بستن

گفتگو با ۷ نامزد تایید نشده: اعتراض می‌کنیم

هفت برکه (گریشنا): در نخستین مرحله از بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم، هیات اجرایی مرکزی حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش، صلاحیت ۷ نفر از ثبت‌نامی‌ها را برای نامزدی انتخابات تایید نکرد. همه تایید نشده‌های مرحله اول گفته‌اند که برای تایید صلاحیت خود به هیات نظارت استان مراجعه خواهند کرد.

به گزارش هفت‌برکه، با پایان مهلت قانونی بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌ اجرایی، نتایج بررسی صلاحیت به داوطلبان نمایندگی اعلام شده است. علی‌اصغر حسنی از گراش و سیدشکرالله زندوی از بیرم شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایی هستند که هیات اجرایی صلاحیت آنان را احراز نکرده است. صلاحیت کرامت‌الله تقوی اهل جویم، فیض‌الله منصوری اهل ارد، هدایت‌الله بیگلری اهل صحرای‌ باغ ، فتحیه فتحی اهل اوز و بهادر مقدس اهل خنج نیز تایید نشده است.

تعداد افراد تایید نشده در حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش از میانگین استانی بالاتر است. معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس در گفتگو با مهر گفت: «از مجموع ۶۴۵ داوطلب حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه استان فارس، صلاحیت ۴۱ نفر احراز نشد.» یعنی در استان فارس از هر ۱۰۰ نفر ثبت‌نامی، صلاحیت ۶ نفر در هیات‌های اجرایی تایید نشده است. در حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش، این آمار ۲۰ درصد است.

بر اساس خبر ایرنا محمدابراهیم ایزدی، محمدرضا نراقی، عبدالرسول فاتحی، محمود موغلی، مسعود راستی لاری، عاطفه رئوفی، اسدالله حقیقی و حسن شیخی اعضای منتخب هیات اجرایی بودند، که با استعفای محمود موغلی، محمدرضا عدالت‌پور جانشین او شد. در کنار هشت نفر معتمدین محلی، فرماندار لارستان، رییس اداره ثبت احوال و دادستان لارستان، اعضای اداری هیات اجرایی انتخابات این دوره هستند. این ۱۱ نفر با استعلام از مراجع چهارگانه، یعنی وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل، صلاحیت نامزدهای ثبت‌نامی را بررسی می‌کنند.

افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده است، فرصت دارند که بر اساس ماده ۵۱ قانون انتخابات، ظرف چهار روز شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند و به صورت حضوری از خود دفاع کنند. هیات نظارت استان یک بار دیگر صلاحیت تمامی نامزدهای تایید و رد شده توسط هیات اجرایی را بررسی می‌کند، و ممکن است نامزدهای تایید شده در هیات اجرایی، توسط هیات نظارت تایید صلاحیت نشوند.

صلاحیت حسنی، زندوی، تقوی و بیگلری در دوره گذشته انتخابات نیز از سوی هیات اجرایی تایید نشده بود که در نهایت تنها زندوی بود که توانست نظر مثبت شورای نگهبان را برای حضور در انتخابات به دست آورد.

با پایان یافتن مرحله نخست بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس دهم، خبرنگار هفت‌برکه برای اطلاع از واکنش نامزدهای تایید صلاحیت‌نشده با آنان تماس گرفت. تمامی تاییدنشده‌ها می‌گویند برای احقاق حق خود به شورای نظارت استان که مرجع بعدی رسیدگی به صلاحیت‌هاست مراجعه می‌کنند.

علی‌اصغر حسنی: فردا اعتراض می‌کنم

علی‌اصغر حسنی در واکنش به تایید نشدن صلاحیت خود در هیات اجرایی انتخابات گفت: «فردا در اولین فرصت اعتراض می‌کنم و تا آخر کار هستم.»

حسنی در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه همانند دوره گدشته رد صلاحیت خود را سیاسی دانست و گفت: «اگر تایید شوم و در انتخابات حضور داشته باشم، بالاترین رای منطقه مال من است. در واقع این طوری خواسته‌اند من را حذف کنند، اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»

حسنی صحبت درباره دلایل رد صلاحیت خود را به آینده موکول کرد.

Hasani03

مقدس: در هر صورت در انتخابات هستم

دکتر مقدس رد صلاحیت خود را عجیب و دور از انتظار دانست: «من سال‌ها رییس شبکه بهداشت بودم که موقعیت شغلی آن در حد فرماندار است و توسط نهادهای گزینشی صلاحیت من تایید شده است. به خاطر همین، این تایید نشدن صلاحیت برایم عجیب بود.»

دکتر مقدس در مورد ادامه حضور خود در انتخابات می‌گوید: «حضور در انتخابات یک حق قانونی است که از آن استفاده می‌کنم و از مجرای قانونی برای تایید صلاحیت پیگیری می‌کنم.»

این نامزد اهل خنج معقتد است آرای زیادی در منطقه دارد: «من به دعوت مردم وارد انتخابات شدم. وگرنه در حال حاضر موقعیت شغلی مطمئن و خوبی دارم. به خاطر همین حتی در صورت تایید نشدن نیز تا آخر در صحنه انتخابات هستم.» او احتمال حمایت از دیگر نامزدهای انتخاباتی را بعید ندانست.

Moghaddas03

کرامت‌الله تقوی: رد صلاحیت‌ها سیاسی نیست، منطقه‌ای است

کرامت‌الله تقوی که در زمان ثبت‌نام پیش‌بینی کرده بود رد صلاحیت بشود، می‌گوید دلایل قبلی رد صلاحیت او انگار منتفی شده است و به دلیل جدیدی رد صلاحیت شده است: «به خاطر همین این دوره اعتراض خواهم کرد، زیرا این موضوع صحت ندارد. برای دیدن مستندات هیات اجرایی مراجعه خواهم کرد.»

تقوی در مورد ادامه فعالیت انتخاباتی خود می‌گوید: «در صورت عدم تایید صلاحیت به یکی از کاندیداها نزدیک می‌شوم و در انتخابات هستم.»

تقوی که از پژوهش‌گران تاریخ لارستان است. در تحلیل خود می‌گوید: «با توجه به ترکیب هیات اجرایی، رد صلاحیت‌های انجام شده بیشتر منطقه‌ای است تا این که جناحی و سیاسی باشد، و سه چهره برجسته منطقه گراش، بیرم و جویم حذف شده‌اند. این دیدگاه من درباره دلیل رد صلاحیت‌ها است.»

1394 Majles Taghavi (5)

فیض‌الله منصوری: به خاطر مصاحبه رد شدم

دکتر منصوری اهل ارد که در محل کارش حضور دارد می‌گوید هنوز نامه‌ای در مورد صلاحیت خود دریافت نکرده است: «هنوز در مورد رد صلاحیت چیز متقنی اعلام نکرده‌اند. اول با SMS اعلام کردند و بعد تماس گرفتند که موضوع حل می‌شود.» دکتر منصوری با مشخص شدن وضعیت‌اش، اگر تایید نشده باشد پیگیری می‌کند.

(تکمیل خبر ) روز بعد با دکتر منصوری در مورد دلیل رد صلاحیت‌اش صحبت‌کردیم: «ظاهرا آخرین نفر رد شده بودم. به گفته فرماندار در آخرین لحظات وقت قانونی با توجه به مصاحبه روز ثبت نام که در گریشنا چاپ شده بود رد صلاحیت شدم. بنظر بنده بحث جامع شناختی بنده آن هم در مصاحبه ای در راه و بدون تشریفات مصاحبه را نمی‌توان در تضاد با ولایت فقیه تفسیر کرد. بنده مستندا به رای دقیقه نود هیات اجرایی اعتراض خواهم کرد. به نتیجه هم فکر نمی‌کنم.» (متن مصاحبه در گریشنا)

1394 Majles Mansoori (2)

زندوی؛ امید دوباره به تایید شورای نگهبان

یکی از نزدیکان سیدشکرالله زندوی در تایید خبر عدم تایید صلاحیت او به خبرنگار آفتاب لارستان گفت: «دوستان هیئت اجرایی انتخابات بهتر بود از سوابق اجرایی ۲۵ ساله آقای زندوی در وزارت دفاع و نیروی انتظامی تهران بزرگ و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی کشور تحقیق می کردند، تا به این شکل این مدیر کارآمد و باتجربه را با این اتهام نادرست زیر سوال نبرند.«

او همچنین به نقل از سیدشکرالله زندوی گفت: «همانطور که می دانیم اتهام دروغ به افراد، جرم محسوب می‌شود و این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد.» وی با اشاره به رد صلاحیت زندوی در دوره قبل انتخابات مجلس نیز افزود: «همانطور که در دوره قبل نیز از خودمان رفع اتهام کردیم و با رایزنی‌های قوی در تهران، تایید صلاحیت گرفتیم، این دوره هم به یاری خداوند موفق خواهیم شد.»

صلاحیت سیدشکرالله زندوی دوره گذشته در هیات اجرایی و هیات نظارت انتخاب تایید نشد، اما سرانجام هیات مرکزی نظارت (شورای نگهبان) صلاحیت زندوی را برای حضور در انتخابات تایید کرد. زندوی امیدوار است دوباره این مسیر طی شود.

Zandavi9402

فتحیه فتحی: از رد صلاحیت‌ام تعجب کردم

تنها نامزد «زن» این دوره از انتخابات نتوانست از خوان اول تعیین صلاحیت‌ها بگذرد. فتحیه فتحی، کاندیدای اهل اوز، در پاسخ به پرسش خبرنگار آفتاب لارستان مبنی بر رد یا تایید شدن صلاحیتش گفت: «بله مطلع شدم که بنده را رد صلاحیت کرده‌اند اما هنوز نامه‌ای دریافت نکرده‌ام و دلیل‌اش را نمی‌دانم.»

وی همچنین ضمن تاکید بر پیگیری و اعتراض خود نسبت به این موضوع از مجاری قانونیِ پیش‌بینی شده، تصریح کرد: «من کلا در منطقه زندگی کرده‌ام و قریب به دو دهه در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و مسائل کودکان فعال‌ام و واقعا دلیلی بر رد صلاحیت‌ام نمی‌بینم و با شنیدن این حکم متعجب شدم.»

 Fathi 01

هدایت‌الله بیگلری: توقع نداشتم در دولت تدبیر و امید رد صلاحیت شوم

هدایت الله بیگلری، متولد بخش صحرای باغ و اهل طایفه نفر نیز همچون دوره پیشین، نتوانست از هیئت اجرایی انتخابات تاییدیه بگیرد. او نیز در گفت و گو با خبرنگار آفتاب لارستان ضمن تایید این خبر گفت: «توقع نداشتم در هیئت اجرایی دولت تدبیر و امید رد صلاحیت شوم که به گفته رئیس جمهور محترم، حقوق نامزدهای انتخابات نیز «حق الناس» است و باید آن را رعایت کرد.»

Entekhabat Majles10

14 نظر

  1. میشه سوالی بپرسم چرا در هیت تعیین صلاحیت از خنج و گراش کسی نیست؟این خودش محل ایجاد نگرانیه…

    1. این دوره به دلیل تجمیع هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان در سراسر کشور این دوره انتخابات هیات مرکزی انتخابات برگزار نشد و هیات مرکزی انتخابات خبرنگان در شهرستان لارستان نقش هیات اجرایی مرکزی انتخابات مجلس را نیز ایفا کرد.
      البته در دوره‌ گذشته نیز تمامی اعضای هیات اجرایی اهل شهر لار بودند.

  2. سلام
    این کار هیات اجرایی با توجه به اعضای این هیات و […] دور از انتظار نبود.

    مردم آگاه باشند به بلای دوره قبل دچار نشوند

    امیدوارم خداوند همه را هدایت کند.

  3. یه نگاه اجمالی به رد صلاحیت شده ها می توان عمق فاجعه رو دانست. با توجه به اینکه اکثر رد صلاحیت شده ها از جناح اصلاح طلب هستند-جدا از آقایان حسنی و زندوی که هر دوره این دو خودشان ترفندهایی دارند- بقیه دوستان رد صلاحیت شده دقیقا مشکلشان چه بوده است؟!
    اگر کسی در کشور ما پست یا سمتی در اداره و یا ارگانی دارد آیا آن به منزله نداشتن اعتقاد به نظام و ولایت است؟ ( با توجه به این شعار که همیشه از سوی مسئولین قبل به گوش می رسید: افراد متعهد و متدین بعد متخصص!) و با توجه به گزینش های فراوانی که برای استخدام در ادارات انجام می شود آیا باز هم می توان به این دوستان برچسب ضد نظام زد!؟ اگر ضد نظام هستند پس در بدنه دولت و ادارات چه کار می کنند؟
    متاسفانه این برچسپ ها: ” ضد انقلاب، حامیان فتنه، ضد نظام، نداشتن اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه!” از مواردی است که در این چند سال اخیر از سوی برخی به خاطر غرض ورزی با جناح مخالف مُد شده است. و خیلی راحت با استفاده از این عناوین می شود افراد را بدون پاسخگویی منطقی رد صلاحیت کرد. مردم هم زودباور!

  4. جالبه ،از رد صلاحیت شده ها هیچکدوم بومی لار نیستند،از حالا دو تا از رقیب های قدر دم حجله کشتند،مشکوک ایسه!!!!!!!!!

  5. با این وضعیتی که مشاهده میشه افرادی رد صلاحیت شدن که به نوعی در شهرستان و بخش خودشان دارای رای بیشتری می بودن مثلا کاندیداتوری یک زن می تونس رای خیلی ها رو خراب کنه و به نفع خودش جذب کنه اما ظاهرا گاهی سیاسی کاری مانع این میشه که همه چیز عادلانه پیش بره.
    شُبهه بزرگی که ایجاد شده اینه چرا باید از لار فقط جزو هیئت تایید صلاحیت باشند؟ چرا از شهرستان گراش و خنج نبودن در این بین؟
    از کجا میشه می فهمید که این افراد واقعا صلاحیت لازم را نداشتن یعنی به صرف اینکه چند نفر اونجا نشستن و بگن مثلا شما ضد انقلاب یا شما جزو گروهک خاصی هستید کافیه برای رد صلاحیت؟ یعنی بدونه ادله محکم و اسناد و مدارک؟ حالا اگه به مردم اسناد رو نشون نمیدین لااقل به خودشون نشون بدین که مثلا آقای ایکس بر اساس این اسناد و مدارکی که مشاهده می کنید رد صلاحیت شده، اینجوری به حقانیت و عدالت این پی می بریم در غیر این صورت این کینه ورزی و عدوات آشکارانه لاری ها با سایر بخش ها و شهرستان ها بیشتر باعث نفرت منطقه از لاری ها می شود کما اینکه تا الان هم این نفرت ظهور پیدا کرده . یه زمانی لارستان بزرگ واقعا بزرگ بود اما هر کدام بخش ها که شهرستان شدن به این روز افتاد این هم بیشتر به خاطر حس ناسیونالیستی وحشتناکی که مسئولین این خطه دارن و روز به روز دودشان در چشم خودشان فرو رفته

  6. همشهریان عزیز بیدار بلشید که لاریها چه خوابی واسمون دیدن دو تا از کاندیده های قدر و از گردونه حذف کردن،حال ما گراشیا نشستیم و به جون هم افتادیم که حسنی اینجوره رای ندیم فلانی رای بدیم بهتره و…..بیایید دست به دست هم بدیم و از شهرمون دفاع کنیم

  7. عزیزان مثل دوره قبل اشتباه نکنیم,علیه ما اجماع میکنند صرفابخاطر منافع شهرلار به کاندیدامون تهمت وافترا میزنند,والله عین لارمثل دورقبل به اجماع برسند اگر..اگر بیرم وگراش متحد بشن لاریها شکست خواهدخورد,پس آگاهی سازی کنیم برای اتحاد واجماع بین گراش وبیرم,درغیراینصورت شکست ما حتمی ست,

    پیامبراکرم می فرمایند:
    «لیس منا من دعا الی عصبیه، و لیس منا من قاتل علی عصبیه، و لیس منا من مات علی عصبیه؛ کسی که مردم را دعوت به تعصب کند از ما نیست، و کسی که به خاطر تعصب بجنگد از ما نیست، و کسی که با تعصب بمیرد از ما نیست»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top