترافیکی اولویت اول باید ایمنی باشد و بعد دو مورد بعدی، متاسفانه در اغلب طرح‌ها توسط همکاران اولویت اول خودرو را در نظر می‌گیرند و طرح میدان شهید برزگران نشان می‌دهد کارشناسی که این طرح را داده است بحث ایمنی را اصلا در نظر نداشته است. مثلا چرا باید از سرداران به محقق ورودی داشته باشم؟

هفت‌برکه: اکثر تخلفات ما از سمت موتورسواران است، چطور باید با این موارد برخورد شود؟

ترافیک سه ضلع دارد، مهندسی، اعمال قانون و فرهنگ‌سازی است. مهندسی طرح با من است، اعمال قانون با راهنمایی رانندگی است که باید سیستم اعمال قانون خود را درست انجام دهد، اعمال قانون هم حتما سرعت‌گیر و سرعت‌کاه نیست، دوربین و سیستم‌های خودکار و هوشمند اعمال قانون است. اعمال قانون نباید مقطعی باشد باید به صورت ثابت اجرا شود تا کسی خطایی نکند. فرهنگ‌سازی یعنی موتورسواری که تخلف می‌کند باید علاوه بر جریمه کلاس هم برایش بگذارید تا توجیه شود و تخلف نکند. وظیفه مسئولین شهر، مسئول اعمال قانون و مسئول ساخت و ساز در شهرداری توجه به مسئله فرهنگ‌سازی است، اعمال قانون اگر ثابت نباشد و مقطعی انجام شود، بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

هفت‌برکه: طرح تا چه اندازه زمان‌بر است؟

مردم کمی حوصله به خرج دهند تا طرح اجرایی شود، با حداقل زمان، حداقل تخریب و با کمترین دخل و تصرف در فضای سبز حداکثر سه ماه بعد از تصویب طرح به پایان می‌رسد. طرح تخریب زیادی ندارد پس خیلی زمان‌بر نیست پس از مردم درخواست دارم حوصله به خرج دهند. چندین طرح را چکش‌کاری کرده‌ایم تا این طرح نهایی را ارائه دهیم. در طرح فعلی همه درختان موجود حفظ می‌شوند و هیچ کدام قطع نمی‌شوند و همه اصلاح‌ها با حفظ آن‌ها اجرا می‌کنیم. طرح هنوز به تصویب استان نرسیده است و باید بعد از طی شدن این مراحل کار را در گراش شروع کنیم. بخش اجرا شده در ابتدای محقق هم آزمایشی است که ببنیم مردم چقدر رعایت می‌کنند.

یک میدان و صد جلسه

پیش از این نیز در جلسات متعدد شورای ترافیک مشکلات میدان شهید برزگران مطرح شده بود و در دوره گذشته شورا پیشنهاد اصلی برای برطرف نمودن این مشکل احداث زیر گذر بود که با جلسات و حضور کارشناسان متعدد بلاخره این طرح رد به به طرح فعلی رسیده است.

دی‌ماه سال ۹۴ با حضور اعضای شورای چهارم و شهردار یکی از نخستین جلسات اصلاح این میدان برگزار شد و شش طرح برای اصلاح میدان شهید برزگران توسط برهان ثابت، مجری طرح اصلاح ترافیکی میدان شهید برزگران به شورای شهر ارائه شد. (خبر در هفت‌برکه)

بهمن ماه ۱۳۹۴ در دومین جلسه بررسی مشکلات ترافیکی میدان شهید برزگران با حضور شهردار و اعضای شورای چهارم مجدد بررسی شد که مهندس ثابت در ابتدای جلسه شش طرح خود را با تاکید بر طرح ایجاد زیر‌گذر با در نظر گرفتن دو مقوله‌ی امنیت و رفاه برای رفع مشکل ترافیکی میدان شهید برزگران ارائه داد.(هفت‌برکه)

۶ آذر ۱۳۹۷ در جلسه شورای شهر اصرار اعضای شورای شهر و شهردار بر تصویب طرح زیرگذر میدان شهید برزگران در شورای ترافیک شهرستان گراش نتیجه نداد، چون اعضای شورای ترافیک این طرح را ناپخته و غیرموثر تلقی کردند. در نهایت با تصمیم فرماندار گراش که ریاست شورای ترافیک را به عهده دارد، تصمیم نهایی در این زمینه را کمیته فنی شورای ترافیک در روزهای آینده اتخاذ خواهد کرد. (هفت‌برکه)

۷ آذرماه ۱۳۹۷ در جلسه فرمانداری کمیته فنی شورای ترافیک شهرستان گراش کلیات طرح زیرگذر میدان شهید برزگران را تصویب کرد. (هفت‌برکه)

۸ آذر ۱۳۹۷ مسعود غفوری دبیر سایت هفت‌برکه در یادداشتی این سوال را مطرح می‌کند که چرا شورای شهر برای اجرای طرح زیر گذر اصرار دارد؟ زیرگذر، یادگار شورا برای آیندگان؟ (هفت‌برکه)

۱۰ آذر سال ۹۷حسین ناصری دانشجوی شهرسازی بعد از تصویب طرح زیرگذر میدان شهید برزگران در جلسه کمیته فنی شورای ترافیک گراش که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. حسین ناصری، دانشجوی شهرسازی، در یادداشتی، چهار پیشنهاد اصلی برای اصلاح این میدان را از دیدگاهی فنی بررسی، و نتیجه‌ی قابل توجهی ارائه کرده است.(هفت‌برکه)

۱۲ آذرماه سال ۹۸ اکبر باقرزاده در دفاع از طرح زیرگذر میدان شهید برزگران گفته که طرح زیرگذر عجولانه نیست، این طرح در واقع تمهیدی از طرف شورا است که کارشناسان ترافیک استان را برای بهبود وضعیت میدان به گراش بکشانند.(هفت‌برکه)

آذرماه سال ۹۸  با رد طرح زیرگذر در میدان شهید برزگران، مطالعه‌ی طرح روگذر در این میدان آغاز شده و طرح برای تصویب به شورای ترافیک استان ارسال شد. درجلسه شورای ترافیک آذرماه محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک شهرستان گراش اعلام کرد بر اساس مباحث مطرح شده در این جلسه، استان با طرح زیرگذر به دلیل وجود تاسیسات زیرزمینی در محل احداث و مشکلات اجرایی دیگر مخالفت کرد و پرونده‌ی این طرح بسته‌ شد. (هفت‌برکه)

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top