بستن

هلال‌احمر، گراش‌جوان، جوشن و شهدا؛ مربع قدرت فوتبال گراش

هفت‌برکه – گریشنا: در ۱۱ دوره اخیر رقابت‌های فوتبال گراش، چهار تیم هلال‌احمر، گراش‌جوان، شهدا  و جوشن جام‌های قهرمانی را بین خود تقسیم کرده‌اند و جای تیم‌های پرافتخاری مانند شاهین، ستاره‌آبی و استقلال را گرفته‌اند.

هلال‌احمر در این ۱۳ سال با چهار قهرمانی پرافتخارترین تیم فوتبال گراش در سال‌های اخیر است. به این کلکسیون افتخارات باید حضور مداوم در لیگ دسته یک کشور و لیگ برتر استان و قهرمانی‌های متوالی در رده‌های پایه استان فارس را نیز اضافه کرد. دهه هشتاد دوران اوج گراش‌جوان بود اما در سال‌های اخیر نوبت به درخشش جوشن و شهدا رسیده است. جوشن در سال‌های ۹۴ و ۹۷ و شهدا در سال‌های ۸۶ (مشترک)، ۹۱ و ۹۸ در صدر فوتبال گراش نشسته‌اند. شهدا که بیشتر روی فوتسال سرمایه‌گذاری می‌کرد از امسال روی فوتبال تمرکز کرده است.

به مناسبت پایان رقابت‌های لیگ فوتبال گراش، ۱۳ سال پر فراز و نشیب لیگ فوتبال و اتفاقات عجیب آن را مرور می‌کنیم. برای گردآوری این مجموعه به آرشیو مجموعه هفت‌برکه مراجعه کرده‌ایم. فوتبالیست‌های دیگر تیم‌ها اگر اسنادی از مسابقات فوتبال گراش در سال های پیش‌تر دارند برای گریشنا ارسال کنند تا به این مجموعه اضافه شود.

۱۳۸۶: دو پادشاه در یک اقلیم

مسابقات لیگ فوتبال گراش تابستان ۱۳۸۶ با حضور ۹ تیم آغاز شد. پیروزی هلال‌احمر و اتحاد نمایندگان فوتبال در لیگ برتر استان فارس در این مسابقات غایب بودند. با تصمیم عجیب هیات فوتبال و تربیت‌بدنی گراش، عنوان قهرمانی مشترک به دو تیم گراش‌جوان و شهدا اهدا شد. شاهین به مقام سوم مسابقات رسید.

گزارش این بازی‌ها مردادماه ۱۳۸۶ در شماره هشتم نشریه صحبت‌نو منتشر شد.

 

۱۳۸۷: گراش‌جوان دبل کرد

فصل فوتبال گراش در سال ۱۳۸۷ با جام حذفی آغاز شد. مسابقات جام حذفی با حضور ۱۱ تیم پیش از برگزاری مسابقات لیگ برگزار شد و در فینال مسابقات گراش‌جوان با برد ۴-۱ برابر شاهین به مقام قهرمانی رسید. (گزارش در نشریه صحبت‌نو ۲۱)

در مسابقات لیگ سال ۱۳۸۷ نیز گراش‌جوان با اقتدار قهرمان شد. در غیاب هلال‌احمر و اتحاد که در مسابقات استانی حضور داشتند، گراش جوان با ۲۲ امتیاز قهرمان شد. استقلال و شاهین در این سال روی سکوی دوم و سوم ایستادند. برخلاف سال گذشته که یک جام به دو تیم رسید در سال ۱۳۸۷ گراش جوان هر دو جام باشگاهی گراش را همزمان تصاحب کرد.

۱۳۸۸: سال تورنمنت‌ها

در بلاتکلیفی اداره تربیت بدنی و هیات فوتبال، باشگاه ستاره‌آبی متولی برگزاری مسابقات یادواره مرحوم جعفریان شد. این مسابقات در سه گروه آغاز شد و در نهایت چهار تیم گراش‌جوان، پیروزی، ستاره‌آبی و استقلال به نیمه‌نهایی رسیدند. در بازی نهایی گراش جوان با برتری ۴-۰ برابر ستاره‌آبی به مقام قهرمانی رسید.

بعد از پایان این بازی‌ها جام شهدای گمنام برگزار شد. در فینال این مسابقات شهدا یک بر صفر گراش جوان را شکست داد و قهرمان شد.

مسابقات  فوتبال گراش در نیمه دوم سال آغاز شد. چهار تیم شهدا، استقلال، شاهین و گراش جوان به مرحله دوم صعود کردند اما مسابقات این مرحله ناتمام ماند. 

تیم بزرگسالان هلال‌احمر بعد از دو نایب‌قهرمانی و یک مقام سوم در لیگ برتر استان فارس از سال ۱۳۸۸ راهی مسابقات لیگ دسته ۳ کشور شد. اتحاد شهرداری این سال در لیگ برتر فوتبال فارس حضور داشت.

۱۳۸۹: قهرمانی هلال‌احمر

مسابقات این سال با عنوان یادواره مرحوم محمدکاظم کشوری با حضور ده تیم برگزار شد. هلا‌ل‌احمر نماینده فوتبال گراش در لیگ دسته ۳ کشور، در مسابقات این سال قهرمان شد. شاهین به مقام دوم رسید و دو تیم استقلال و گراش جوان برای کسب مقام سومی چشم به رای کمیته انضباطی دوخته بودند. (وبلاگ ورزش گراش)

به دلیل عدم نشریه صحبت‌نو اطلاعات تکمیلی این دوره از بازی‌ها را در دسترس نداشتیم.

۱۳۹۰: قهرمانی زود هنگام گراش جوان

مسابقات سال ۱۳۹۰ با حضور ۹ تیم برگزار شد. گراش جوان با ۱۷ امتیاز قهرمان این دوره از بازی‌ها بود. (در گریشنا) اتحاد و جوشن روی سکوی دوم و سوم رفتند. مسابقات این دوره نیز با جنجال همراه بود. (در گریشنا)

فصل ۹۰-۹۱ هلال‌احمر در لیگ فوتبال گراش حضور نداشت و این تیم به عنوان نماینده گراش در لیگ برتر استان فارس و جام حذفی کشور حضور داشت. (+

۱۳۹۱: شهدا

سال ۱۳۹۱ رقابت صدر جدول بین دو تیم شهدا و جوشن بود. در پایان بازی‌ها شهدا با ۲۲ امتیاز جام قهرمانی را بالای سر برد و جوشن و اتحاد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. از نکات جالب جدول این دوره حضور ۵ تیم ده امتیازی در جدول بود. (خبر در گریشنا)

ده تیم در مسابقات ۱۳۹۱ شرکت کردند و هلال‌احمر به دلیل حضور در لیگ دسته ۳ کشور، در مسابقات شهرستان غایب بود.

۱۳۹۲:‌برگزار نشد

هیات فوتبال گراش در ابتدای سال ۱۳۹۲اعلام کرد مسابقات فوتبال بزرگسالان در مهرماه برگزار می‌شود. اما در سال ۱۳۹۲ مسابقات بزرگسالان برگزار نشد.

هلال‌احمر در این فصل در لیگ دسته ۳ کشوری رقابت کرد.

۱۳۹۳: هلال‌احمر 

مسابقات سال ۱۳۹۳ با نام یادواره شهید مشتاقی برگزار شد. هلال‌احمر در رقابت با گراش‌جوان مقام قهرمانی را به دست آورد. تیم‌های گراش‌جوان و استقلال در رده‌های بعدی قرار گرفتند. (خبر در گریشنا)

هلال‌احمر بعد از قهرمانی در گراش در مسابقات لیگ برتر استان حاضر شد. شهدا نیز نماینده گراش در لیگ برتر فوتسال استان فارس بود.

۱۳۹۴: اولین قهرمانی جوشن

تیم جوشن برای نخستین‌بار قهرمان مسابقات فوتبال گراش شد. جوشن در هفته آخر با شکست گراش‌جوان جام قهرمانی را به دست آورد (خبر در گریشنا). مسابقات سال ۱۳۹۴ با حضور همه مدعیان و ۱۲ تیم برگزار شد. هلال‌احمر رتبه دوم و گراش‌جوان رتبه سوم را به دست آوردند. 

سال ۱۳۹۴ نیز فوتبال هلال‌احمر و فوتسال شهدا در مسابقات لیگ برتر استان شرکت داشتند. جوانان و نوجوانان هلال‌احمر در این سال همزمان قهرمان لیگ برتر استان فارس شدند.

۱۳۹۵: هلال‌احمر در لیگ، گراش‌جوان در جام حذفی

مسابقات سال ۱۳۹۵ با حضور ۹ تیم در جام حذفی آغاز شد. گراش جوان با شکست هلال‌احمر در بازی فینال قهرمان جام حذفی شد. (خبر در گریشنا) مسابقات لیگ با عنوان شهدای مدافع حرم با حضور ۹ تیم برگزار شد. هلال‌احمر با ۲۲ امتیاز به مقام قهرمانی رسید. جوشن و گراش جوان‌ مقام‌های دوم و سوم را به دست آوردند. (خبر در گریشنا)

این فصل همانند فصل پیش هلال‌احمر در لیگ‌برتر فوتبال استان و شهدا در لیگ برتر فوتسال استان حضور داشت. تیم جوانان هلال‌احمر با قهرمانی و تیم نوجوانان با نایب‌قهرمانی در مسابقات لیگ برتر استان موفقیت‌های خود را تکرار کردند.

۱۳۹۶: اقتدار هلال‌احمر در فوتبال گراش

هلال‌احمر دوباره اقتدار خود در فوتبال گراش را حفظ کرد. این تیم بعد از قهرمانی در جام رمضان در مسابقات لیگ نیز به قهرمانی رسید. (خبر در گریشنا)

بعد از ده هفته رقابت، هلال‌احمر جام قهرمانی سال ۹۶ فوتبال گراش را به دست آورد. تیم‌های شهدا و جوشن نیز مقام‌های دوم و سوم را به دست آوردند.  کاپ اخلاق هم به تیم ستاره آبی رسید.

هلال‌احمر و شهدا نمایندگان گراش در لیگ‌های برتر فوتبال و فوتسال بودند و تیم جوانان هلال‌احمر حضور در مسابقات کشوری را آغاز کرد.

 

۱۳۹۷: جوشن

مسابقات فصل ۱۳۹۷ فوتبال گراش با یک جدول ابتکاری و عجیب برگزار شد. با ترکیب مسابقات لیگ و حذفی در نهایت قهرمان سوپرجام به عنوان قهرمان فوتبال گراش معرفی شد.

این دوره از مسابقات با یک مراسم قرعه‌کشی اختصاصی و رونمایی از پیراهن تیم‌ها آغاز شد و بعد از پایان بازی‌های نیز با حضور سرمربی تیم ملی فوتسال و رییس هیات فوتبال فارس مراسم اختتامیه شکیلی برپا شد. (خبر در گریشناا)

در این دوره مسابقات جوشن و شهدا در یک رقابت نزدیک سه بار با هم بازی کردند. در مسابقات دوره‌ای با حضور ۱۱ تیم، شهدا به قهرمانی رسید و تیم‌های هلال‌احمر و ستاره‌آبی در رده‌های بعد قرار گرفتند. هشت تیم برتر وارد مرحله حذفی شدند. در بازی فینال جوشن در ضربات پنالتی شهدا را شکست داد و تعیین قهرمان به بازی سوپرجام کشید.

در بازی فینال یک بار دیگر ضربات پنالتی سرنوشت‌ساز شد و جوشن با شکست دوباره شهدا به قهرمانی سوپر جام رسید.

بزرگسالان هلال‌احمر در لیگ برتر استان حضور داشت. جوانان هلال‌احمر در لیگ دسته یک کشوری تا مرحله نهایی پیش رفت. نوجوانان هلال‌احمر در لیگ برتر استان قهرمان شدند. تیم اتحاد با با بازگشت به مسابقات استانی در لیگ دسته اول استان حضور داشت و تیم شهدا در لیگ برتر فوتسال استان حاضر بود.

۱۳۹۸: شهدا

بعد از ناکامی در سال ۱۳۹۷، شهدا امسال با انگیزه مضاف در لیگ فوتبال گراش حضور داشت. تیم شهدا با اقتدار قهرمان بازی‌ها شد و جوشن و هلال احمر در رده های بعدی قرار گرفتند. گزارش در گریشنا

امسال جوانان هلال‌احمر در لیگ دسته یک کشور، نوجوانان هلال‌احمر در زیرگروه کشوری، بزرگسالان هلال‌احمر در لیگ برتر استان حضور دارند. دو تیم اتحاد و شهدا هم نمایندگان گراش در لیگ دسته یک استان فارس خواهند بود.

تکمیلی: مسابقات جام حذفی دی‌ماه ۱۳۸۸ با حضور ۷ تیم باشگاهی برگزار و با قهرمانی تیم جوشن به پایان رسید. (خبر در هفت‌برکه)

هر سال فوتبال گراش با مسابقات داخلی شهر گراش شروع و با حضور نمایندگان فوتبال گراش در مسابقات استانی و ملی به پایان می‌رسد. برای سال‌های آینده، حضور تیم‌هایی از بخش‌های ارد و مرکزی می‌تواند مسابقات لیگ فوتبال را هیجان‌انگیزتر کند.

سال ۱۳۹۹

سال کرونا باعث تعطیلی همه مسابقات فوتبال گراش شد. اولین حضور جوانان هلال‌احمر گراش در لیگ برتر فوتبال کشور با جایگاه پنجم در گروه اول به پایان رسید واین تیم توانست سهمیه لیگ برتر را حفظ کند.

مسابقات داخلی و لیگ برگزار نشد

سال ۱۴۰۰

با مجوز ستاد کرونا مسابقات فوتبال گراش از فصل پاییز آغاز شد. 

در جام حذفی که با حضور ده تیم آغاز شد. هلال‌احمر با پیروزی بر شهدا در ضربات پنالتی قهرمان جام حذفی شد. دور اول و دوم بازی‌ها به صورت رفت و برگشت و مرحله نیمه‌نهایی و فینال به صورت تک بازی برگزار شد. 

مسابقات لیگ فوتبال گراش در دو گروه پنجم تیمی آغاز شد و چهار تیم به مرحله حذفی صعود کردند. از ۷ بازی مرحله حذفی ۵ بازی به ضربات پنالتی کشید. در بازی نهایی بعد از تساوی ۲-۲ جوشن در ضربات پنالتی شهدا را شکست داد تا برای سومین بار قهرمان لیگ فوتبال گراش شود.

تیم هلال‌احمر در لیگ برتر فوتبال استان فارس در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و به مرحله نیمه نهایی صعود نکرد. تیم جوانان هلال‌احمر نیز برای دومین سال در لیگ برتر کشور حضور داشت.

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. در سال ٨۵بازیها با شرکت ۱۰ تیم برگزار شد که یه تیم (ستاره آبی)بعد از اولین بازی انصراف داد.و اتحاد با٨برد ویک تساوی ۲۷ امتیاز قهرمان شد.هلال احمر دوم شد گراش جوان سوم

    بازیکنانی نظیر شکرالله آشفته،جعفرشبانی،مهدی نجاتی،مهدی فخری،احمدبلبلی، علیرضا حسن نژاد، اسماعیل بلبلی و دیگر عزیزان که در خاطرم نیست تو این تیم بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top