بستن

دکتر عبدالهی: سرطان در گراش کم است، اما زیاد خواهد شد

هفت‌برکه (گریشنا): «یاد بگیریم بیشتر مواظب خودمان باشیم.» این هدف برگزاری همایش «پیشگیری از سرطان‌های شایع در منطقه» بود که صبح امروز در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه،نوزدهم بهمن‌ماه، همایش پیش‌گیری از سرطان‌های شایع در منطقه با همکاری معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی گراش، مجمع خیرین سلامت و مرکز پیشگیری از سرطان برگزار شد. مسئولین ادارات و ارگان‌ها، پزشکان خانواده، و بانوان پایگاه‌های بسیج شهرستان در این برنامه حضور داشتند.

55

دکتر رادفر: سرطان ترسناک نیست

دکتر رادفر، قائم مقام معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، صحبت‌هایش را شروع کرد و گفت:«سرطان یکی از علل مرگ و میر در تمام دنیا از کودکی تا کهنسالی است. بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین علل شایع مرگ و میر، سرطان است. صدمات و خسارات اجتماعی و اقتصادی آن هم خانواده و هم دولت‌ها را درگیر می‌کند. به همین خاطر در تمام دولت‌ها تلاش می‌شود که از عوامل خطر و میزان مرگ و میر کاسته شود. در کشور ما نیز برنامه‌ای است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲۵درصد مرگ و میر و همچنین عوامل خطر بیماری سرطان و سایر بیماری‌های غیر واگیر کم شود. در شهرستان گراش نیز علاوه بر اقداماتی که به صورت گروهی در معاونت بهداشتی انجام می‌شود، مرکز پیش‌گیری از سرطان را داریم و از حضور دکتر عبدالهی که فوق تخصص جراحی سرطان دارند، بهره‌مند هستیم.»

او با این جمله که سرطان ترسناک نیست و بسیاری از عوارض آن را می‌توان کنترل کرد، صحبت‌هایش را ادامه داد: «همایشی که امروز برگزار می‌شود به این خاطر است که اطلاع‌رسانی کنیم که بر خلاف اسم ترسناک سرطان، خیلی از عوارض آن را ما می‌توانیم با تغییر در عادات و رفتارها و نوع تغذیه پیشگیری کنیم و از بروز سرطان جلوگیری کنیم و یا این که با کارهایی مانند غربالگری، اگر بتوانیم در همان مراحل ابتدایی، سرطان را تشخیص دهیم، قطعا قابل درمان است و فرد را ناتوان نمی‌کند. امیدواریم اطلاعات و تجربیاتی را که در این همایش به دست می‌آورید بتوانید در زندگی خودتان، اطرافیان و در جامعه به کار ببرید تا کمتر شاهد بروز بیماری‌هایی همچون سرطان باشیم.»

2

دکتر عبدالهی: پزشکان در شهر ما فرشته‌اند

دکتر احمد عبدالهی، فوق تخصص جراحی‌های سرطان، صحبت و آموزش‌های تخصصی را به دیگر همکارانش در این همایش سپرد و با بیانی ساده از کلیات بیماری سرطان گفت: «قبل از هر چیز این را بگویم که در شهر ما گراش، میزان ابتلا به سرطان نسبت به نقاط کشور یا حتی منطقه کمتر است. نجات‌بخش‌ترین امتیاز برای فرار از  سرطان، میزان آگاهی و اطلاعات خودتان است. البته ترس از سرطان بدتر از خود سرطان می‌تواند برایتان دردسرساز باشد. من این مورد را به وضوح می‌توانم ببینم. ترس و وحشت از سرطان کشنده‌تر از سرطان است. یادتان باشد افرادی که بیشتر دکتر می‌روند بیشتر مریض می‌شوند.»

او با طرح این سوال که اگر مریضی نگرانی داشته باشد و بپرسد آقای دکتر به کجا مراجعه کنم؟ گفت: «من این ایراد را وارد می‌دانم که شاید دولت برنامه‌ای داشته باشد اما پشتیبانی آن متاسفانه ضعیف است. همه بار مشکلات را روی دوش پزشکان می‌گذارند. پزشکان در شهر ما فرشته‌اند و کار می‌کنند، هرچند یک سال است که مطالبات بیمه آن‌ها پرداخت نشده است هم پرستاران بیمارستان و هم پزشکان فرقی نمی‌کند من اینجا تشکر می‌کنم. اگرچه ما از لحاظ تکنولوژی عقب هستیم ولی مردم فهیمی داریم. ان شاالله درک و سواد آقایان نیز نسبت به سرطان بالا برود. از طرفی از سرطان نترسیم و از طرف دیگر در صورت دیدن نشانه‌ای با تاخیر به دکتر مراجعه نکنیم.»

دکتر عبدالهی تصریح می‌کند: «ما از وقتی که در شکم مادر هستیم تا پیری که استخوان‌ها پوسیده می‌شود، در معرض سرطان هستیم. اما سرنوشت‌ها متفاوت است. ما می‌توانیم سرنوشت‌ها را عوض کنیم. ما می‌توانیم این مسیر را عوض کنیم و در سلامتی به پیری برسیم. نود درصد سرطان‌ها علت نامشخص دارد و بیشترین سرطان‌هایی که در منطقه داریم، سرطان‌های پوست است که کشنده نیست.»

دکتر عبدالهی: سالم بودن مهمتر از خوشمزه بودن غذاست

او این بار به عوامل ایجاد سرطان اشاره می‌کند و می‌گوید: «افکار منفی و استرس، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند. افرادی که شغل‌های پراسترسی دارند، در این گروه قرار دارند. وقتی سیستم دفاعی بدن روال عادی ندارد، فرصت خوبی است که سلول‌های سرطانی خودشان را نشان دهند. دودها هم در دسته سرطان‌زا‌ها قرار دارند ولی نه به اندازه امواج موبایل و تبلت و … این امواج به طور مستقیم و غیرمستقیم روی ما تاثیر منفی دارد. اگر من بخواهم در یک جمله بگویم که چکار کنیم سرطان کمتر شود، می‌گویم کمتر تلویزیون نگاه کنید، مخصوصا تلویزون ایران که همه شبکه‌ها غم و مرگ را نشان می‌دهد و این واقعا فاجعه است.»

دکتر عبدالهی هشدار داد که امروز سرطان در گراش کم است، اما چندین فاکتور نشان می‌دهد سرطان در این شهر در آینده زیاد خواهد شد: «یکی از این فاکتورها، عادات بد غذایی است. بهتر است غذای فریز شده را حذف کنیم و گوشت و مواد تازه مصرف کنیم. آبی که در یخچال نگهداری می‌شود قطعا سرطان‌زا است. سبک زندگی را باید تغییر دهیم. در گراش چربی، قند و شکر و نوشابه خیلی مصرف می‌شود. شکر مخاط دستگاه گوارش را تغییر می‌دهد و ایجاد سرطان می‌کند. نان و برنج خیلی مصرف می‌شود به خصوص برنج خارجی. برای مبتلا نشدن به سرطان سبزیجات و میوه را حتما در برنامه غذایی خودمان داشته باشیم. مثلا ثابت شده است که خرما ضد سرطان است. در گراش رنگ و جوهر هم خیلی مصرف می‌شود به خصوص در ماه رمضان و من هشدار می‌دهم یکی از عوامل سرطان‌های مثانه که در منطقه‌ی ما بیشتر از مناطق دیگر است، استفاده از همین رنگ‌ها است. مهم خوشمزه بودن غذا نیست، مهم سالم بودن آن است. بیایید قول دهیم که رنگ را کمتر استفاده کنیم.»

او نقش مسائل اعتقادی در کمتر شدن ابتلا به سرطان و داشتن آرامش در زندگی را پررنگ دانست و گفت: «امام حسین(ع) رفت که ما شاد باشیم و زندگی سالم‌تری داشته باشیم.  غربی‌ها امام حسین(ع) را ندارند ولی سالم‌تر از ما زندگی می‌کنند. این توهین به امام حسین(ع) است که شهری که به اسم امام حسین(ع) است مردم آن بیشتر غصه بخورند. مداح‌های شهر به خصوص باید در این زمینه بیشتر توجه داشته باشند. امام حسین(ع) نیاز به گریه ندارد، ما به گریه نیاز داریم. گاهی آدم لازم دارد برود و گوشه‌ای گریه کند. ما مردها معمولا کمتر گریه می‌کنیم و به خاطر همین زود شکسته می‌شویم. اما نه همیشه. گریه گاهی اوقات انسان را سبک می‌کند و همین‌طور مسائل اعتقادی و سفرهای زیارتی در از بین بردن استرس و داشتن آرامش تاثیر بسزایی دارد. البته گاهی هم لازم است برای گرفتن انرژی و کم شدن استرس در صحرا و پارک تفریح کنید.»

PR health

دکتر عبدالهی: طب سنتی در کنار تشخیص متخصصین و پرشکان معتبر است

دکتر عبدالهی می‌گوید: «خیلی‌ها سوال می‌کنند مهیاوه سرطان‌زا است؟ تحقیقی نشده که مهوه سرطان‌زا است، ولی غذای سالمی است. من خودم هم استفاده می‎‌کنم. مهوه‌ای که در منطقه ما درست می‌شود، من در آن سلامتی دیدم. البته تحقیقی در این باره نشده است. پیشنهاد می‌کنم زیاد درگیر شایعات و خرافات نباشید. خیلی‌ها می‌گویند اگر فلان قرص و دارو را بخورید یا دود پشکل استفاده کنید، سرطان نمی‌گیرید! این‌ها همه دروغ است و زیاد به آن توجه نکنید.»

بعد از اتمام سخنرانی در بخش پرسش و پاسخ، دو موضوع محصولات تراریختی و طب سنتی مطرح شد. دکتر عبدالهی در جواب به این دو سوال گفت: «امروزه ما می‌آییم ژن‌های آدم‌ها را تغییر می‌دهیم؛ ژن‌های حیوانات را تغییر می‌دهیم؛ ژن‌های میوه و درختان را تغییر می‌دهیم؛ که محصول بیشتری بدهند. قطعا مرغی که در عرض چهل و پنج روز وارد بازار می‌شود، روی ژن‌های آن کار شده است. من شخصا استفاده نمی‌کنم، چون پشت همه‌ی این مسائل بازاریابی و تجارت است. تا جایی که ممکن است تخم مرغ را خودتان عمل بیاورید و چیزهایی که نمی‌توانید یا نمی‌دانید هم کمتر مصرف کنید.»

او درباره طب سنتی هم اضافه کرد: «اما در بحث طب سنتی، بعضی‌ها در لباس حاج آقا می‌آیند و از درمان سرطان و ایدز و هپاتیت می‌گویند. این‌ها دروغ است. این کلاشی است. این طب سنتی نیست. در واقع استفاده از اسلام برای جیب خودشان است. البته ما طب سنتی و اسلامی داریم. شما سفارش‌های اسلامی و سنتی را استفاده کنید، منتها زیر نظر یک متخصص و پزشک. من شما را به طب سنتی توصیه می‌کنم، ولی به روش درست آن.»

4

متخصصین دیگری نیز در این همایش پیرامون انواع سرطان با پخش اسلاید سخنرانی کردند. در ادامه گزارش، این سخنرانی‌ها را به قلم روابط عمومی دانشکده‌ی علوم پزشکی شهرستان گراش می‌خوانیم.

محسن ایزدی، مسئول بیماری‌های غیر واگیر، به عنوان دبیر همایش، در مورد نحوه برگزاری این همایش گفت: «این همایش با سخنرانی اساتید و مدیران دانشگاهی با محوریت بیماری‌های سرطان کولورکتال، پستان و سرویکس با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها برگزار شد. اطلاع‌رسانی لازم در مورد سه سرطان مهم که قرار است در ماه‌های آتی در قالب بسته خدمات نوین سلامت به گروه‌های سنی مربوط ارائه شود، صورت گرفت.»

در ادامه، ایزدی از آمار بروز سالانه ۹۲ هزار مورد جدید ابتلا و ۵۳ هزار مورد مرگ در اثر سرطان در کشور خبر داد. او همچنین در مورد بیماری سرطان کولورکتال که به عنوان چهارمین سرطان شایع و پنجمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیا است، و همین‌طور در مورد عوامل خطر، روش غربالگری، تشخیص و درمان مطالب خود را ارائه داد.

دکتر لیلا ساریخانی، متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی امیرالمؤمنین(ع) نیز به عنوان سخنران دیگر این همایش، در مورد بیماری سرطان دهانه رحم، راه‌های غربالگری و معاینه، اهمیت انجام تست‌های تشخیصی HPV و پاپ‌اسمیر در پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم صحبت کرد.

ثریا انصاری، مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی، نیز از بیماری سرطان پستان، راه‌های پیشگیری، تشخیص و همچنین نحوه معاینات و خودآزمایی پستان آموزش‌هایی را ارائه داد.

در پایان مراسم، پزشکان خانواده برای قدردانی از زحمات دکتر عبداللهی در زمینه پیشگیری و درمان سرطان در شهرستان، هدیه‌ای به رسم یادبود به او اهدا کردند. در این همایش، برنامه‌های جانبی از جمله برگزاری نمایشگاه نقاشی و جشنواره غذای سالم با همکاری دانش‌آموزان مدارس گراش و اجرای گروه سرود مدرسه رامیارپور نیز برگزار شد و به افراد برگزیده در پایان هدایایی اهدا شد.

3

اگر دنبال اطلاعات بیشتری از چهار نوع سرطانی که در این همایش از آن صحبت شد هستید، می‌توانید پاورپوینت‌های سخنرانی متخصصین و سخنران‌های این همایش را دانلود کنید.

از این‌جا پاورپونت دکتر عبدالهی را دانلود کنید که بیشتر شامل عکس و مسائل کلی پیرامون سرطان است.

از اینجا پاورپونت ثریا انصاری را دانلود کنید. این پاورپونت اطلاعاتی در مورد سرطان سینه به شما می‌دهد.

از این‌جا پاورپونت محسن ایزدی را دانلود کنید. در این پاورپوینت پنجاه اسلایدی، اطلاعاتی در مورد سرطان کولورکتال را می‌توانید بخوانید.

از این‌جا پاورپونت دکتر ساریخانی را دانلود کنید. مطالب این پاورپونت که در مورد سرطان دهانه‌ی رحم است، بیشتر تخصصی و مطالعه آن کمی مشکل است.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. باتشکر از گزارش خوبتان ومطالب بسیار مفید وارزنده تان.دکتر عبداللهی از افتخارات شهر ماهستند وخدارا شکر که ما در شهرمان ازاین دست پزشکان خوب زیاد داریم بخصوص ایشان که گل سرسبد پزشکان هستند.ای کاش در مورد امام حسین وگریه برایشان واضح تر بیان کرده بودند منظورشان را.یک راه باقی ماندن یاد هرکس وبه دنبالش درس والگو گرفتن از زندگی کسی استفاده از جنبه عاطفی آن قضیه است که گریه یک نوع آن است .امام حسین هم گریه میخواهد و هم پیروی. در مذهب شیعه گریه برامام حسین پاداش زیادی دارد که فلسفه اش ماندگار شدن یاد وراه امام حسین است. پس هم باید بر خود بگرییم هم برامام حسین به آن دلایل.

    1. احسنت
      خانم یا اقای رحمانیان
      دکتر عبداللهی یه کوچولو باید تو این مورد، صحبتاشونو مزه مزه میکردن، انشالله که سوء تفاهم پیش نیاد

  2. در جواب خانم یا اقای گراشی و خانم یا اقای رحمانیان
    فکر کنم شما باید کمی در صحبت کردن خودتون کمی سبک سنگین کنید بعد صحبت کنید
    کل دنیا دارن میگن غمگینترین کشور دنیا اول ایران هست بعد عراق بعد شما میاید به کسی که حق رو داره میگه میگید حرفش رو مزه مزه کنه

  3. جناب مجتبی ام:شماهم توجه بفرمایید هرچیزی که اون وری ها بلغور فرمودند وحی منزل نیست. این چیزی که شما می فرمایید نتیجه تحقیقات یکی دوتاموسسه تحقیقاتی بیشتر نیست تا ببینیم معیار اندازه گیری شادی یاغم از نظر اونها چی باشه.بنده منکر کل قضیه نیستم بخصوص تو شهر خودمون که بلد نیستیم شاد باشیم باوجودی که بعضیها امکاناتش رو دارن. ولی سایر شهرها با کمترین امکانات تفریح میکنند. ولی بحث گریه برامام حسین من میگم داستان دوماه محرم وصفرم باشه که خیلی جوانان رو هم درگیر نمیکنه پس غمگینی ما به زعم نظر جناب دکتر به امام حسین ربطی نداره

  4. بسیاری از کارشناسان نظرسنجی گالوپ را علمی و دقیق نمی‌دانند. عده‌ای هم معتقدند لیست منتشر شده توسط «شبکه راه‌های توسعه پایدار سازمان ملل» با وجود بسیاری از تناقضات، به واقعیت نزدیک تر است. عده‌ای هم معتقدند سوالات مطرح شده توسط گالوپ برای پیدا کردن میزان شادی یک ملت کافی نیست و حتی اینکه در این نظرسنجی غرض ورزی‌هایی وجود دارد که مطابق با سیاست‌های غرب تنظیم می‌شود. دکتر مجید ابهری کارشناس مسائل اجتماعی نیز با نظر سنجی گالوپ مخالف است.

  5. بدون شک دکتر عبدالهی از مفاخر شهر ما هستند و حضور ایشان در جمع علوم پزشکی گراش سبب افتخار تمامی همکاران در این مجموعه است.
    به نظر حقیر اگر دکتر مشاورین را درکنار خود داشته باشند و از نظر آنها در فرمایشاتشان استفاده کنند بی شک ایراداتی را که، دوستان به درستی به آن اشاره کردند، را در سخنرانی هایشان شاهد نخواهیم بود. این مشاوره هم در خصوص یافته اخیر علمی مرتبط با بحث سرطان می باشد و مهمتر از آن مشاورین مذهبی.
    به عنوان مثال مطالعه که بر روی پشکل الاغ ماده(به نام عنبر النسارا نیز نامیده می شود) در دانشگاه شهر کرد انجام شده را به عنوان نمونه برای دوستان در پایان خواهم آورد تا متوجه واقعیت موضوع باشند و مدرک را خدمت دوستان و از همه مهمتر خود دکتر عبدالهی ارائه نمایم.
    البته این تحقیق ربطی به موضوع سرطان ندارد و صرفاً عملکرد مفید این ماده را در ارتباط با خاصیت ضد میکروبی به خوبی نشان داده است، چرا که دکتر مفید بودن این ماده را بطور کلی نفی کرده بودند.

    تاثیر دودهای طبی بر برخی عوامل عفونت زای بیمارستانی
    نویسندگان: ندا پروین، مجید ولیدی، مهدی بنی طالبی، غلامرضا مبینی، کوروش اشرفی، عفت فرخی، محمود رفیعیان، نسرین اکبری، فرانک صفدری ، لیلا رفیعی وردنجانی
    مرکز تحقیقات گیاهان دارویی- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، np285@yahoo.com

    نوع مطالعه: پژوهشی

    چکیده مقاله:

    زمینه و هدف: مقاومت دارویی امروزه یکی از مشکلات اساسی در درمان عفونت هاست و مقابله با این پدیده و استفاده از جایگزین های طبیعی اهمیت زیادی دارد. در این میان استفاده از دودهای طبی در درمان بسیاری از بیماری ها و از جمله بیماری های میکروبی و عفونی در ایران و بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری از قدیم الایام رواج داشته که از جمله این دودها، دود حاصل از سوزاندن اسپند و سرگین می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه خواص ضد میکروبی دود حاصل از دانه های اسپند و سرگین بر روی سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوک اورئوس طراحی و انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، گروه های دود اسپند و سرگین الاغ ماده به عنوان مورد و گروه های آنتی بیوتیک و دود کاه به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. سوش های استاندارد سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوک اورئوس در محیط کشت های مناسب (مولر هینتون آگار، EMB و بلادآگار) کشت داده شدند. دیسک های بلانک آنتی بیوگرام دود دهی شده با سرگین، اسپند و کاه به طور جداگانه با کمک پنس استریل بر روی سطح پلیت های حاوی این سوش ها قرار داده شده و پس از ۴۸ ساعت انکوباسیون در ۳۷ درجه سانتی گراد از نظر وجود یا عدم وجود هاله رشد بررسی گردید. عمل دود دهی در محفظه های طراحی شده هر ۲۰ دقیقه یکبار و حداکثر تا ۲۴ بار تکرارگردید.

    یافته ها: هر دو گونه نسبت به دود کاه مقاوم بودند. استافیلوکوک اورئوس نسبت به دود سرگین و اسپند و سودوموناس آئروژینوزا نسبت به سرگین حساس بودند. در گروه شاهد نیز استافیلوکوک اورئوس نسبت به کلوگزاسیلین مقاوم بوده و سودوموناس آئروژینوزا تنها نسبت به اریترومایسین و سیپروفلوکساسین حساس بود. با افزایش زمان دود دهی، قطر هاله عدم رشد در موارد حساس بزرگتر شده و به عبارت دیگر اثرات ضد میکروبی دود افزایش می یافت.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و اثرات ضدمیکروبی دود سرگین بر روی میکروب های بسیار مقاومی مانند استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا، لزوم انجام تحقیقات وسیع تر در مورد مواد موثره و خواص دود سرگین مطرح می گردد.

    واژه‌های کلیدی: اسپند، دود، سرگین، ضد میکروبی،

    منبع:

    http://journal.skums.ac.ir/browse.php?a_id=368&sid=1&slc_lang=fa

  6. اگر درصحبتهای استاد عبدالهی دقت فرمایید متوجه میشوید ایشان خاصیت ضد میکروبی پشکل وسرگین صحبت نکرده اند باکه گفتند مردم میپرسن پشکل ضد سرطان است که ایسان گفتند این خرافات است

    1. تازه دکتر عبداللهی گفتند تلویزیون هم سرطان زاست. البته به همان صورت که به قول شما گفتند ضد سرطان بودن سرگین، خرافات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top